هدف ما حمایت از فرهنگ و سینمای ایران است/ فیلم‌های با تم خاص را انتخاب می‌کنیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۷
دبیر جشنواره سینمای ایران در پاریس در گفتگو با صبا:

هدف ما حمایت از فرهنگ و سینمای ایران است/ فیلم‌های با تم خاص را انتخاب می‌کنیم

نهمین دوره‌ جشنواره‌ سینمای ایران در پاریس از ۱ تا ۷ تیرماه با مروری بر آثار علی نصیریان درحال برگزاری است

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، نهمین دوره‌ جشنواره‌ سینمای ایران در پاریس از بیست و دوم تا بیست و هشتم ژوئن (یکم تا هفتم تیر) در سینمای نوول اودئون برگزار می‌شود. این جشنواره به‌عنوان مهم‌ترین رویداد مرتبط با سینمای ایران در پاریس، امسال هم میزبان فیلم‌های بلند، مستند، کوتاه و برنامه‌ مرور بر آثار خواهد بود و نیکی کریمی، مرتضی فرشباف، رضا درمیشیان، محمد کارت، ارسلان امیری، احمد بهرامی و مجتبی پیرزاده به عنوان مهمان در آن حضور دارند.

برنامه‌ مرور بر آثار علی نصیریان با پیام تصویری این بازیگر برگزار می‌شود. در قالب این برنامه فیلم‌های «گاو»، «آقای هالو»‌،‌ «بوی پیراهن یوسف»، «جاده‌های سرد»، «جزیره‌ آهنی» و «مسخره‌باز» به نمایش درمی‌آیند.

بخش مرور بر آثار متأخر سینمای ایران به نمایش فیلم‌های «تومان»، «مجبوریم»، «شنای پروانه»، «دشت خاموش»، «ابر بارانش گرفته» و «زالاوا»‌ اختصاص دارد. نمایش «آتابای» به عنوان جدید‌ترین تجربه‌ کارگردانی نیکی کریمی و همچنین «یک شب»‌ به عنوان اولین تجربه‌ فیلمسازی‌اش از دیگر برنامه‌های این بخش است. در بخش کوتاه هم فیلم‌های «گزارش یک اخراج»‌،‌ «پرستیژ»،‌ «اسب سفید بالدار»، «ناهید»، «کپسول» و «دل به کجا» حضور دارند.

تمام فیلم‌های حاضر در این جشنواره‌ با زیرنویس فرانسه به نمایش درمی‌آیند و حضور در جلسات نمایش فیلم‌ها و نقد و بررسی آنها برای علاقه‌مندان سینمای ایران در پاریس آزاد است.

نادر تکمیل همایون بنیانگذار و دبیر جشنواره‌ سینمای ایران در پاریس در گفتگو با خبرنگار صبا درباره اهمیت رویدادهای سینمای ایران در خارج از کشور عنوان کرد: سینمای ایران، سینمای پیشتازی است و در طول سال بیش‌از ۱۲۰ فیلم‌ در آن ساخته می‌شود که از این تعداد فقط ۳-۴ فیلم در سطح جهانی مطرح می‌شوند، به همین دلیل اهمیت دارد که ما از سینما، هنر و فرهنگ آن‌ کشور حمایت کنیم و هدف رویدادهای سینمایی با محوریت سینمای ایران در خارج از کشور این است که این خلا را پر کنند.

او با تاکید بر اینکه ما از فیلم‌های خوب و باکیفیت حمایت می‌کنیم، توضیح داد: بخش قلیلی از سینمای ایران به دلیل کیفیت بارز و گاهی به دلیل رویکرد سیاسی یا شهرت فیلمساز در خارج از کشور نمایش پیدا می‌کنند ولی فیلمسازان مستعد دیگری در ایران داریم که حمایت نمی‌شوند و وظیفه ما در اقصی نقاط جهان این است که این جشنواره‌ها را شکل دهیم این افراد را معرفی و دامنه ارتباط آن‌ها را گسترده‌تر کنیم.

دبیر جشنواره سینمای ایران در پاریس اظهار کرد: فیلم‌های جشنواره را همچنین بر اساس یک تم و مضمون خاص انتخاب می‌کنیم و این مساله کمک می‌کند تا جشنواره ابعاد بیشتری پیدا کند و فقط به ارائه فیلم‌های جدید بسنده نکنیم. جشنواره ما ۲ پایه دارد؛ یکی سینمای نوین ایران و دیگری گنجینه‌های سینمای ایران.

نادر تکمیل‌همایون در پایان درباره تامین منابع مالی جشنواره اظهار کرد: تامین شرایط مالی ما بسیار شفاف است و هیچ پولی از دولت ایران گرفته نمی‌شود. در فرانسه هر نهادی برای برنامه فرهنگی اسپانسر شود، به هیچ عنوان به خودش اجازه نمی‌دهد در برنامه‌ریزی دخالت کند و اگر از استانداری و شهرداری فرانسه پول کوچکی دریافت می‌کنیم، تمام کارها را مستقل انجام می‌دهیم.

جشنواره‌ سینمای ایران یک رویداد غیررقابتی‌ با مدیریت و برنامه‌ریزی نادر تکمیل‌همایون، نهال خاک‌نگار و یحیی نطنزی است و ارائه‌ چشم‌اندازی به‌روز و متنوع از سینمای ایران به جامعه‌ فرانسه از مهم‌ترین اهداف آن است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است