همایون شجریان به یاد پدر روی صحنه رفت/ آغاز یک ماه اجرا «به رنگ صدا» | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۲
صبا گزارش می‌دهد؛

همایون شجریان به یاد پدر روی صحنه رفت/ آغاز یک ماه اجرا «به رنگ صدا»

نخستین سانس کنسرت «به رنگ صدا» توسط همایون شجریان و به رهبری آرش گوران همراه با ارکستر سیاوش شب گذشته ۱ تیر ۱۴۰۱ در سالن وزارت کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، همایون شجریان بالغ بر ۶ هفته پیش در مراسم رونمایی از تازه‌ترین آلبوم موسیقی خود به نام «گاه فراموشی» که با آهنگسازی و ترانه‌سرایی فردین خلعتبری در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ منتشر شد، خبر اجرای تور کنسرت تیر ماه ۱۴۰۱ را در تهران اطلاع داده بود که این خبر پس از گذشت چند هفته به‌طور رسمی اعلام شد و سایت‌ خرید بلیت برای شرکت در این کنسرت در دسترس مخاطبان آثار این هنرمند قرار گرفت.

کنسرت «به رنگ صدا»ی همایون شجریان در ابتدا قرار بود که در تاریخ‌های ۱ تا ۶ تیر ۱۴۰۱ همراه با ارکستر سیاوش به رهبری آرش گوران در سالن همایش‌های کشور در وزارت کشور روی صحنه اجرا شود که با استقبال مخاطبان از این تور کنسرت، سانس‌های اجرای زنده این هنرمند تا مرداد ۱۴۰۱ تمدید شد تا همایون شجریان یک ماه کامل کنسرتی را با یاد و «به رنگ صدا»ی استاد محمدرضا شجریان روی صحنه ببرد.

بلیت‌فروشی کنسرت شجریان در سایت تیوال به اندازه‌ای پرفروش و پرمخاطب بود که فارغ از تمدید آن به مدت یک ماه، رکورد جدیدی در فروش بلیت را برای یک هنرمند به جا گذاشت و خواننده آلبوم «گاه فراموشی» توانست با فروش بالغ بر ۸۰ هزار بلیت در ۶ ساعت، رکورد تازه‌ای ثبت کند.

اولین سانس از این تور کنسرت شب گذشته ۱ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۳۰ در سالن وزارت کشور برگزار شد، کنسرتی که در بازه زمانی قبل و بعد از برگزاری آن، خیابان‌هایی را که به سالن برگزاری دسترسی داشتند، با ترافیک سنگین همراه کرد.

از ساعت ۱۸ روبه‌روی سالن وزارت کشور جمعیت زیادی ایستاده بودند تا بتوانند، به ترتیب وارد سالن شوند و حتی برخی از علاقه‌مندان به موسیقی همایون شجریان مقابل سالن وزارت کشور ایستاده بودند تا بتوانند یک بلیت تهیه کرده و وارد سالن شوند، اتفاقی که دو مرتبه برای خبرنگار صبا پیش آمد و حتی رقم‌های دو تا سه برابر از ارزش بلیت را برای فروش آن، به او پیشنهاد کردند.

جمعیت آرام آرام وارد سالن و روی صندلی‌های خود نشستند، سالن به مرور با استقرار مخاطبان منظم می‌شد تا اینکه پس از ۲۰ دقیقه گروه ارکستر سیاوش که شامل آزاد میرزاپور عود و سه تار، مهیار طریحى سنتور، مهرزاد اعظمى‌کیا کمانچه، حسین رضایى‌نیا دف، طبل باس، بندیر، شیکر، همایون نصیرى بندیر باس، کاخن، کوزه، اسنیر، درام، راید، هایهت، آیین مشکاتیان تنبک، کوزه، کاخن، میثم مروستى، پدرام فریوسفى، دانیال جورابچى و فرشاد شیرانى ویلن یک، نیلوفر محبى، آرمین قضاتى، علی‌رضا چهره قانى و بهار فلسفى ویلن دو، مازیار ظهیرالدینى، پیمان ابوالحسنى و پرهام میلانى ویلن آلتو، مهدى عبدى و یاسمن کوزه‌گر ویلنسل، هادى اسماعیلى کنترباس و امیر دارابى پیانو بود، با تشویق حاضران روی صحنه حاضر شدند.

همزمان با ورود گروه نوازندگان که خبر از ورود همایون شجریان را هم به صحنه می‌داد، بیشتر حاضران در سالن دوربین گوشی‌های خود را روشن کردند تا از ورود این هنرمند تصویربرداری کنند.

همایون شجریان پس از دقایقی به همراه آرش گوران رهبر ارکستر روی صحنه آمد و مخاطبان به احترام و اشتیاق حضور او چند دقیقه‌ای ایستاده او و ارکستر سیاوش را تشویق کردند.

همایون شجریان در ابتدای کنسرت با عرض خیر مقدم و ابراز خوشحالی از برگزاری و حضور مخاطبان در سالن وزارت کشور، کنسرت «به رنگ صدا» را به استاد محمدرضا شجریان و پرویز مشکاتیان تقدیم کرد و برای اجرای اولین قطعه آماده شد.

ارکستر شروع به نواختن کرد و پس از دقایقی همایون شجریان که قرار بود برخی از قطعه‌های زنده یاد محمدرضا شجریان را به همراه بعضی از آثار خود بازخوانی و اجرا کند، تصنیف «بگذار سر به سینه من» از اشعار فریدون مشیری را به عنوان اولین قطعه اجرا کرد.

رهبری آرش گوران در این کنسرت فرمی متمایز از رهبری را برای رهبری یک ارکستر داشت و پرفورمنس او به دلیل اینکه ارکستر سیاوش متشکل از سازهای غربی و کلاسیک و ایرانی داشت،  متفاوت بود.

اولین قطعه با هم‌نوازی حسین رضایى‌نیا، همایون نصیرى و آیین مشکاتیان نوازنده‌ سازهای کوبه‌ای به پایان رسید.

مخاطبان کنسرت شجریان برخلاف کنسرت‌های موسیقی پاپ که با تشویق و همراهی با خواننده همراه است، در سکوت به اجرای هنرمندان روی صحنه گوش می‌دادند و تنها زمانی که بین اجرای هر قطعه سکوت سالن وزارت کشور را فرا می‌گرفت، یکی از مخاطبان می‌ایستاد و به همایون شجریان جمله‌ای را می‌گفت که این مساله در تمام زمان‌هایی که بین هر قطعه ایجاد می‌شد، تکرار شد و همایون شجریان هربار از او تشکر می‎‌‌کرد.

تصنیف «ناز بنیاد» از اشعار خواجه حافظ شیرازی، قطعه دومی بود که توسط شجریان خوانده شد که این قطعه با هنرنمایی مهیار طریحى نوازنده سنتور و دیگر نوازنده‌ها اجرا شد.

قطعه «آسمان ابری»، «یک نفس آرزوی تو» و «هوای زمزه‌هایت» از جمله آثاری که شجریان برای سریال «می‌خواهم زنده بمانم» خوانده بود، توسط او در ادامه اجرا شد.

همایون شجریان که قرار بود برخی از آثار پدرش را هم اجرا و بازخوانی کند، قطعه «اشک مهتاب» و «نشود فاش کسی آنچه میان من و توست» را که از جمله آثار زنده‌یاد محمدرضا شجریان است، خواند.

پس از اجرای این دو قطعه یک خانم میانسال از میان جمعیت بلند شد و خطاب به همایون شجریان گفت: «رحمت بر خودت و پدرت استاد محمدرضا شجریان»، همین جمله کافی بود که شجریان دو قطعه «سرو چمان» و «ای ساربان» را با با تشویق حاضران در سالن اجرا کند.

«سرو چمان» با هم‌نوازی حسین رضایى‌نیا، همایون نصیرى و آیین مشکاتیان نوازنده‌ سازهای کوبه‌ای، آزاد میرزاپور عود و سه تار، مهیار طریحى سنتور و مهرزاد اعظمى‌کیا کمانچه اجرا شد و «ای ساربان» هم با تنظیم و آهنگسازی متفاوتی از اجرای زنده‌یاد شجریان توسط فرزندش خوانده شد.

یک ساعت از کنسرت گذشته بود و مخاطبان حاضر در سالن که می‌دانستند زمان زیادی از اجرا باقی نمانده است، شروع به درخواست قطعه و اثر از شجریان می‌کردند که در میان آن‌ها «مرغ سحر» بیشترین میزان درخواستی بود که به گوش می‌رسید.

زمانی که اجرای قطعه بعدی که تصنیفی از محمدرضا شجریان و پرویز مشکاتیان بود، آغاز شد، صحنه این کنسرت که با چند دیوار سفید که هرکدامشان از تعدادی مربع و پنجره تشکیل شده بودند، به ترتیب قاب عکسی می‌شدند که تصاویری از محمدرضا شجریان و پرویز مشکاتیان در آن‌ها قرار می‌گرفت که این یادواره با تشویق مخاطبان همراه شد.

پساز این اجرا، قطعه «دیار عاشقی‌هایم» که درباره ایران است، توسط شجریان اجرا شد تا بار دیگر این خواننده به دلیل علاقه‌ای که به ایران و وطنش دارد، نوای «من زاده ایرانم، جز مهر نمی‌دانم» سر دهد.

پس از اجرای قطعه‌ای برای ایران تمام مخاطبان بلند شدند و به احترام ایران و هنر این هنرمند، دقایقی این خواننده را تشویق کردند و تعدادی از هنرمندان مانند سحر دولتشاهی و حاضران در سالن برای همایون شجریان گل آوردند.

برخی از حاضران در سالن زمانی که تشویق شجریان دقایقی ادامه داشت، تصور کردند که کنسرت تمام شده است و در مسیر خروج از سالن قرار گرفتند، اما کنسرت «به رنگ صدا» تمام نشده بود و شجریان به درخواست مردم پاسخ داد و قطعه «مرغ سحر» را با همخوانی حاضران در سالن اجرا کرد.

آرش گوران در انتها تمام نوازنده‌ها را بلند کرد تا توسط حاضران در سالن تشویق شوند و پس از تشویق حاضران در سالن اولین کنسرت همایون شجریان به پایان رسید.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است