رشد ۷۰ درصدی گیشه هفتگی «هناس» با بلیت شناور/ اختلاف ۴۰ درصدی با کمدی‌ها جبران شد

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، با گذشت 4 روز از شناورسازی بهای بلیت فیلم سینمایی «هناس» می‌توان نتایج اولیه اجرای این طرح را بررسی کرد.

از هفته گذشته و در پی بالا گرفتن انتقادها نسبت به گرانی بهای بلیت سینماها، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی بهای بلیت فیلم سینمایی «هناس» را که متعلق به خود این مجموعه است، شناور کرد. بر اساس این طرح، بلیت این فیلم در ساعات مختلف روز در سینماهای متعلق به حوزه هنری متفاوت است.

مطابق اطلاعات گیشه که سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) منتشر می‌کند، فیلم سینمایی «هناس» ساخته حسین دارابی در هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه ۲۵ خردادماه تا سه‌شنبه ۳۱ خردادماه) با فروش 26 هزار 879 قطعه بلیت به ارزش 715 میلیون و 427 هزار تومان، رتبه پنجم جدول فروش را به دست آورد.

بهای بلیت میانگین این فیلم 26 هزار و 617 تومان در برابر بهای میانگین 31 هزار و 694 هزار تومانی بلیت مجموعه فیلم‌های سینمای ایران است.

صعود با صندلی‌های پُر

در میان 6 فیلم بالای جدول فروش این هفته که مجموعا 90 درصد گیشه سینما را در اختیار داشتند، هیچ فیلمی نتوانست در این هفته رشدی 30 درصدی را در میزان مخاطب و رشدی 40 درصدی را در میزان فروش تجربه کند. در حالی که فیلم «هناس» نسبت به هفته گذشته، 78 درصد افزایش مخاطب و 70 درصد افزایش فروش داشت. این در حالی است که تعداد سانس‌های این فیلم، 34 درصد بیشتر از هفته گذشته شد.

به بیان دیگر، «هناس» که در هفته گذشته 14.4 صندلی پر در هر سانس داشت، در این هفته با رشدی قابل توجه به 19.1 صندلی پر در هر سانس رسید. به جز فیلم «انفرادی» که با 35 صندلی پر در هر سانس در رتبه اول قرار دارد، هیچ فیلمی در این هفته و هفته گذشته، نتوانست به مرز 23 صندلی پر در هر سانس برسد.

این ارقام باعث شد تا فیلم «هناس» از رتبه ششم جدول فروش در هفته گذشته، به رتبه پنجم صعود کند و «بدون قرار قبلی» را جا بگذارد. این در حالی است که میزان مخاطب این فیلم، اختلافی ناچیز نسبت به فیلم‌های سوم و چهارم جدول فروش دارد.

جبران اختلاف 40 درصدی با کمدی‌ها

حال اگر بازه بررسی اطلاعات را به روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه محدود کنیم که بلیت همه فیلم‌ها تمام‌بها بود و فقط «هناس» بلیت ارزان‌تر داشت، به نتایج جالب‌تری می‌رسیم. در این سه روز، «هناس» با جا گذاشتن کمدی «چند می‌گیری گریه کنی 2» در رتبه چهارم جدول فروش قرار داشت و با «سگ‌بند» فیلم رتبه سوم، کمتر از 7 میلیون تومان فاصله داشت.

به عبارت دیگر افزایش شمار مخاطبان فیلم «هناس» در اثر کاهش (شناوری) قیمت بلیت، باعث شد این فیلم «چند می‌گیری گریه کنی 2» را کنار بزند و با فروش «سگ‌بند» تقریبا برابر شود. این در حالی است که همین فیلم «هناس»، در 10 روز نخست اکران که قیمت بلیتی مساوی با بقیه فیلم‌ها داشت، 41 و 40 درصد کمتر از به ترتیب «سگ‌بند» و «چند می‌گیری گریه کنی 2» فروخته بود.

این بهای بلیت شناور بود که توانست این اختلاف 40 درصدی را جبران کند و ضمن بهره‌مند کردن بیشتر مردم از سینما، به فروش این فیلم نیز یاری جدی برساند.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/