عملکردی صفر و صدی سریال های شبکه نمایش خانگی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۴

عملکردی صفر و صدی سریال های شبکه نمایش خانگی

ساخت سریال و پخش آن در شبکه نمایش خانگی نخستین بار در سال85 اتفاق افتاد با این‌که شروع پرقدرت و مداومی نبود اما در زمان خودش اتفاق مهمی به حساب می‌آمد

ساخت سریال و پخش آن در شبکه نمایش خانگی نخستین بار در سال۸۵ اتفاق افتاد با این‌که شروع پرقدرت و مداومی نبود اما در زمان خودش اتفاق مهمی به حساب می‌آمد. اما از سال۸۹ به بعد نگاه جدی‌تری به این مدیوم شد و آثار بیشتر و بهتری برای پخش از نمایش خانگی تهیه و تولید شد هر چند که در این بین سریال‌‌هایی نیز ساخته شدند که از کیفیت قابل قبولی برخوردار نبودند و یا بعضاً به سبب شرایط نامناسب تولید و پخش آن نصفه و نیمه ماندند. در این گزارش نگاهی به مهم‌ترین سریال‌‌های ساخته شده در نمایش خانگی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.
فضانوردان
مجموعه «فضانوردان» محصول سال۱۳۸۵ به کارگردانیپیمان قاسم‌خانیوسیامک انصاریو تهیه‌کنندگیمحمد ابوالحسنیبه‌عنوان اولین سریال از شبکه نمایش خانگی پخش شد. پیمان قاسم‌خانی و سیامک انصاری، باتوجه به حضور تیم ملی ایران در مسابقات جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان، این مجموعه هشت‌قسمتی را ساختند و در شبکه نمایش خانگی توزیع کردند. این مجموعه به‌دلیل حضور قاسم‌خانی و انصاری و برخی بازیگران آثار مهران مدیری، کمدی قابل قبولی از آب درآمد. تنها مشکل این مجموعه، حجم بالای تبلیغات آن بود که تا حدی به محتوایش ضربه می‌زد. یکی از آیتم‌های این مجموعه به‌دلیل شوخی با علی دایی حاشیه‌ساز شد.

قهوه تلخ

مهران مدیری کارگردان سریال‌های طنز تلویزیونی، سال۸۹ برای ادامه فعالیت به نمایش خانگی آمد و سریال کمدی تاریخی «قهوه تلخ» را ساخت البته حدود یک سال قبل از پخش این سریال از شبکه نمایش خانگی خبرهایی مبنی بر ساختن چنین سریال برای تلویزیون منتشر شده بود اما درنهایت در زمان پخش «قهوه تلخ» مدیران تلویزیون چنین چیزی را تکذیب کردند. این سریال هر هفته در یک مجموعه شامل سه سی‌دی که هر سی‌دی حاوی یک قسمت یا در قالب یک دی‌وی‌دی منتشر می‌شد؛ و در ۳۴ مجموعه شامل ۱۰۲قسمت پخش شد و تنها دو مجموعه که حاوی شش قسمت پایانی این سریال است به دلایل نامشخصی پخش نشد. این سریال در زمان پخش خود به‌عنوان موفق‌ترینو پرفروش‌ترین سریال رسانه خانگی لقب گرفت. جالب است بدانید ساخت دکور این مجموعه از مهر ۱۳۸۸ و در مکان سابق ضبط سریال طنز «شب‌های برره»انجام گرفت. عوامل این مجموعه برای تشویق بیشتر مردم به خرید آن جوایزی برای خریداران بسته‌های اصل در نظر گرفتند.

قلب یخی
اما سال۸۹ را شاید بتوان سال شروع نسبتا قوی برای تولید آثار نمایش خانگی دانست. در همین سال نخستین فصل از سریال «قلب یخی» به کارگردانی محمدحسین لطیفی پخش شد. این سریال در سه فصل ساخته شد و کارگردانی دو فصل آن را لطیفی بر عهده داشت اما فصل سوم این مجموعه با داستانی متفاوت توسط سامان مقدم کارگردانی شد. عده‌ای این سریال را نسخه ایرانی سریال«فرار از زندان»نامیدند و به شباهت‌های بازیگران این دو فیلم اشاره کردند. ترانه‌‌های این سریال توسطمازیار فلاحیبا نام «دروغه» اجرا شده است. وی سپس آلبومی با نام «قلب یخی» نیز تولید و روانه بازار کرد که مورد توجه علاقه‌مندان به این سریال و آهنگ شد. اما تولید و پخش فصل سوم این مجموعه که در مقطعی عنوان«آتش بازی»برای آن انتخاب شده بود در سال۹۱ بود. قسمت‌‌های نخست فصل اول این سریال در جذب مخاطب موفق بود اما بدقولی‌‌ها در پخش این مجموعه و تنزل کیفی آن سبب شد تا مخاطبان این سریال رفته‌رفته ریزش پیدا کنند.

ویلای من

«ویلای من»سریال چهل‌قسمتی طنزی به تهیه‌کنندگی و کارگردانیمهران مدیریو فیلمنامه‌نویسیامیرمهدی ژولهوخشایار الونداست که در بسته‌بندی‌های دوقسمتی در بیست مجموعه دررسانه خانگیتوزیع شد. مهران مدیری پیش از این سریال، سریال ناتمام«قهوه تلخ»را با بیشتر بازیگران همین سریال در رسانه خانگی کارگردانی کرده بود. تصویربرداری سریال «ویلای من» اواخر پاییز۹۱ آغاز شد و در هفته پایانی اردیبهشت۹۲ به پایان رسید. این مجموعه در جذب مخاطبان نتوانست به موفقیت «قهوه تلخ»دست پیدا کند. سریال «ویلای من» نخستین سریال ایرانی است که با دوبله ترکی و کردی و به همراه زیرنویسفارسی،انگلیسی،عربی،ترکیوکردیعرضه می‌شود.

ساخت ایران
محمدحسین لطیفی پس از ساخت «قلب یخی» باز هم در شبکه نمایش خانگی فعالیت کرد و سریال «ساخت ایران» را به نویسندگی پیمان قاسم‌خانی، آرش قادری و خشایار الوند ساخت. این سریال که در سال۹۰ تولید شده داستان غلامحسین، دزد خرده‌پایی است که روزی از روزها شاهد تصادف اتومبیل با دانشمند میان‌سالی می‌شود. وی کیف مرد مجروح را می‌رباید و پاسپورتی در کیف پیدا می‌کند. او سعی دارد که کیف را به فروش برساند. اما به‌دلیل این که پلیس دنبالش است او تصمیم می‌گیرد به خارج برود و از ایران فرار کند… زوج امین حیایی و محمدرضا گلزار در این سریال تکرار شد البته با وجود این‌که تصور می‌شد این مجموعه فروش خوبی داشته باشد اما این‌طور نشد. با این همه فصل اول «ساخت ایران» ساخت قابل قبولی داشت و جزو نمونه‌‌های آبرومند شبکه نمایش خانگی به حساب می‌آید. حدود ۶ سال پس از تولید فصل اول «ساخت ایران»، برزو نیک‌نژاد کارگردانی فصل دوم این مجموعه را عهده‌دار شد و با فیلمنامه‌ای از امیر عربی، آن را در ایران و شانگهای چین مقابل دوربین برد. البته در فصل دوم این مجموعه که در حال حاضر به‌صورت هفتگی منتشر می‌شود محسن کیایی، سحر دولتشاهی و سارا بهرامی به مجموعه اضافه شدند و به فراخور داستان بازیگرانی چون بهاره رهنما، فرهاد اصلانی، بهنام تشکر و… از لیست بازیگران حذف شدند.

شاهگوش
کله‌پزی که عشقش به استقلال را با هیچ چیز دیگر جایگزین نمی‌کند دختری دارد که خواستگاری پرسپولیسی دارد و همین تعلق رنگی است که با مخالفت پدر روبه‌رو می‌شود. در ادامه یک تصادف منجر به فوت کله‌پز و بازگشایی پرونده یک قتل می‌شود؛ کله‌پز داستان حین عبور از عرض خیابان با پژوی سبزرنگی تصادف کرده و در پی این تصادف می‌میرد! تنها شاهد اتفاق، مردی است تک‌چشم که فقط رنگ و نوع ماشین را تشخیص داده‌ است. این‌طوری است که تمامی پژوهای سبزرنگ داخل شهر فراخوانده می‌شوند و این چنین است که داستان وارد فاز کلانتری می‌شود. افسر پرونده و چند تن از مأموران کلانتری به‌دنبال قاتل می‌گردند. تا این‌که… این خلاصه داستانی است از سریال «شاهگوش» به کارگردانی سیدداوود میرباقری. الهه میرباقری و آزاده محسنی نگارش فیلمنامه این مجموعه را بر عهده داشتند. این مجموعه نمایش خانگی در جشن حافظ جوایز بسیاری را از آن خود کرد. اکبر عبدی،فرهاد اصلانی،محسن تنابنده،حمیدرضا آذرنگ،مرجانه گلچین، احمد مهران‌فر،شهرام حقیقت‌دوست،طناز طباطبایی، مصطفی طاری، ابراهیم آبادی، علیرضا جعفری، علی فتحعلی وحامد میرباقریدر «شاهگوش» بازی می‌کردند و محسن تنابندهدر اینمجموعه ویدئوییدر سه نقش متفاوت بازی کرد.

عاشقانه
«عاشقانه» عنوان یکی از پربازیگر‌ترین سریال‌های نمایش خانگی است که توسط منوچهر هادیکارگردانی شده ‌است. پس از انتشار «عاشقانه» این سریال به‌سرعت طرفداران زیادی پیدا کرد. پخش این سریال تا قسمت هشتم به‌صورت نامنظم و غیریکنواخت بود و پس از اعتراض طرفداران این سریال به‌صورت هفتگی(چهارشنبه‌ها) انجام شد. داستان این سریال روایتگر چند خانواده با قصه‌ها و مشکلاتشان می‌باشد که هر کاراکتر قصه و گذشته مخصوص خودش را دارد …با آمدن گیسو برازنده کسی که از وجود او اطلاعی نداشتند! مشکلاتی بین دو زوج جوان، سهیل و پگاه شکل می‌گیرد…

عالیجناب
سریال «عالیجناب» به کارگردانی سام قریبیان به ماجرای دو رقیب انتخاباتی می‌پردازد. دکتر احمد ملک پس از انجام مناظرات انتخاباتی با رقیب خود مهندس صفاریان و برگزاری انتخابات به‌عنوان رئیس‌جمهوری منتخب ایران انتخاب می‌شود. تلاش او برای امضای معاهده‌ای مهم موافقان و مخالفان زیادی دارد. ۴۸ساعت قبل از برگزاری اجلاس، تهدیدات علیه خانواده او، امنیت ملی را به خطر می‌اندازد. دکتر ملک باید بین حفظ امنیت خانواده و امضای معاهده یکی را انتخاب کند. این سریال قرار بود هم‌زمان با رقابت‌هایانتخابات ریاست‌جمهوری۱۳۹۶در شبکه نمایش خانگی پخش شود که این اتفاق محقق نشد. سعید آقاخانی، امیرآقایی، لیلا اوتادی، حسین پاکدل، پرویز پورحسینی، بابک حمیدیان، سحردولتشاهی و حسین یاری از بازیگران این مجموعه هستند.

گلشیفته
«گلشیفته» مجموعه نمایشی به کارگردانیبهروز شعیبی، محصول سال۹۶ است. این مجموعهکمدی-اجتماعیبه تهیه‌کنندگیعلی‌اکبر نجفی ۲۸آذر۹۶ دریزد،تهرانو در قسمت‌هایی از شهرکرججلوی دوربین رفته ‌است. نفر اول کنکور ریاضی با وجود مخالفت شدید پدر برای تحصیل به دانشکده‌ای میاد که رئیس اون دانشگاه به‌تازگی عوض شده. همسر رئیس دانشگاه سمتی در وزارت ورزش دارد و امید مدال المپیک هم برخلاف رضایت همسرش می‌خواهد برای مسابقات به خارج از ایران برود. تمامی این‌ها دست به دست هم داده و باعث بروز مشکلاتی می‌شود …در جریان تولید این سریال لو رفتن عکسی از گریم متفاوت و عجیبهومن سیدیدر «گلشیفته» آن هم در روزهای نخست فیلمبرداری از حاشیه‌سازترین اخبار این مجموعه در رسانه‌ها بود. از دیگر حواشی مهم این مجموعه می‌توان به بازیهومن شاهیخواننده گروه سابقبروبکسکه سابقه خوانندگی در برنامه«خندوانه»را نیز دارد اشاره کرد.

آسپرین
«آسپرین» داستان پزشکی است که قصد دارد روی یکی از بیماران مرد خود آزمایش‌های عجیبی و غریبی انجام دهد، اما نتایج آزمایش‌ها چیزی خارج از تصور پزشک روی می‌دهد و اوضاع بیمار از کنترلش خارج می‌شود و باعث می‌شود سریال به شرایط پیچیده و معمایی سوق پیدا کند. این سریال پربازیگر را فرهاد نجفی کارگردانی کرده است و بازیگرانی چون علیرام نورایی،مجید صالحی،همایون ارشادی،فرخ نعمتی،زیبا بروفه،روناک یونسی،سیما خضرآبادی،مهرداد ضیاییو… در آن ایفای نقش کرده‌اند.

شهرزاد
سریال «شهرزاد» درامی تاریخی و عاشقانه به کارگردانی حسن فتحی را می‌توان پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین سریال نمایش خانگی ایران دانست. این مجموعه‌ای نمایشی که فصل اول آن در سال۹۴ در ۲۸قسمت و فصل دوم آن در سال۹۶ در ۱۵قسمت پخش شد و فصل سوم این سریال هم در ۱۶قسمت در زمستان۹۶ آغاز شد و به‌تازگی به پایان رسیده است. علی نصیریان،ترانه علیدوستی،شهاب حسینی،مصطفی زمانیوپریناز ایزدیاربازیگران نقش‌های اصلی این مجموعه هستند. موسیقی متن این مجموعه کارامیر توسلیاست. در قسمت‌های نخست، تیتراژ ابتدایی و پایانی این سریال با صدایعلیرضا قربانیاجرا شد، ولی از قسمت پنجم به بعد تیتراژ جدیدی با عنوان «کجایی» با صدایمحسن چاوشی جایگزین شد. موسیقی سریال «شهرزاد» یکی از دلایل اقبال عمومی نسبت به این سریال بود.

ملیکا مومنی‌راد

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است