فصل جدید «مشاعره» در راه است/ معرفی‌ کوتاه ۳۰۰ اثر ادبی در تلویزیون | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۳
اسماعیل آذر در گفتگو با صبا:

فصل جدید «مشاعره» در راه است/ معرفی‌ کوتاه ۳۰۰ اثر ادبی در تلویزیون

اسماعیل آذر درباره فعالیت‌های اخیر خود در حوزه تالیف کتاب و برنامه‌های تلویزیونی توضیح داد.

اسماعیل آذر استاد ادبیات فارسی، نویسنده، پژوهشگر، شاعر و مجری رادیو و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار ادبیات صبا درباره ایجاد گروه زبان و ادبیات فارسی برای غیرفارسی‌زبانان در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در تهران توضیح داد: از فعالیت‌های اخیر خود می‌توانم به ایجاد گروه زبان و ادبیات فارسی برای غیرفارسی‌زبانان در ایران اشاره کنم که این اتفاق در واحد علوم و تحقیقات رخ داد و فعلا بالغ بر ۴۰۰ نفر از اتباع عرب مهمان ما هستند که به آن‌ها زبان فارسی آموزش می‌دهیم. همچنین گروهی از استادان را به وسیله افرادی که در این‌ زمینه صاحب تجربه و سبک و سیاق بودند، آموزش دادیم و اکنون هرغیرایرانی که به دانشگاه می‌آید باید ابتدا در ایران دوره‌ها شرکت کند.

او ادامه داد: این دوره‌ها حداقل ۶ ماه طول می‌کشد و چیزی حدود ۲۰۰-۲۵۰ ساعت دوره‌های مقدماتی، میانی و عالی زبان فارسی آموزش داده می‌شود و در نهایت افراد باید آزمون بدهند. دانشجویان در صورت موفقیت مدرکی به نام بسندگی دریافت می‌کنند و با این مدرک زبان فارسی می‌توانند رشته تحصیلی خود را ادامه دهند.

یک برنامه ادبی برای شب‌بیدارها

این مجری برنامه‌های تلویزیونی درباره فعالیت‌های خود در سازمان صداوسیما گفت: اکنون یک برنامه به نام «آوا و نوا» در شبکه آموزش داریم که من شب‌های جمعه از ساعت ۱۲ تا ۳ بامداد آن را اجرا می‌کنم. این برنامه با این هدف تدارک دیده شد تا کسانی که شب‌بیدار هستند یا شب‌ها کار می‌کنند، اوقات خود را با تلویزیون و ادبیات سپری کنند. در این برنامه میان پخش موسیقی، ما از زبان فارسی و آثار ادبی صحبت می‌کنیم. در این مدت پخش برنامه بینندگانی داشتیم که مدام سپاسگزاری خود را برای ساخت و پخش چنین برنامه‌ای در این ساعت از شبانه‌روز ابراز می‌کنند و از این بابت بسیار خوشحال هستم.

«مشاعره» با شیوه جدید

او در ادامه از ساخت فصل جدید برنامه «مشاعره» خبر داد و عنوان کرد: ساخت برنامه «مشاعره» با شیوه جدید درحال برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی است و به احتمال زیاد شاعران معاصر کشور در این برنامه جایگاهی خواهند داشت. امیرحسین آذر تهیه‌کنندگی این برنامه است که به امید خدا به زودی در این زمینه خبررسانی و کار خود را آغاز می‌کنیم.

این استاد زبان فارسی درباره پایگاه پخش این برنامه در صداوسیما اظهار کرد: پایگاه برنامه «مشاعره» از ابتدا شبکه آموزش بوده است و اکنون هم آن‌طور که متولیان امور درحال تصمیم‌گیری هستند، احتمال دارد که شبکه آموزش همچنان پایگاه پخش این برنامه باشد اما باقی شبکه‌ها نیز از محصول این برنامه استفاده کنند.

معرفی کوتاهی از ۳۰۰ اثر ادبی

مولف کتاب «الهی‌نامه عطار» خاطرنشان کرد: یک پروژه دیگر هم به نام‌ «سیمای پارسی» وجود دارد که درحال ضبط آن هستیم، بدین‌صورت که برنامه‌های کوتاه ۷-۸ دقیقه‌ای ضبط و در هر برنامه یک کتاب ادبی را برای بیننده معرفی می‌کنیم‌ و بخش‌های جذاب آن کتاب را می‌خوانیم. این برنامه در معاونت سیما ضبط و تهیه شده است تا به عنوان یک‌ دایرهالمعارف کوچک تصویری ۳۰۰ اثر از ادبیات زبان فارسی را معرفی کند به‌طوری که امکان ارائه در تمام شبکه‌های سیما را داشته باشد.

مولف کتاب «عبرتگاه تاریخ» از کتاب‌های دردست چاپ خود گفت: سه جلد کتاب صوتی تالیف کرده‌ام که یکی از آن‌ها به زودی در انتشارات سخن منتشر خواهد شد. یکی گلستان و بوستان سعدی است که آن‌ها را خوانده و تفسیر و معنی کرده‌ام و دیگری کتاب هفت‌ پیکر نظامی است که آن را هم به صورت تک‌بیت خوانده و تحلیل کرده‌ام.

صداوسیما برای تقویت بنیه‌های ادبیات فارسی تلاش می‌کند

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره جایگاه زبان و ادبیات فارسی در صداوسیما تصریح کرد: فکر می‌کنم صداوسیما همواره در ترویج و تقویت بنیه‌های زبان فارسی تلاش کرده است و یکی از مصادیق آن‌ هم‌ تولید برنامه‌هایی از این دست هستند. باور کنید بیشتر پیشنهادها برای ساخت برنامه‌های ادبی از سمت مدیران صداوسیما بوده است، به طور مثال بارها از طرف آقای جبلی رییس سازمان صداوسیما برای ساخت برنامه مشاعره پیشنهاد و تاکید داشتیم‌ نه‌تنها شبکه آموزش بلکه دیگر شبکه‌ها هم این برنامه‌ را پخش کنند تا اکثر مردم از آن بهره‌مند شوند.

البته درباره زبان فارسی شما هرکاری انجام دهید، باز هم نیاز به فعالیت‌های بیشتری است زیرا همان‌طور که بنده در کتاب ادبیات ایران در ادبیات جهان در انتشارات سخن تالیف کرده‌ام درمی‌یابیم که تاچه اندازه جهان مشهون دریافت ادبیات فارسی است.

آذر در پایان خاطرنشان کرد: ادبیات فارسی ما بوی خدا دارد و به همین دلیل است که مولوی توانست جایی فراخ‌تر از جهان برای خود پیدا کند و در دل و جان و زبان مردم جهان نفوذ یابد. ما باید برای این زبان که دنیا اینگونه از آن تجلیل می‌کند و از آن بهره‌می‌برد، کارهای مکرر و پیوسته انجام دهیم اما صداوسیما به اندازه‌ای که ایجاب کرده و در توان داشته همواره همراه زبان فارسی بوده است.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است