سریال «حکم رشد» واقع‌بینانه تولید شد/ لات‌بازی را ترویج نکردیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۴۳
در نشست خبری مطرح شد:

سریال «حکم رشد» واقع‌بینانه تولید شد/ لات‌بازی را ترویج نکردیم

نشست خبری سریال «حکم رشد» به کارگردانی حسن لفافیان و تهیه کنندگی مهدی فرجی با حضور عوامل سریال برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، عوامل سریال «حکم رشد» ظهر امروز ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ با حضور در اداره کل روابط عمومی سازمان صداوسیما با مخاطبان این سریال تلویزیونی در واحد امور مخاطبان صداوسیما (۱۶۲) گفتگو کردند.

حسن لفافیان کارگردان، مهدی فرجی تهیه کننده به همراه حمید ابراهیمی، آزیتا ترکاشوند، نیلوفر شهیدی، مجتبی فلاحی، پیام احمدی‌نیا و علیرضا مهران بازیگران سریال «حکم رشد» در واحد امور مخاطبان صداوسیما (۱۶۲) حضور یافتند و پای صحبت‌های تماس گیرندگان نشستند و پاسخگوی سوالات آنان بودند.

عوامل سریال «حکم رشد» پس از اتمام پاسخگویی به تماس‌های مخاطبان این سریال، در نشست خبری «حکم رشد» شرکت کردند و درباره چالش‌ها، تجربه‌ها و بازخوردهای خود از این سریال گفتند.

در ابتدا حسن لفافیان کارگردان سریال «حکم رشد» عنوان کرد: ما تولید سریال را بالغ بر یک سال پیش آغاز کرده بودیم و حدود ۸ ماه هم تولید سریال را در پیش داشتیم، صحبت با مردم و نکات مثبت و منفی که به ما ارائه کردند، خستگی تمام این یک سال را از تن ما خارج کرد. تماس‌های مردمی خیلی خوشحال کننده بود، سعی کردیم که با رگه‌های جنایی و پلیسی در تولید سریال فضای متفاوتی را نمایش دهیم. تولید این سریال سختی‌های زیادی داشت که مهم‌ترین آن‌ها لوکیشن‌های متفاوت و البته حضور در شهر تهران بود اما در این شرایط مردم و همچنین پلیس شهر تهران همکاری بسیار خوبی با ما داشتند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این سریال یک پروژه مشارکتی بود و ما سعی کردیم با همکاری‌هایی که با پلیس داشتیم به واقع بینانه‌ترین شکل ممکن به تولید و ایجاد صحنه‌های سریال اقدام کنیم. کارهایی زیادی برای فراجا ساخته‌‌ام ولی این مجموعه یکی از بهترین همکاری های من با پلیس بود.

مهدی فرجی در ادامه درباره تجربه متفاوتی که در این سریال داشته است، توضیح داد: من بیشتر علاقه دارم که مجموعه‌هایی که با رگه‌های کمدی و طنز به خانواده می‌پردازند را تولید کنم، اما پیشنهاد سازمان صداوسیما برای تولید این سریال برای من بسیار قابل تامل بود. معتقدم که هر چقدر آثار با بستر خانوادگی برای مردم تولید کنیم با اقبال بیشتری مواجه می‌شود.

تهیه‌کننده سریال «حکم رشد» اظهار کرد: ما امکانات کافی برای فیلمسازی در کشور نداریم. تمام مجموعه های سینمایی و نمایشی که در اختیار ما قرار دارد حتی یک صدم نیاز ما فیلمسازان را هم بر طرف نمی‌کند، متاسفانه ما مجبوریم که برای دسترسی به ۱۲۰ لوکیشن برای تولید یک فیلم پلیسی هر دو روز یک بار در یک موقعیت و یک شرایط متفاوت حضور داشته باشیم که این مساله مراحل تولید را برای ما و حتی مردم غیرقابل تحمل می‌کند. زمانی که مردم به این سریال اقبال دارند و در تماس های تلفنی بارها خواستار تولید فصل دوم هستند، مسئولان باید در این شرایط موقعیت تولید را برای دیگر سریال‌ هایی که جنایی و پلیسی هستند، ایجاد کنند.

حمید ابراهیمی بازیگر سریال «حکم رشد» با اشاره به اتفاق‌ها و حاشیه‌هایی که در زندگی شخصی او ایجاد شده بود، توضیح داد: به دلیل پذیرش این نقش در سریال، بارها در خیابان تهدید به قتل شدم و این نشان دهنده این است که سریال توانسته مخاطب خود را پیدا کند و مخاطبان ارتباط عمیقی با داستان سریال برقرار کنند.

نیلوفر شهیدی و آزیتا ترکاشوند هم در ادامه با اشاره به اینکه سریال «حکم رشد»، سریال موفقی بود، به صورت مشترک اعلام کردند که مردم با این سریال با تلویزیون آشتی کردند و امیدوار بودند که سریال‌هایی مانند «حکم رشد» بیستر تولید شوند.

پیام احمدی نیا با اشاره به اینکه مردم نقش غلام را دوست داشتند، بیان کرد: ساعت‌هایی که با مردم گفتگو می‌کنم چه به صورت تلفنی و چه حضوری همیشه با لطف و مهر مردم با من برخورد دارند. برای من به عنوان بازیگر بسیار شگفت انگیز بود که توانستم با یک نقش منفی در انتها به عنوان شخصیت محبوب سریال حکم رشد تبدیل شوم و جا دارد که از کارگردان و نویسنده سریال تشکر کنم.

علیرضا مهران هم دیگر بازیگری بود که در این نشست خبری گفت که مردم با این سریال نسبت به تلویزیون تمایل پیدا کردند و مخاطب این رسانه شدند.

حسن لفافیان در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره نقش مجید سعیدی در سریال توضیح داد: من در جریان انتخاب بازیگرها خیلی وسواس به خرج دادم و حالا که خروجی سریال به پایان رسیده است، از تمام انتخاب‌هایی که انجام داده‌ام، راضی هستم.

وی در ادامه عنوان کرد: ما قصد نداشتیم ناامنی‌‌های جامعه و هنجارشکنی‌ها را به وضوح نشان دهیم بلکه سعی کردیم کاملا واقع بینانه به داستان سریال بپردازیم. خلاصه داستان ما این بود که به مخاطب نشان دهیم که اگر در قلب خانواده نباشید، آسیب پذیر و شکننده خواهید بود و پیام سریال این بود که نشان دهیم بزرگ‌ترین پناهگاه برای هر کسی خانواده است.

لفافیان با بیان اینکه هر پروژه‌ای سختی کار خود را دارد، توضیح داد: سریال «حکم رشد» هیچ تغییر محتوایی و البته فرمی و حتی بازیگری نداشت. من سال‌ها تجربه خدمت در نیروی انتظامی را در سربازی داشتم و البته کار همراه بودم از طرفی هم در زاهدان و در کمترین امکانات رفاهی بزرگ شده‌ام و تمام تجربه‌های شخصی من باعث شد که در تولید سریال واقع بینانه‌ترین شکل روایت را در نظر داشته باشم.

وی در پایان تصریح کرد: نقطه مثبت این کار سه ماه و نیم پیش از تولید سریال بود که توانستیم به بهترین شکل شرایط را برای تولید پروژه‌ای به این بزرگی با تعداد لوکیشن‌های متفاوت فراهم کنیم.

فرجی در ادامه این نشست درباره قهرمان‌های این سریال برای جوانان گفت: در سریال چندین شخصیت محبوب داشت که هر کدام می‌توانند برای قشری از جامعه الگو باشند. سریال «حکم رشد» به شکلی بود که حتی شخصیت‌های منفی آن با مرام و معرفتی داشتند، قابلیت الگو بودن برای مخاطبان را فراهم کرده بودند.

وی با اشاره به منتقدانی که سریال «حکم رشد» را مروج خشونت در جامعه و خانواده دانسته‌اند، توضیح داد: پلیس و شخصیت‌هایی که در این سریال امنیت را در جامعه برقرار می‌کردند، شخصیت‌های کاملا مقتدر و جا افتاده‌ای بودند و نتیجه این سریال از نگاه مخاطب این شد که حضور پلیس باعث امنیت  در جامعه می‌شود و این حس امنیت برای مخاطب شیرین بود. البته یکی از نقدهایی که به سریال وارد است کم بودن تاثیر و حتی صحنه‌های درگیری پلیس با مجرمان و شخصیت‌های منفی داستان است و برای پاسخ این سوال باید عرض کنم که شاید برای بیان برخی مطالب نیاز به تصویرسازی داشتیم تا هر شخصیت و سبک زندگی را در جایگاه خودش به شکل کاملا واقعی نشان دهیم. معتقدم که به هیچ وجه «حکم رشد» ترویج کننده لات‌ بازی و خشونت در جامعه نبوده است و ما سعی کردیم ترویج دهنده اقتدار خانواده، شخصیت مادر، جایگاه پلیس و نعمت امنیت در جامعه باشیم که احساس می‌کنم در این مساله کاملا موفق ظاهر شدیم.

مردم برنامه‌محور شده‌اند

تهیه کننده «حکم رشد» در پاسخ به پرسش خبرنگار صبا درباره کاهش مخاطبان تلویزیون بیان کرد: رییس صداوسیما نیز پیش از این گفته است که مخاطب صداوسیما کاهش یافته است اما من نظرم این است که مردم برنامه و سریال خوب را می‌بینند. مردم قبلا شبکه محور بودند اما امروزه برنامه محور شده‌اند و درنتیجه امروزه مخاطب سریال‌هایی مانند «گاندو»، «زیرخاکی» و دیگر کارها، آنها را پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به مقایسه مخاطب تلویزیون و پلتفرم‌ها گفت: زمانی صداوسیما تنها برای سه شبکه سریال می‌ساخت اما الان حجم تولیدات شبکه خانگی آنقدر زیاد شده است که به تلویزیون تنه می‌زند اما به همین میزان امکانات تلویزیون افزایش پیدا نکرده است. ما که نمی‌توانیم هلی کوپتر و تانک بسازیم زیرا اینها امکانات سینمایی خودش را لازم دارند. سریال سازی با شرایطی حال حاضر بسیاردشوار است و درنتیجه نهادهای مرتبط از صداوسیما گرفته تا حوزه هنری، فراجا، سپاه و… باید فکری اساسی کنند تا بشود شهرکی برای تولید اینگونه سریال‌ها ساخت.

ثریا قاسمی (توران)، مه‌لقا باقری (محبوبه)، پیام احمدی‌نیا (غلام)، مجتبی فلاحی (ذبیح)، شهین تسلیمی (عالیه)، علیرضا مهران (نوید)، حمید ابراهیمی (افشین کافر)، مهرداد ضیایی (دکتر پویا)، آزیتا ترکاشوند (زیبا چاپاری)، نیلوفر شهیدی (زهره)، مجید سعیدی (اسفند/نعنا)، ندا قاسمی (سودابه)، هدی استواری (سایه)، ارشیا توکلی (سلیم)، حسن ولیخانی (نصیر)، محمدرضا زاد خوشنود (نامی)، سیاوش گرجستانی، صدرالدین حجازی، حشمت آرمیده، فرج گل سفیدی، فیروز حیدر زاده از جمله بازیگران سریال «حکم رشد» هستند.

عوامل ساخت این سریال عبارتند از نویسنده فیلمنامه سعید نعمت‌الله، کارگردان حسن لفافیان، مدیر تولید آرش زینال‌خیری، مدیر برنامه ریزی بخش اول فرزاد رحمانی، بخش دوم حجت ذیجودی، مدیر فیلمبرداری بخش اول محمد ناصری، بخش دوم محمد افسری، تدوین مهدی حسینی وند، طراح چهره‌پردازی مجید اسکندری، طراح صحنه محمد کفاشیان، طراح لباس الهام شعبانی، مدیر صدابرداری مهدی یگانه، فیلمبردار بخش اول حسین بذر افشان، بخش دوم حمیدرحیم زاده، مدیر تدارکات ظهیر پیر هادی، بازیگردان سیامک راشدی، دستیار یک کارگردان حسن سالار، منشی صحنه دنیا نادرخانی، عکاس میثم محمدی، مدیر روابط عمومی علی‌زادمهر، پزشک پروژه فائزه حسینی، مشاور پروژه جواد کتابی، تهیه‌کننده مهدی فرجی.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است