سینمای تجربه گرا آبروی سینمای ایران است/ حمایت از جشنواره های مستقل | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۹

سینمای تجربه گرا آبروی سینمای ایران است/ حمایت از جشنواره های مستقل

مهدی یارمحمدی دبیر جشنواره خورشید توضیحاتی درباره نحوه برگزاری و داوری این جشنواره ارایه کرد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا نشست رسانه ای هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید امروز دوشنبه ۸ مهر در خانه هنرمندان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مهدی یارمحمدی موسس و دبیر جشنواره گفت: هفتمین دوره جشنواره فیلم مستقل خورشید ویژه سینمای مستقل تجربه گرا است، در واقع این سینمایی است که جشنواره خورشید خود را متولی آن می داند و تلاش می کند تصویر صحیح از سینمای ایران در جوامع بین المللی معرفی شود.

وی با اشاره به اهمین فیلم های مستقل و تجربه گرا در جشنواره خورشید افزود: این جشنواره هر اثری را نمی پذیرد به دلیل آنکه در حوزه سینما حرفی برای گفتن ندارند. سینمای تجربه گرا در ایران پتانسیل لازم را ندارد ولی جشنواره خورشید این مسیر را هفت سال است که در پیش گرفته تا به سینمایی که آبروی ما در جهان است، برسیم و این نوع از سینما در هر حوزه ای  که وارد شده است درخششی را برای سینما ایران به بار آورده است.

یار محمدی در ادامه با بیان آنکه امسال بخش جدیدی به جشنواره اضافه شده است، توضیح داد: امسال بخشی با نام بازآفرینی به جشنواره اضافه شده است که ما در این بخش، به احترام انسان، طبیعت و هنر می پردازیم. این بخش قرار نیست بخش ویژه ای باشد بلکه بستری است که از تولیدات فیلمسازان حمایت می شود.

دبیر جشنواره ادامه داد:  تعاملی با سینمای آلمان برقرار کرده ایم، خانم یوتا ویله از کشور آلمان مهمان ما هستند و حضور ایشان باعث تعامل ما با سینما و مدارس آلمان می شود و درباره ارایه فیلم های ایرانی در جشنواره های خارجی قرار است، ورکشاپی را برگزار کنند.

وی در ادامه درباره جایزه ویژه «نتپک» توضیح داد: این جایزه فرصتی برای معرفی سالانه یک فیلم ایرانی در جشنواره‌های معتبر آسیا و اقیانوسیه است.

یارمحمدی در ادامه داوران این جشنواره را معرفی کرد و گفت: تامفیت پارفیک، یوتا ویله، مک هاز، آنوج مالهوترا، رامتین شهبازی، کاوه سجادحسینی داوران بخش فیلم هستند. ما در برگزاری این جشنواره مشکلات زیادی به خصوص از لحاظ اقتصادی داشتیم اما گویا زور اقتصاد از ما بیشتر است. جشنواره هایی مانند خورشید فرصتی برای داشتن دنیایی بهتر و سینمایی پربارتر ایجاد می کند.

پرواز همای خواننده و داور این جشنواره در ادامه مراسم بیان کرد: من به عنوان یکی از مشاوران در این جشنواره حضور دارم که بنا شده اثر منتخب برای دریافت جایزه بخش «شیخ ابوالحسن خرقانی» را انتخاب کنم و نگاهی به بخش موسیقی داشته باشم.

وی افزود: دلیل شخصی من برای حضور در این جشنواره علاقه ای است که از دوران کودکی به فیلم و نمایش داشتم.

رضا نگهبان مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران نیز در ادامه گفت: از آنجا که در نوسازی بافت‌های فرسوده با محدودیت‌هایی مواجه هستیم، دست یاری را به سمت فیلمسازان دراز می کنیم تا در حوزه نوسازی و بازآفرینی محله به ما کمک کنند.

مجید روستا عضو شورای سیاستگذاری جشنواره و عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری هم توضیح داد: ما در زمینه بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده توان محدودی داریم.  دلیل همکاری ما با جشنواره آن است که هر فیلمی یک پیوست اجتماعی دارد و فیلمسازان می توانند به ما در حوزه نوسازی بافت های فرسوده و باز آفرینی و زندگی دوباره محله ها به ما کمک کنند.

کاوه سجادحسینی نیز در سخنانی اظهار کرد: فیلم کوتاه نیاز به حمایت دارد و اینکه یک فستیوال قدمی برای آثار تجربی برداشته، قابل تقدیر است.  بازآفرینی شهری در این دوره کمتر بود و باید به آن بیشتر پرداخته شود البته نباید بین سینمای شهری و غیرشهری فاصله بگذاریم. فیلم های که تاکنون دیده ام  بعضی از آن ها فیلم های خوبی بودند و معتقدم سینمای کوتاه زیربنای سینمای بلند است و باید به آن توجه شود.

رهبر قنبری از دیگر اعضای این جشنواره در پایان مطرح کرد: فیلمسازان بسیار خوبی در عرصه فیلم کوتاه داریم و قدرت تخیل و دغدغه بالایی دارند اما مدیران بزرگ کشور خوابند. همه ما می‌دانیم پول‌ها کجا خرج می‌شود اما مهدی یارمحمدی با مشکلات بسیار، هر سال جشنواره را برگزار می‌کند.

ریحانه مقدم

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است