اکران آنلاین فرصتی مناسب برای مخاطبان سینماست/ لزوم فرهنگسازی در حوزه رعایت کپی رایت | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۵
حسین نمازی درباره اکران آنلاین «شادروان» در گفتگو با صبا عنوان کرد:

اکران آنلاین فرصتی مناسب برای مخاطبان سینماست/ لزوم فرهنگسازی در حوزه رعایت کپی رایت

حسین نمازی کارگردان «شادروان» درباره اکران فیلمش که از امروز 25 خرداد به صورت اختصاصی از فیلیمو پخش خواهد شد، صحبت کرد.

حسین نمازی نویسنده و کارگردان فیلم «شادروان» که اکران آنلاین آن از امروز ۲۵ خرداد به صورت آنلاین در بستر فیلیمو آغاز می‌شود در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا اظهار کرد: اکران آنلاین فیلم‌ها در پلتفرم‌های مجازی برخلاف دیدگاه امروزی که نشان‌دهنده شکست اکران سراسری یک فیلم است، موفق عمل کرده است.

او ادامه داد: اکران آنلاین یک تجربه جدید در سینمای ایران است و فیلم‌هایی که تا امروز در این پلتفرم‌ها پخش شده‌اند، نتیجه خوبی را برای سازندگان فیلم به ارمغان آورده‌اند و من معتقدم اکران آنلاین در بعضی از مواقع بهتر از اکران سراسری عمل کرده است. این پلتفرم‌ها باعث شده است فرصت مناسبی در اختیار مخاطبان سینما که از نظر مالی و موقعیت خانوادگی محدودیت دارند، قرار بگیرد تا آن‌ها هم بتوانند فیلم‌ها را چندین بار تماشا کنند. البته این حاصل تغییر در فرهنگ تماشای فیلم است و مخاطب امروزی شرایطی را انتخاب می‌کند تا در فضای شخصی خودش یعنی منزل، محل کار و یا در مسیر هم بتواند به تماشای فیلم بنشیند.

کارگردان «شادروان» درباره نبود کپی رایت در ایران بیان کرد: کپی‌ رایت در ایران رعایت نمی‌شود و فیلم‌ها پس از اکران آنلاین به لحظه در فضای مجازی پخش می‌شوند و درنتیجه تعداد زیادی از کاربران فضای مجازی بدون پرداخت هزینه فیلم‌ها را تماشا می‌کنند. از هر جنبه به کپی رایت نگاه کنیم با سرقت هیچ فرقی ندارد و متاسفانه اشخاصی که به اصطلاح خودشان را خیلی سینمایی می‌دانند هم از این روش برای تماشای فیلم‌ها استفاده می‌کنند و از این قاعده مستثنی نیستند.

او در پایان به راهکارهای جلوگیری از بازنشر آثار اشاره کرد و گفت: امروزه آمار دقیق از تماشای فیلم‌ها وجود ندارد و این یکی از دلایلی است که باید اقدام به فرهنگ سازی در حوزه کپی رایت را آغاز کنیم. در گذشته که آثار هنری به شکل سی‌دی و دی‌وی‌دی تولید می‌شدند، در ابتدای فیلم‌ها یک تیزر با عنوان نارضایتی صاحبان اثر از انتشار نسخه غیرقانونی آن مجموعه پخش می‌شد و فکر می‌کنم اگر این روند را ادامه می‌دادیم، امروزه شاهد کاهش تماشای غیرقانونی آثار بودیم.

فیلم سینمایی «شادروان» به تهیه‌کنندگی عباس نادران کمدی اجتماعی است که قصه‌ای را در بستر خانواده‌ای حاشیه‌نشین روایت می‌کند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: پدر خانواده‌ای می‌میرد. اما مساله‌ خانواده نه مرگ پدر، بلکه رسیدگی به مهمانانی‌ست که آمده‌اند و خوش می‌گذرانند و تا جنازه را دفن نکنند نمی‌روند، جنازه‌ای که انگار قرار نیست به این زودی‌ها دفن شود…

سینا مهراد، گلاره عباسی، نازنین بیاتی و بهرنگ علوی، با هنرمندی رویا تیموریان و با حضور رضا رویگری ترکیب بازیگران اصلی «شادروان» را تشکیل می‌دهند.

«شادروان» که برای نخستین‌بار در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، نامزد دریافت ۴ سیمرغ و برنده سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی شد و در میان پنج فیلم برتر آرای مردمی قرار گرفت.

امیرعلی حسینی

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است