تعدادی از بازیگران «سه دونگ سه دونگ» امروز خیلی مشهورند/ ذکر یک خاطره از سیروس گرجستانی | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۲۱
گفتگوی صبا با شاهد احمدلو به بهانه بازپخش سریال «سه دونگ سه دونگ»؛

تعدادی از بازیگران «سه دونگ سه دونگ» امروز خیلی مشهورند/ ذکر یک خاطره از سیروس گرجستانی

کارگردان مجموعه تلویزیونی «سه دونگ سه دونگ» از خاطره‌های زمان تولید این سریال صحبت کرد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، به بهانه بازپخش سریال تلویزیونی «سه دونگ سه دونگ»، محصول سال ۱۳۹۰ به کارگردانی شاهد احمدلو و نویسندگی علیرضا مسعودی و سید نیما حسن نیا  که از دوشنبه ۲۳ خرداد هرشب ساعت ۲۰ از شبکه نسیم شبکه نسیم روی آنتن می رود، سراغ شاهد احمدلو کارگردان سینما و تلویزیون رفتیم و او در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا گفت: چنین آثاری که در گذر زمان از یاد و خاطره مخاطب فراموش نمی‌شود و به مرور زمان جای عمیق تری در دل علاقه‌مندان باز می‌کند و همچنین بعد از سال‌ها مجدد به نمایش در می‌آید، قطعا برای سازندگان اثر از جمله من باعث افتخار است که کارگردانی این اثر را برعهده داشتم و کارم دارای چنین معیارهایی بوده است.

وی پرداختن به موضوع عشق را یکی از شاخصه های ماندگاری آثار دهه های قبل دانست و ادامه داد: عشق امروزه معیاری است که کمرنگ تر از گذشته به چشم می‌خورد و به همین دلیل کیفیت آثار به مراتب پایین تر از چیزی است که مخاطب در گذشته تجربه کرده است.

احمدلو همکاری گذشته‌اش با ستارگان امروز سینما را اینگونه توصیف کرد: این مجموعه شامل بسیاری از بازیگران بود که در سینمای امروز محبوبیت دارند و الان هرکدام در جایگاه خاص خودشان ایفای نقش می‌کنند؛ از جمله جواد عزتی و عباس جمشیدی فر که «سه دونگ سه دونگ» جزو اولین کارهای معروف آن‌ها بود و این جمع برای من سراسر خاطره است. سریال «سه دونگ سه دونگ» کاری تکرارنشدنی برای تلویزیون و سینما بود و همکاری با زنده یاد سیروس گرجستانی، یوسف صیادی، جواد عزتی، مرجان گلچین و همه‌ همکاران برای من بسیار لذت بخش بود.

کارگردان «سه دونگ سه دونگ» از خاطره‌اش با سیروس گرجستانی نیز اینگونه گفت: شناخت او از سال ۱۳۶۳ در پشت صحنه فیلم «تیغ و ابریشم» بود که ایشان یکی از شخصیت‌های اصلی این فیلم بودند. این فیلم ساخته مسعود کیمیایی در کاشان ضبط شد و من همراه با پولاد کیمیایی که یکی از دوستانم بود در پشت صحنه حضور داشتیم. لحظه‌ای که هیچ‌گاه فراموش نمی کنم لحظه‌ای بود که زنده یاد گرجستانی جمله‌ای به من گفتند که «یادته بچه بودی توی کویر پشت صحنه فیلم بودیم…» و می‌خواستند یادآوری کنند که چقدر دنیا کوچک است و این خاطره، فاصله دنیا با آدم‌ها و روابطشان را کوتاه‌تر می کند و پس از آن زمان و در ۲ دهه بعد فرصت همکاری با ایشان ایجاد شد.

وی درباره شرایط امروزه ساخت اثر در تلویزیون و سینما اظهار کرد: سیستم مدیریتی، طبع و سلیقه مدیران، شرایط سیاسی و اجتماعی و همچنین شرایط جامعه به گونه‌ای بوده که تاثیر خودش را بر تلویزیون و سینما گذاشته است. مقایسه سلیقه مخاطب از گذشته تا به امروز و سلیقه مدیران، نشان دهنده همه چیز است و امروزه مانند گذشته آثار خوبی در تلویزیون وجود ندارد. همچنین در گذشته فضای باز‌تری برای تجربه و شروع کار استعدادهای جوان بود.

کارگردان «سه دونگ سه دونگ» از مقایسه مخاطب های گذشته تا امروز، گفت: تعداد مخاطبان از گذشته تا به امروز نشان می‌دهد که ما شاهد قهر و ریزش مخاطب چه در سینما و چه در تلویزیون هستیم و در گذشته شاهد حضور هنرمندانی بودیم که امروزه هیچ کدام در تلویزیون فعالیت نمی‌کنند و این حاصل اصول و قواعدی است که ما امروز آن ها را رعایت نمی‌کنیم. مهمترین آن‌ها مدیریت درست، درایت، عشق و انگیزه است که اکنون در بین اکثر مدیران دیده نمی‌شود.

وی درست مدیریت نکردن مدیران سازمان صداوسیما را یکی از دلایل دوری سینماگران از تلویزیون دانست و بیان کرد: کسانی که با عشق و علاقه در گذشته چه در حوزه فیلمسازی و چه هنر در سازمان صداوسیما فعالیت داشتند امروز دیگر وجود ندارند. در گذشته رسانه به تعداد امروز نبود و حالا رقابت سخت‌تر شده و وقتی تلویزیون همچنان با همان نگاه همیشگی و کلیشه‌ای برای سرگرمی می‌خواهد فعالیت کند دچار ریزش مخاطب می‌شود.

او درباره سلیقه مدیران سازمان صداوسیما گفت: تغییر سلیقه‌های مدیریتی هربار با تغییر مدیر قبلی باعث می‌شود یک نظر جدید روی کار بیاید، در صورتی که رسانه‌ی صداوسیما یک اسم بیشتر ندارد و باید یکپارچه عمل کند. در هر دوره یک مدیر آمده و سلیقه خودش را اجرا کرده و هر شبکه‌ای با شبکه دیگر از نظر مدیریتی فرق می‌کند.

احمدلو با اشاره به نسل جوان و آینده گفت: ما شاهد کمرنگ شدن نیروی نخبه و امروزی هستیم که این موضوع نشانه بیگانه شدن این نسل با تلویزیون است. نبود جسارت برای پرداختن به سوژه‌های نوین از دیگر مشکلات مدیران امروزی سازمان است. تلویزیون رسانه‌ی ملی است و باید رنگین‌کمانی باشد که تمام طیف‌ها را به خودش جذب کند.

او درباره تفاوت ساخت آثار در سینمای جهان و ایران بیان کرد: کشورهای دیگر امروزه درحال ساخت آثاری با دیدگاه و تکنیک‌های جدید هستند، اما تلویزیون همچنان با همان ژانر، همان محتوا و همان بازیگر تکراری به فعالیت خود ادامه می‌دهد و محدودیت‌ها در پرداخت و ارائه طرح‌های نوین باعث شده فیلمسازان از تلویزیون به سمت شبکه نمایش خانگی کوچ کنند.

کارگردان فیلم «موش» در پایان به پروژه‌های درحال تولیدش اشاره کرد و گفت: روی نگارش یک فیلمنامه بلند داستانی کار می‌کنم و به زودی اطلاعات آن را اعلام خواهم کرد. این فیلم سینمایی در جشنواره فیلم فجر امسال ثبت نام می‌کند و امیدوارم که شرکت داده شود. بازی در سریال «آتش سرد» از فعالیت‌های اخیر من است که سعی کردم بسیار متفاوت تر از همیشه نقش ایفا کنم. این سریال به کارگردانی رضا ابوفاضلی و تهیه‌کنندگی علی مهام ه زودی در شبکه ۲ سیما پخش خواهد شد.

«سه دونگ سه دونگ»، روایتی طنز از زندگی نصرت است که سال‌‌ها به همراه سه پسر خود، یک مغازه نانوایی را اداره کرده و نان خانواده خود را در می‌آورد. تا اینکه پرویز، دوست قدیمی و شریک سه دونگ از مغازه‌ اش، پس از ۱۰ سال‌ به ایران باز می‌ گردد، تا سهم خود را از آن مغازه بفروش برساند. اما نصرت که دوست ندارد با شخص دیگری شریک شود، به تکاپو می‌‌افتد تا برای خرید سهم پرویز پول جور کند و سه دانگ پرویز را خودش بخرد، اما…

در این سریال بازیگرانی چون زنده ‌یاد سیروس گرجستانی، مرجانه گلچین، عباس جمشیدی‌فر، جواد عزتی، اشکان اشتیاق، محمد کاسبی، سیاوش مفیدی و یوسف صیادی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

عکسی نمایه گفتگو توسط شاهد احمدلو در اختیار صبا قرار گرفت و او گفت این عکس برای اولین بار رونمایی می شود و در طول این سال ها هرگز به نمایش درنیامده است.

امیرعلی حسینی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است