چکیده مقاله‌های پذیرفته شده در همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران معرفی شدند | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۳

چکیده مقاله‌های پذیرفته شده در همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران معرفی شدند

چکیده مقاله‌های پذیرفته شده در چهارمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران معرفی شدند.

به گزارش صبا، منصور براهیمی دبیر علمی چهارمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران، درباره برگزاری جلسه ارزیابی آثار رسیده به این رویداد توضیح داد: جلسه ارزیابی چکیده آثار ارسالی به همایش در تاریخ ۲۱ خردادماه با حضور داوران برگزار شد. هیأت علمی این رویداد به نحوی انتخاب شدند که یا در عرصه نظر و یا در عمل، به نوعی به حوزه مباحث مرتبط با «ژانر» ارتباط داشتند و به عقیده بنده مسلط‌ترین افراد در این حوزه محسوب می‌شوند.

وی افزود: براساس محورهایی که در فراخوان اولیه اعلام شده بود، احتمال ما این بود که با آثار چندان زیادی مواجه نخواهیم شد؛ اول به دلیل کمبود منابع مرتبط با ژانر در زبان فارسی و دیگری به دلیل حضور نیروهای جوانی که فکر می‌کردیم مدت زمان طولانی در حوزه‌هایی مانند نظریه ژانر که با تحولات بسیاری هم همراه بوده است،‌ ورود نداشته‌اند. به همین دلیل احتمال می‌دادیم آثار اندک و شاید حتی تکراری و ناکارآمد به دست ما برسد، اما نتیجه برای‌مان بسیار عجیب بود.

دبیر علمی این همایش ضمن اشاره به آمار آثار ارسالی ادامه داد: در این مدت ۶۹ مقاله به دست ما رسید که مباحث آن‌ها هم بسیار متنوع بود و کمیت چکیده آثار ارسال به واقع برای ما چشم‌گیر بود. نسل جوان معمولا کارهایی انجام می‌دهد که ما غافلگیر می‌شویم چرا که پیش‌بینی آن را نمی‌کردیم درنتیجه این آمار هم نمونه‌ای از همین موارد است. ما متوجه شدیم نسل جدید، حتی مباحثی را که دسترسی آسانی به آن‌ها نداشته است، هم دنبال می‌کند.

وی افزود: در مجموع، مطالب دریافتی آنقدر متنوع بود که به سختی می‌توان مطلبی را نادیده گرفت و یا حذف کرد. در عین حال از آنجایی که محورهای همایش از پیش اعلام شده بود، به این جمع‌بندی رسیدیم آثاری را انتخاب کنیم که با محورهای اعلامی همخوانی بیشتری داشته باشند. در واقع مناسب‌ترین نمونه‌ها انتخاب شدند و همچنین آثاری انتخاب نشدند که ما افسوس خوردیم که چرا نمی‌توانیم آن‌ها را انتخاب کنیم. از میان نمونه‌های دریافتی ۲۱ چکیده مقاله انتخاب شد که بسیار متنوع بود و اگر افرادی بیش از چند پیشنهاد داشتند، تنها ۲ اثر از هر کدام را انتخاب کردیم.

براهیمی توضیح داد: هیأت داوران با همکاری و مشارکت نسبت به آثار ارسال مواجه شدند و حتی در مواردی شاهد بودیم که فرد پیشنهاددهنده را دعوت کردیم تا با یکی از اعضای هیأت داوران مشورت و مقاله‌اش را تکمیل کند. در موارد دیگر هم این آمادگی را داریم که اگر نویسندگان آثار و پژوهشگران، نیاز به راهنمایی داشتند تا به مقاله نهایی برسند، به‌صورت مکتوب یا حضوری در خدمت آن‌ها باشیم.

دبیرعلمی همایش مطالعات فیلم کوتاه درباره ضعف آثار دریافتی هم توضیح داد: ضعف عمده‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد مربوط به روش‌های پژوهش بود که یک ضعف عمومی در کشور ما محسوب می‌شود. معمولا احساس می‌کردیم آثار در این زمینه نیاز به راهنمایی دارند تا به نتیجه نهایی برسند. بخشی از این شرایط متأثر از فضای دانشگاهی ماست. ذهن پرسشگر یک ذهن پژوهشگر است و خوشبختانه در اغلب چکیده‌های ارسالی این ذهن پژوهشگر را شاهد هستیم. روش‌های پژوهش اما بسیار متنوع شده و برخی دانشگاه‌ها شکل کار را به‌صورت تشریفاتی درآورده‌اند و در مواردی حتی دانشجو را مجبور به تن دادن به این تشریفات می‌کنند. ما خیلی درگیر این تشریفات نیستیم اما حتما به دنبال انتخاب روش‌های درست برای پژوهش هستیم و فکر می‌کنیم این روش‌ها به اندازه کافی متنوع هستند که پاسخگوی این طیف از آثار باشند.

براهیمی در پایان تاکید کرد: امیدواریم از میان ۲۱ مقاله انتخاب شده شاهد مقالات برجسته‌ای باشیم که حتی در مختصات سینمای بلند هم بتوانند آثار کارآمدی باشند. منتظریم تا ببینیم در فرصت باقی مانده مطالب نهایی با چه کیفیتی به دست ما خواهد رسید.

عناوین ۲۱ چکیده مقاله پذیرفته شده چهارمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران به شرح زیر است:

۱- توانایی‌های ژنریک فیلم کوتاه / سمیرا قمبریان

۲- نگاهی انتقادی به مفهوم ژانر در فیلم کوتاه تجربی / روناک رنجی

۳- بررسی فابیولای فیلم کوتاه‌های برگزیده در جشنواره فیلم کوتاه تهران از منظر ژانر/ ملیکا صدقی

۴- بهبود اقتصاد و گشایش ژانر در فیلم کوتاه با به‌کارگیری زیرژانر مامبلکور / ملیکا صدقی

۵- ژانردر مباحث آکادمیک سینمایی در ایران با نگاهی به سینما و محافل آکادمیک در کره جنوبی / پژمان طیفوری

۶ – مطالعه نقش تجربیات فیلم‌سازی ژانر در رسیدن به جهان شخصی فیلم‌ساز (با تأکید بر فیلم کوتاه) / محمدرضا گنج‌خانلو

۷- کارکرد مؤلفه‌‌های ژانر در فیلم‌‌های کوتاه ایرانی براساس نظریه‌‌ی رافائل مواَن (بررسی موردی فیلم‌‌های پذیرفته شده در سیزدهمین جشنواره‌‌ فیلم کوتاه سایه) / محمدرضا رسولی

۸- بررسی پیوندسازی ژانر ملودرام و جنایی در فیلم کوتاه «رتوش» / سیده سمیه باقی‌پور

۹- رئالیسم اجتماعی به مثابه ژانر بنیادین و گونه‌ای انعکاسی در روایت فیلم‌های کوتاه دهه ۹۰ / فاطمه فریدن

۱۰- فیلم کوتاه و ارتقاء کمی و کیفی تجربیات ژانری در سینمای ایران: با تأکید بر عاملیت مخاطب و اقتصاد تولید / مجید کیانیان

۱۱- مکان به مثابه کاراکتر در فیلم کوتاه ژانر وحشت با مطالعه موردی آثار دهه اخیر ایران و جهان / فرناز قره‌داغی

۱۲- امکانات ژانر تجربی و نظریه فیلم مایا درن در اعتلای ساخت فیلم کوتاه ایرانی / پارسا یوسفی

۱۳- وب سری؛ فرصت اقتصادی جدید برای استعدادهای فیلم کوتاه / پویان صدقی

۱۴- تحلیل زیر ژانر جالو در فیلم‌های کوتاه دهه اخیر / میلاد شفایی اروجه

۱۵- کوتاه گونه / غلامرضا حیدری

۱۶- سینمای وحشت فولکلور: غنای فرهنگی و جذب مخاطب در فیلم کوتاه / کیوان شمشیربیگی و کیانوش جهاندیده

۱۷- ژانر کوتاه، ژانر بلند؛ آیا فیلم‌های ژانری کوتاه از همان الگوهای ژانری فیلم‌های بلند پیروی می‌کنند؟/ پیمان فلاحی

۱۸- پارودی، ژانر کوتاه؟؛ فیلم‌های نقیضه به‌عنوان یک ژانر عمدتا کوتاه / پیمان فلاحی

۱۹- مطالعه تطبیقی تنوع ژانری در فیلم‌های کوتاه سال‌های اخیر جهان و تولیدات مورد حمایت انجمن سینمای جوانان ایران به مثابه حامی راهبردی فیلم کوتاه در ایران / مجید کیانیان

۲۰- عجایب‌نگاری و فیلم کوتاه؛ بررسی ظرفیت‌های نمایشی عجایب‌نامه‌های ایرانی جهت اقتباس سینمایی در ژانر وحشت / سام ایزدی

۲۱- ژانر در جایگاه کنشگر؛ تحلیل نشانه‌شناسانه تمثیل‌های سیاسی-اجتماعی در فیلم‌های کوتاه‌ ژانر وحشت / سام ایزدی

این رویداد ۲۶ آذرماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است