«سنتوری» همچنان در صدر! | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۱
رد پای دنیای موسیقی در سینما

«سنتوری» همچنان در صدر!

در سینمای ایران در دو دهه اخیر فیلم هایی درباره دنیای موسیقی و با روایتی از زندگی موزیسین ها و خوانندگان ساخته شده است

در سینمای ایران در دو دهه اخیر فیلم هایی درباره دنیای موسیقی و با روایتی از زندگی موزیسین ها و خوانندگان ساخته شده است حتی در مواردی از چهره های موسیقی به عنوان بازیگر نقش اول استفاده شده است در این گزارش به مهمترین فیلم ها این بخش نگاهی داشتیم که در ادامه می خوانید.

«پرسه در مه»

«پرسه در مه» دومین تجربه سینمایی بهرام توکلی، پس از فیلم تحسین شده «پابرهنه در بهشت» است.امین که آهنگ‌ساز و نوازندهٔ پیانو است، پس از ازدواج با رؤیا بازیگر تئاتر، با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شود که زندگی آنان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد تا جایی که کارش را رها می‌کند، همسرش را از دست می‌دهد و دچار وضعیت نامتعادلی می‌شود. موسیقی در “پرسه درمه” نقش اساسی دارد. قهرمان داستان، یک موزیسین است و حامد ثابت با نوازندگی متبحرانه پیانو و خلق ملودی‌های مدرن و پست مدرن، با اوج و فرودهایی هماهنگ با فرازونشیب‌های داستان، حس تک افتادگی و تلاطم روحی امین را به خوبی منتقل می‌کند.

«سنتوری»

سنتوری یا علی سنتوری فیلمی ایرانی در ژانر درام است. این فیلم ساخته داریوش مهرجویی در سال ۱۳۸۵ استسنتوری فیلمی اجتماعی با رویکردی انتقادی بوده که تم اصلی آن تضاد سنت و مدرنیته در جامعه امروز ایران است. این فیلم روایتگر سقوط هنرمند و خودویرانگری او در جامعه‌ای است که هنر واقعی را برنمی‌تابد و مدام آن را محدود و سرکوب می‌کند. «سنتوری» توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توقیف شد و از اکران بازماند اما همچنان میان تمام آثار پرداخته به دنیای موسیقیز این فیلم در صدر جدول است و بیش از سایر فیلم ها ماندگار شده است.

در خلاصه داستان این فیلم که برداشتی آزاد از عقاید یک دلقک نوشته هاینریش بل است آمده: علی، نوازنده چیره‌دست سنتور و خواننده محبوب جوانان ناگهان در اوج شهرت و موفقیت افسار زندگی را از دست می‌دهد و به بیراهه می‌رود. او می‌گوید همه بدبختی‌ها از وقتی شروع شد که عشق بزرگ زندگی ام، هانیه مرا ترک کرد، اما هانیه زمانی می‌رود که علی مدت هاست در بند اعتیاد خانمان سوز خود گرفتار است…

«خشم و هیاهو»

«خشم و هیاهو» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی هومن سیدی و تهیه‌کنندگی سعید سعدی است این فیلم در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر برنده جایزه بهترین فیلمبرداری شد و هومن سیدی هم برای کارگردانی «خشم و هیاهو » جایزه ویژه هیئت داوران را از آن خود کرد. داستانی جنایی و پیچیده از زندگی یک خواننده را به تصویر می‌کشد که بسیاری از منتقدان معتقدند، داستان این فیلم بسیار شبیه به روایت قتل همسر یکی از فوتبالیست های ایرانی و اعدام زن صیغه ای اوست. طناز طباطبایی، نوید محمدزاده، رعنا آزادی ور، سعید چنگیزیان، بهناز جعفری، رضا بهبودی، بهزاد عمرانی از بازیگران این فیلم هستند.

«امشب شب مهتابه»

«امشب شب مهتابه» فیلمی به کارگردانی محمدهادی کریمی با ژانر درام و موزیکال است. درون مایه اصلی فیلم ناامیدی و نفرت شخصیت اصلی فیلم (پیام) است. ناامیدی نسبت به ادامه زندگی و نفرت نسبت به پدری که هیچگاه حاضر نبوده علایق دوران جوانی او که موسیقی و خوانندگی بوده است را درک کند. موسیقی متن و خواننده ترانه‌های این فیلم بر عهده احسان خواجه امیری بود و مهناز افشار، دانیال عبادی، امیرحسین آرمان و… در این فیلم ایفای نقش می کردند.

«بی خداحافظی»

بی خداحافظی عنوان فیلمی سینمایی به تهیه‌کنندگی احمد نشاط و کارگردانی احمد امینی است.« بی خداحافظی» فیلمی است اجتماعی که در آن رضا صادقی خواننده ایرانی به عنوان بازیگر نقش اول بازی می‌کند. از دیگر بازیگران می‌توان به محمدرضا فروتن، پگاه آهنگرانی و افشین هاشمی اشاره کرد. فیلم داستان سه جوان را روایت می‌کند که هر کدام برای رسیدن به هدفی از بندرعباس عازم تهران می‌شوند.«بی خداحافظی» داستان زندگی رضا صادقی نیست اما به هر حال میتواند شباهتهایی با زندگی پر فراز و نشیب او داشته باشد و استفاده از نام خودش در فیلم به این ذهنیت دامن میزند.

«پر پرواز»

«پر پرواز» فیلمی است به کارگردانی خسرو معصومی که فیلم برداری آن در ۲۷ آذر ماه ۱۳۷۹ در تهران آغاز شد. فیلم‌نامهٔ آن را کیانوش عیاری و خسرو معصومی نوشتند و شادمهر عقیلی و زیبا بروفه ایفای نقش های اصلی این فیلم را بر عهده داشتند. بابک به همراه نامزد خود، ستاره، در پی گرفتن مجوز برای انتشار کاست خود است؛ اما موفق نمی‌شود. در این حین از طریق نامزد خود با دختری به نام یاسمن آشنا می‌شود که پدر او صاحب شرکت کاست و سی‌دی است. یاسمن عاشق بابک می‌شود و سعی دارد تا او را با خود به لس آنجلس ببرد تا در آن‌جا فعالیت موسیقی خود را دنبال کند. ستاره به همراه پدرش به دنبال نجات رابطهٔ خود با نامزدش، موفق می‌شود تا مجوز انتشار آلبوم بابک را بگیرد و به این ترتیب مانع از رفتن او به آمریکا می‌شود. «پر پرواز» اولین فیلمی است که بعد از انقلاب زندگی یک موزیسین پرداخته و در ایفای نقش اصلی خود از یک خواننده استفاده کرده است.

«قاتل اهلی»

قاتل اهلی فیلمی به کارگردانی مسعود کیمیایی است. حاج‌آقا دکتر جلال سروش با بازی پرویز پرستویی، کارآفرین موفق بخش خصوصی، تصمیم به افشای خیانت‌های شرکت پیسارو که مافیای قدرت و ثروت است می‌گیرد. سیاوش مطلق و احمد کیا فرزندخوانده‌های سروش‌اند و سیاوش نه‌تنها مورداعتمادترین فرد نزد سروش است، بلکه دلبستهٔ مهتاب دختر او هم هست؛ اما مهتاب رابطهٔ عاطفی با بهمن خوانندهٔ پاپ دارد. تعطیلی کنسرت‌ها، دامنهٔ اختلافات اقتصادی سروش و شرکت پیسارو تاوانی دارد که نه‌فقط اطرافیانش بلکه همهٔ مردم باید آن را بپردازند. نقش بهمن خواننده پاپ را در این فیلم پولاد کیمیایی ایفا کرده است و موضوع تعطیلی کنسرت ها در این فیلم در حالی مطرح شد که این اتفاق در شهر های بسیاری رخ داده بود. قرار بود در نسخه اکران از صدای امیر عباس گلاب به عنوان صدای کاراکتر بهمن استفاده شود که این اتفاق بنا به اختلاف نظراتی میسر نشد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است