در موسیقی کسی برنده است که پول و تبلیغات بیشتری دارد/ در کنسرت «کنار من بمان» خبری از پلی‌بک نیست | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۵۷
گفتگوی تفصیلی صبا با میلاد مهرآوا در آستانه کنسرتش؛

در موسیقی کسی برنده است که پول و تبلیغات بیشتری دارد/ در کنسرت «کنار من بمان» خبری از پلی‌بک نیست

میلاد مهرآوا درباره چگونگی اجرای اولین کنسرتش در پردیس ملت و دلیل به تعویق افتادن این کنسرت و همچنین دغدغه‌هایی که در کارش دنبال می‌کند، صحبت کرد.

به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، میلاد مهرآوا خواننده، آهنگساز و ترانه سرا که این روزها در تب و تاب اجرای اولین کنسرت خود به سر می‌برد، درباره سختی‌ها و هزینه‌هایی که ناچار برای کیفیت کارش پراخت کرده است با ما به گفتگو نشست.

این کنسرت با هزینه‌ شخصی میلاد مهرآوا در تاریخ ۲۶ خرداد ماه و در سالن پردیس ملت اجرا خواهد شد. در این ارکستر به سرپرستی و رهبری میلاد مهرآوا، قطعات آلبوم «کنار من بمان» و آهنگ‌های جدیدی از این خواننده جوان اجرا خواهد شد.

داریوش حجازی ویلن، کوشا صرافی گهر ویلن، حمیدرضا مختاری ویلن، کورش کشاورز ویلنسل، فروغ فضلی پیانو، رضا احمدی کیبورد، فراز نصیری گیتار، همایون خلیلی، گیتار بیس، محمدرضا بهروز گیتار، محمدرضا قاضی گیتار، شیرین واعظی درامز و اشکان باباپور پرکاشن از نوازندگان مطرح کشور هستند که در این ارکستر حضور دارند.
فرگل ساکت، آرش گنجه، مهسا کیانی، الهام اقابابایی، رادمهر فلاح، سارا نادری و فرید ذاکری (ارکستر زهی) دیگر نوازندگان این کنسرت هستند. علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه بلیت این کنسرت به سایت ملوتیک مراجعه کنند.
گفتگوی ما با میلاد مهرآوا را می خوانید:

*بحث را با کنسرت پیش‌‌رو که اولین کنسرت شما هم هست، شروع کنیم. اجرای شما در چه تاریخی و در کدام سالن برگزار می‌شود؟

– عنوان این کنسرت، «کنار من بمان» است. علت این نامگذاری آلبومی‌ست که آبان ماه سال ۱۴۰۰ با همین نام منتشر شد و خوشبختانه با استقبال خوبی هم روبه‌رو بود و این اولین کنسرت من و متشکل از قطعات همان آلبوم است.

درحال حاضر ارکستری که با من همکاری می‌کند، ارکستر نسبتا بزرگی متشکل از سازهای زهی و پاپ است. ویلن، ویلن آلتو، چلو، گیتار، گیتار الکتریک، پیانو، کلارینت و سنتور سازهایی هستند که در این ارکستر استفاده می‌شوند. تمام قطعات متناسب با اجرا، تنظیم دوباره شده اند و بیش از دوازده جلسه برای این کنسرت تمرین داشته ایم و دوست دارم تاکید کنم که اجرای تمام این قطعات به صورت کاملا زنده خواهد بود.

قرار بر این بود که این کنسرت در کاخ سعدآباد اجرا شود اما با مخالفت فرماندار شمیرانات روبه‌رو شدیم و به همین دلیل تاریخ و مکان اجرا تغییر کرد و حالا قرار است در تاریخ ۲۶ خرداد ماه و در سالن پردیس ملت برگزار شود. 

*مخالفت فرماندار از چه بابت بود؟

– به گمانم مخالفت‌شان فقط با اجرای ما نبود و به نظر می‌رسد که ایشان کلا با اجرای موسیقی در آنجا مخالفت دارند. حتی پروژه کنسرت نمایش «سیصد» هم که قرار بود ۱۳ خرداد در همان مکان اجرا شود با مخالفتشان به تعویق افتاد. خوشبختانه پیگیری‌ها به نتیجه رسید و توانستند موافقت فرماندار شمیرانات را کسب کرده و در تاریخ ۳۱ خرداد روی صحنه بروند.

*برگردیم به اجرای شما. آیا فقط قطعات آلبوم «کنار من بمان» را در کنسرت اجرا خواهید کرد یا قطعات جدیدتری هم برای اجرا دارید؟

– تمام قطعات آلبوم به علاوه چهار قطعه جدید اجرا می‌شود که از این تعداد، سه قطعه قبلا منتشر شده است اما به دلیل نداشتن تبلیغات گسترده، زیاد شنیده نشد. یکی از این چهار قطعه نیز با نام «بهانه» کاملا جدید است و برای اولین بار در کنسرت «کنار من بمان» برای مخاطبان اجرا خواهد شد.

*با توجه به انتخاب سازهای زنده و ارکستر بزرگی که چیدمان کرده‌اید، آیا نگران بازگشت سرمایه نیستید؟

– همیشه خودم به اجراهای بکینگ ترک‌ و پلی بک در کنسرت‌ها انتقاد داشته ام و برایم مهم است که اجرای ما زنده و آنپلاگد باشد، یعنی تمام سازها آکوستیک انتخاب شده اند. به همین دلیل است که ارکستر بزرگ چیدمان کرده ایم وگرنه هیچ توجیه اقتصادی برایم ندارد، خصوصا که تهیه کننده این کار، خودم هستم اما ترجیح دادم کیفیت را در بالاترین سطح ممکن نگه دارم.

 *گویا همین کیفیت در آلبوم «کنار من بمان» هم رعایت شده است؟

– بله در هیچکدام از قطعات آلبوم هیچ سمپلی استفاده نشده است و برای این کار، هم دلایل شخصی دارم و هم دغدغه‌های فرهنگی. می‌خواهم وقتی شصت سالم شد از نگاه کردن به کارنامه خودم پشیمان نباشم و به آن افتخار کنم. دوست دارم اثر ماندگار داشته باشم و در نود درصد آلبوم‌هایی که منتشر می‌شوند، صدای سازهایی که می‌شنوید، نرم افزاری و اصطلاحا سمپل است و نهایتا یک ساز زنده در کارها استفاده می‌شود. در بیشتر مواقع دلیل این کار پایین آمدن هزینه‌هاست و من ترجیح می‌دهم کیفیت را فدای هزینه نکنم. به همین دلیل هم هست که تهیه کننده ندارم. به نظر من امروزه اکثر تهیه کنندگان در حوزه موسیقی حاضر نیستند برای کیفیت، هزینه ای پرداخت کنند و همه به دنبال موسیقی و خوانندگان مصرفی هستند. نمی‌خواهم همه همکارانم را زیر سوال ببرم زیرا بالاخره تقریبا از هر بیست قطعه منتشر شده پنج قطعه خوب و با کیفیت هم شنیده می‌شود که بار هنری و فرهنگی داشته باشد اما من دوست دارم در کارهایم تلنگری هم به مخاطب وارد کنم و به همین دلیل سعی کردم از اشعار شعرایی استفاده کنم که حرفی برای گفتن داشته باشند و مصرفی نباشند؛ شعرایی مانند سیمین بهبهانی، علیرضا بدیع، حافظ و سعدی. البته از سروده های خودم هم استفاده کرده ام.

* می‌توانم بگویم فرد جسور و دغدغه‌مندی هستید. اجرای اولین کنسرت برای‌تان با چه حسی همراه است؟

– فقط استرس دارم. چون سال‌ها تلاش کرده ام و برای هر قطعه ماه‌ها زمان صرف کرده ام و هزینه زیادی برای احترام گذاشتن به گوش شنونده پرداخت کرده ام و با نوازنده‌هایی همکاری می‌کنم که همگی با تجربه و حرفه ای هستند اما استنباطم این است که با تمام این حرف‌ها، در نهایت کسی برنده است که پول و تبلیغات بیشتری در اختیار دارد.

*کمی هم درباره قطعه «بهانه» که قرار است برای اولین بار اجرا شود، صحبت کنیم. ترانه سرا و آهنگساز و تنظیم کننده این قطعه چه کسانی هستند و موضوعش چیست؟

– من قطعه ای داشتم به نام «بی‌قرار» که مربوط به زمان اوج کرونا و فشارهای اقتصادی و خصوصا عاطفی مربوط به آن دوره است و ترجیع‌بند این ترانه بدین شرح است: «در مرور خاطراتمان/ زمان صبور می‌شود/ که با تو عاشقی کنم/ تا دلیل خنده ات شوم/ تمام هستی ام شوی/ که در تو زندگی کنم/ می‌روی و دل زتو نمی‌شود جدا». قطعه «بهانه» واریاسیونی از قطعه «بی‌قرار» است و درواقع آهنگ و تنظیم این دو قطعه با موضوعی متفاوت اما در ادامه هم هستند. قطعه «بی‌قرار» درباره رفتن است و قطعه «بهانه» درباره ماندن و بودن است، همان‌طور که در بخشی از آن آمده است «بی بهانه می‌نویسم از شوق بودنم کنار تو/ غصه های تو برای من، شعرهای من برای تو».

نهال یوسفی‌پور

پایان پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000