هیچ منطقی در این ماجرا نمی بینیم/ چرا هیچ توضیحی به ما نمی‌دهید؟

حامد جوادزاده؛ تهیه‌کننده و کارگردان برنامه اینترنتی «زابیواکا»، ویژه جام جهانی 2018 در پی حذف مجری این برنامه (آزاده صمدی) در گفت‌وگو با «صبا» بیان کرد: من هیچ منطقی در این تصمیم نمی‌بینم؛ هر چه دلیل خواستیم به جوابی نرسیدیم؛ ابتدا برای اجرای باران کوثری استعلام کردیم که مسئولان گفتند با اینکه پیشنهاد نمی شود اما بلامانع است و بعد از آن مجددا گفتند ترجیحا از مجری زن استفاده نکنید که ما در جواب گفتیم اگر استفاده از مجری زن ممنوع بود می‌گفتید ممنوع! اما هیچ دلیلی برای ممنوعیت آن ندارید. بنابراین نگاه شما استفاده نکردن از مجری خانم است اما نگاه ما این نیست و مایلیم از مجری خانم استفاده کنیم.
هیچ منطقی در این ماجرا نمی بینیم/ چرا هیچ توضیحی به ما نمی‌دهید؟

جوادزاده در ادامه گفت: بعد از پخش روز اول از برنامه و بازخوردهای بسیار خوب و ثبت رکورد در برنامه‌های اینترنتی، که اتفاق بزرگی محسوب می‌شود، فشار بسیاری به ما وارد شد که از مجری خانم استفاده نکنید حتی به عنوان مجری پارتنر هم اجازه نمی دهند آزاده صمدی در برنامه حضور داشته باشد؛ در واقع اجازه اجرای یک خانم و یک آقا در کنار یکدیگر را هم نمی‌دهند.

کارگردان «زابیواکا» با اشاره به اینکه از این به بعد برنامه با حضور بهرنگ علوی ادامه پیدا می‌کند عنوان کرد: با این تصمیم خسارت زیادی به برنامه وارد شد؛ خیلی مایل بودیم که برنامه با حضور خانم صمدی ادامه یابد، البته که از حضور بهرنگ علوی ناراضی نیستیم. این اتفاق در روز چهارم برنامه رخ داد و ما برای مجری جایگزین بیش از ۵۰ تماس با هنرمندان داشتیم که در نهایت و خوشبختانه بهرنگ علوی شرایط حضور در برنامه را داشت و اجرا را پذیرفت.

هیچ منطقی در این ماجرا نمی بینیم/ چرا هیچ توضیحی به ما نمی‌دهید؟
او افزود: من هیچ منطقی در این ماجرا نمی‌بینم؛ ما توقعمان از سازمان صدا و سیما حمایت از «آی‌پی، تی‌وی ها» بود. اما اصلا آنچه را که توقع داشتیم رخ نداده است. اگر ما خطایی داشتیم آن را گوشزد می کردند؛ ما خطایی نداریم. به بهانه اینکه ممکن است یکباره جایی خطایی رخ دهد که نمی توانند چنین خسارتی به برنامه ما بزنند. نمایندگان سازمان در «زابیواکا» و در آیو اسپرت هیچ مفسده‌ای نمی‌دیدند. نمایندگان سازمان با این تصمیم مدیران ارشد سازمان خیلی مخالف بودند و در این‌باره رایزنی‌های زیادی صورت گرفت اما صرفا با یک سلیقه سفت مواجه شدیم که هیچ توضیحی برای ما ندادند.
حامد جوادزاده خاطر نشان کرد: نکته بعدی این است که ما می‌بایست سیگنال خود را استفاده می‌کردیم اما سیگنال شبکه سه در اختیار ما قرار گرفت؛ چهار روز ما سیگنال sd استفاده کردیم در حالی که خودمان  سیگنال فول hd در اختیار داشتیم؛ یعنی کیفیت ما سه برابر کمتر از آنچه بود که داشتیم. مبلغ کلانی از ما گرفته شده تا سیگنال شبکه سه را در اختیارمان قرار دهند؛ اگر وظیفه ما استفاده از این سیگنال است چرا از ما پول گرفته شده است، ما می‌خواهیم از سیگنال خودمان استفاده کنیم. اگر باید از آن سیگنال استفاده کنیم چرا باید بابتش پول بپردازیم؟ چرا باید چهار برنامه از جام جهانی را با کیفیتی چهاربرابر کمتر از تلویزیون پخش کنیم؛ مگر مخاطب چقدر روی سرویس ما باقی می‌ماند؛ چند دقیقه این بی‌نظمی را تحمل می‌کند؛ خانم آزاده صمدی از روی آنتن و وسط برنامه پایین کشیده شد.
او بیان کرد: نمی‌توان رسانه‌ای که حداکثر چندین هزار نفر مخاطب دارد را با رسانه‌ای مثل تلویزیون که مخاطب چند میلیونی دارد مقایسه کرد؛ آقای فردوسی‌پور برای کل کشور با همه گستره و عقبه سازمان صدا و سیما برنامه ورزشی می‌سازند، که وجود یکسری محدودیت‌ها در تلویزیون منطقی است اما در اینترنت نه! اگر این‌چنین بود چرا ما این‌قدر وقت و هزینه صرف کردیم؟
هیچ منطقی در این ماجرا نمی بینیم/ چرا هیچ توضیحی به ما نمی‌دهید؟
جواد زاده در مورد وجود قوانین و ضوابط تعریف شده در تلویزیون‌های اینترنتی تاکید کرد: ما با بسیاری از بندهای مکتوب موجود در این زمینه که مجبور به امضای آن شویم، مخالف هستیم اما برخی از استیضاحاتی که اعمال شد اصلا مکتوب هم نبوده‌اند و مذاکره‌ای درباره آنها نشده است. جان نحیف یک شبکه تازه کار، خوش سلیقه و خوش انرژی که تازه در حال جمع کردن مخاطب است و تا بحال خطا نکرده را چرا لگدمال می‌کنید؟ چه کردید با این برنامه؟ روز چهارم برنامه است  و ما هنوز سامان نداریم. باید صبح با مجری قرارداد ببندیم که شب روی آنتن برود؟ آیا نیاز به پیش‌تولید نداریم؟ آرامش و تفکر برای برنامه نیاز نیست؟ اگر مجری مرد می آوردیم با عادل فردوسی پور مقایسه نمی‌شد؟ همه ما به توان، سواد، حاذق بودن او در اجرای برنامه ورزشی اذعان داریم، بنابراین باید تفاوت ایجاد کنیم تا مخاطب، فردوسی‌پور را نبیند و ما را ببیند. چرا مزیت رقابتی ما را می‌گیرید؟ اگر قرار بود رقابت نکنیم چرا به ما اجازه تاسیس دادید؟ با اولین برنامه (بیگ پروداکشن) شبکه‌های اینترنتی چه کردید؟ ما شبکه‌ای نوپا هستیم، اگر مخاطب ببیند که همه برنامه‌های ما با هم نمی‌خواند طبیعتا ما را نخواهد دید. ما همه خطوط قرمز را می‌دانیم؛ یک شبکه یک سال و نیمه را با تشکیلات هفتاد ساله مقایسه می‌کنید؟

تهیه کننده  «زابیواکا» در پایان گفت: ما هم کارگر ایرانی هستیم با این کار ما نیز بیکار می شویم. صرفا که نباید حمایت از کالای ایرانی صورت بگیرد، در این رسانه هم ایرانی‌ها کار می‌کنند؛ دراین یک سال و نیم چه کردیم که لایق این همه سخت‌گیری هستیم؟ یکی از ارکان اصلی برنامه ما فرو ریخته و ما تا به خود بیاییم نیمی از برنامه رفته است؛ ما هدر می رویم. ما حیف می‌شویم. چرا هیچ توضیحی به ما نمی‌دهید؟ خطای ما خوب کارکردن و بلد بودن طرز استفاده از فضای رسانه بود؟