«آقای قاضی» ژانر جدیدی را به تلویزیون آورده است/ سه ماه به دادگاه‌ها می‌رفتیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۵۰
سجاد مهرگان در گفتگو با صبا:

«آقای قاضی» ژانر جدیدی را به تلویزیون آورده است/ سه ماه به دادگاه‌ها می‌رفتیم

کارگردان سریال «آقای قاضی» که پخش آن از شبکه دو شروع شده است درباره ژانر این کار و سوژه های آن که از پرونده های قضایی گرفته شده اند، توضیح داد.

سجاد مهرگان کارگردان سریال تلویزیونی «آقای قاضی» در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا درباره این اثر به تهیه‌کنندگی احمد شفیعی که پنچشنبه و جمعه گذشته ۱۹ و ۲۰ خرداد در شبکه ۲ سیما پخش شد و بازپخش آن نیز شنبه‌ها و یکشنبه‌ها ساعت ۱۵ از تلویزیون پخش می‌شود، درباره پخش ۲ قسمت اول این مجموعه تلویزیونی گفت: هفت ماه پژوهش و نگارش و بررسی ۱۲۵ فیلمنامه تازه آغاز کار بود تا بتوانیم با تفکیک پرونده‌های حقوقی از قضایی شروع به ضبط کنیم و همچنین ضبط این سریال هم ۲ ماه زمان برد.

به گفته وی، فیلمنامه‌ این مجموعه که در ۴۲ قسمت تولید شده است، توسط ۱۳ نویسنده جوان و زیرنظر سیدمحمد حسینی نوشته شده و در هر قسمت شاهد ۲ اپیزود خواهیم بود.

مهرگان از نویسندگان سریال «آقای قاضی» صحبت کرد و گفت: این فیلمنامه با همکاری ۱۳ فیلمنامه نویس که اغلب آن‌ها سابقه نویسندگی در کار‌های مختلف را داشتند نوشته شد، البته تمامی این ۱۳ نفر به سرپرستی سیدمحمد حسینی دست به قلم بردند و سابقه کار جدی به ویژه چنین فیلمنامه سنگینی را در رزومه خود نداشتند.

او با اشاره به اینکه فیلمنامه قضایی با جنایی فرق می‌کند و این تصور غلط است که هر دو یکی است، توضیح داد: در این پروژه ۳۰۰ پرونده با همکاری قوه‌قضائیه معرفی شد که در این بین با همکاری بهنام مبصری سرپرست قضایی و مهدی رنجگری سرپرست حقوقی از بین آن‌ها ۱۲۵ پرونده پس از هفت مرتبه اصلاح انتخاب شد.

این کارگردان افزود: حسین جعفری، محمدجواد اسلامی، حجت الله صفری، میثم مهدویراد، احسان حجتی، حامد غضنفری آبکنار، مریم اسدزاده، عطیه سادات حجتی، غزاله یراقی، زینب خسروشاهی، سپیده شراهی، سعید مجتهدزاده و امیر اسماعیلی نویسندگان سریال «آقای قاضی» به سرپرستی سیدمحمد حسینی هستند.

کارگردان سریال «آقای قاضی» روند شکل گیری از ایده تا اجرای این سریال را اینگونه بیان کرد: طرح این سریال در ژانر درام قضایی از خودم بود و خواستم در این رویکرد مردم در کنار سرگرمی و تماشا بتوانند شاهد لحظه‌های دراماتیک باشند و با شرایط قضایی آشنا شوند. هر روز مردم با مشکل‌های متفاوتی روبرو هستند و همچنان نمی‌دانند با این مساله‌ها چگونه روبرو شوند.

مهرگان در پاسخ به اینکه برای آشنایی با فضای دادگاه ها چه اقدام عملی کردید، عنوان کرد: ما پس از سه ماه حضور با تیم کارگردانی در دادگاه‌ها و مشاهده جلسه پرونده‌های مختلف و بازسازی همان صحنه‌ها جلوی دوربین سعی کردیم به واقعیت نزدیکتر شویم. از حرکات دست شاکی پرونده تا دلایل و استدلال یک مجرم و نگاه‌های مردم عادی در دادگاه در ساخت این اثر به ما کمک کرد.

او درباره انتخاب اسم مجموعه گفت: گزینه‌های زیادی داشتیم و از بین پرونده‌ها که اتفاقا یکی از آن‌ها درباره قتل یک راننده تاکسی بود که در قسمت ۱۵ یا ۱۶ این سریال پخش می‌شود، می‌توانستیم اسم خوبی انتخاب کنیم، اما در نهایت طی جلسه با شورای برندینگ و استودیو سه در چهار تصمیم گرفتیم نام سریال را «آقای قاضی» بگذاریم، چون برای نقش قاضی با ۱۰ قاضی قوه‌قضاییه دیدار و تلاش کردیم شخصیت یک قاضی ایده‌آل به معنای اینکه شخصی با فن قضایی عمل کند نه علم قضایی، را بسازیم.

او همچنین خاطرنشان کرد: در این سریال بهزاد خلج در نقش قاضی، جعفر جمشیدی در نقش منشی دادگاه و مسعود بهرامی در نقش سرباز نقش‌های ثابت سریال «آقای قاضی» هستند.

سجاد مهرگان در پایان درباره ژانر این سریال که کمی متفاوت است، گفت: این فرمت برای اولین بار در تلویزیون ایران یعنی درام قضایی پخش می شود. از منظر روایت هم «آقای قاضی» ۸۴ قصه است که به سبک قصه‌گویی مادربزرگ‌ها گفته ‌می‌شود.

در  مجموعه تلویزیونی «آقای قاضی» بیش از ۳۰۰ بازیگر نقش‌آفرینی می‌کنند که همه آن‌ها برای اولین بار جلوی قاب تلویزیون می‌روند اما همه‌ آن‌ها بازیگران تئاتر هستند.

سایر عوامل این مجموعه عبارتند از تهیه‌کننده: احمد شفیعی، کارگردان: سجاد مهرگان، مدیر پروژه: حسین فریدون‌جاه، سرپرست نویسندگان: سید محمد حسینی، انتخاب بازیگر: کیومرث مرادی، مدیر فیلمبرداری: محمد رحیمی، مدیر صدابرداری: سعید احمدی، مدیر تدوین: پدرام بهرامی، طراح صحنه و دکور: مرتضی شجاعی، طراح گریم: شهرام توانا، مدیر صحنه و لباس: قاسم مربی، دستیار اول کارگردان: میثم مهدوی راد، برنامه ریز و دستیار کارگردان: فرید مرزوقی، مشاور قضایی: مهدی رنجگری، مدیر تیم حقوقی: بهنام مبصری، مدیر تولید: عباس سربندی فراهانی، جانشین تولید: مهرداد بابایی، مدیر تدارکات: راشد صحرایی، عکاس: مجید قوامی، مدیر روابط عمومی: فاطمه آذری.

امیرعلی حسینی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است