پنجمین دوره جایزه ادبی ارغوان برگزیدگان خود را شناخت | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۱۲

پنجمین دوره جایزه ادبی ارغوان برگزیدگان خود را شناخت

برگزیدگان پنجمین دوره جایزه ادبی ارغوان عصر جمعه ۲۰ خرداد ماه معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار ادبیات صبا، مراسم اختتامیه پنجمین دوره جایزه ادبی ارغوان عصر جمعه ۲۰ خردادماه در پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب برگزار شد.

پژمان بازغی بازیگر سینما و تلویزیون اجرای این مراسم را برعهده داشت. او اتفاقات ناگوار اخیر را تسلیت گفت و سپس حاضران در مراسم به احترام درگذشتگان وقایع اخیر یک دقیقه سکوت کردند.

در ادامه مجری برنامه بیانیه اوژن حقیقی دبیر جشنواره را برای حاضران قرائت کرد.

اوژن حقیقی سپس روی صحنه حاضر شد و عنوان کرد: خوشحالم که پس از سپری شدن کرونا مجدد دور هم‌ جمع شدیم. خوش آمد می گویم به شما و بابت حضورتان تشکر می‌کنم.

در این ادامه این برنامه امید نعمتی همراه با دو نوازنده گروه پالت سه قطعه آهنگ برای حاضران اجرا کرد.

فرشته احمدی نماینده هیات انتخاب جایزه بیان کرد: خوشحالم که چندسال در خدمت جایزه ارغوان بودم. در این دوره از زمستان ۱۴۰۰ تا پس از عید داستان های کوتاه زیادی خواندیم و وقتی از میان این ۶۰۰-۷۰۰  داستان، چند قصه حس من را به بازی می‌گرفت و تاثیرگذار بود، خستگی من را در می‌کرد.

او ادامه داد: جایزه ادبی ارغوان در این سال ها توانسته است ویژگی‌های شاخص خود را پیدا کند. انتقادی که همیشه به گوش ما می رسید، شرط سنی برای شرکت در این جایزه است اما این یکی از ویژگی های جایزه ارغوات و وجه تمایز آن است. همچنین اینکه یک سوژه خاص انتخاب می‌شود، باعث ایجاد طعم و رنگی خاص در داستان‌ها می‌شود.

این نویسنده اظهار کرد: موضوع دروغ در این دوره واقعا جالب بود و فارغ از بحث ادبی، داستان‌ها آیینه تمام‌نمایی از جامعه بودند و افراد از اقصی نقاط ایران دیدگاه‌های خود را نسبت به این موضوع نمایان کردند.

احمدی در پایان گفت: ۱۰ داستان برگزیده جایزه به همت نشر مرکز به چاپ می رسند و امیدوارم جایزه ادبی ارغوان کار خود را ادامه دهد و در سال های آینده هم با همین قوت و کیفیت فعالیت کند.

در ادامه میترا الیاتی عضو دیگر هیات انتخاب به صحنه آمد و برگزیدگان جایزه بدین شرح معرفی شدند: نفر دهم دنیا چهرازی از تهران، نفر نهم واله ساجدی از تهران، نفر هشتم سعید قلی‌زاده از تبریز، نفر هفتم محدثه سارانی از گلستان، نفر ششم مهران صفرخانی از تهران، نفر پنجم مهسا شاملو از تهران، نفر چهارم رحمان حسینی از سوئد.

هوشنگ گلمکانی منتقد سینما و سردبیر مجله فیلم دیگر سخنران این مراسم بود که برای بزرگداشت یاد پرویز دوایی روی صحنه آمد و گفت: تعجب کردم چطور در دوره ای که موضوع جایزه ارغوان دروغ است، بزرگداشت آقای دوایی برگزار می‌شود. طبیعتا موضوع عشق، خاطره، زیبایی و رویا برای بزرگداشت ایشان مناسب‌تر بود.

او ادامه داد: آقای دوایی ستایشگر و توصیف‌کننده عشق و زیبایی و رویا و خاطره هستند و گاهی برای من یادآور پروست است که یک لحظه را توصیف می‌کند و انسان را در آن لحظه و توصیفات غرق می‌کند.

این‌ منتقد سینما ابراز کرد: از میان هنرمندان تمام‌ ملیت ها در تمام ادوار‌ تاریخ و در همه رشته های هنری هیچکس برای من جایگاه دوایی را ندارد و توضیح آن مفصل است.

او در پایان از وضعیت جسمانی بد پرویز دوایی خبر داد و گفت: متاسفم که بگویم حال آقای دوایی خوب نیست. چندوقت پیش سرشان ضربه خورد و مدتی در بیمارستان بستری بودند و دوباره این اتفاق برایشان افتاده است و تحت مراقبت هستند.

احمد پوری به عنوان نماینده هیات داوران طی سخنانی اظهار کرد: می‌خواهم درباره ۲ بخشی شدن جایزه و اضافه شدن بخش برنده برندگان صحبت کنم. برنده برندگان به این شکل است که از کسانی که آثار آن ها در چهارسال اخیر چاپ شده و جزو برگزیدگان ادوار گذشته ارغوان بودند، نیز ۱۰ نفر انتخاب می‌شوند.

او در ادامه خواندن بیان خاطره‌ای عنوان کرد: اینکه این جایزه چه نفعی به حال نویسندگان خواهد داشت باید بگویم که وقتی ۱۸ سالم بود، جوانی علاقه‌مند به داستان‌نویسی بودم و با شجاعت و پررویی یکی از داستان های خود را برای مجله فردوسی فرستادم زیرا دوست داشتم‌ مردم بدانند من هم‌ می‌نویسم. پس از سه هفته بی‌خبری مجله را تهیه کردم و اسم‌ خودم را داخل آن دیدم. همانجا دنیایم عوض شد و احساس می‌کردم الان تمام دنیا من را می‌شناسند.

این نویسنده در پایان اظهار کرد: واقعا جوانان بااستعداد ما لیاقت دارند که همه آثار آن‌ها را بخوانند و ارغوان جایزه تی است که ابتدا با مستقل بودن خود محبوبیت کسب کرده و این‌ امکان را برای جوانان فراهم کرده است.

سپس هیات داوران روی جایزه صحنه آمدند و سه برگزیده بخش اصلی جایزه بدین شرح معرفی شدند:

نفر سوم پردیس خلجی از همدان، نفر دوم آرمان عابدیان، نفر اول و تندیس جایزه ارغوان به نوید عظیمی از کرج اهدا شد.

لیلی گلستان عضو هیات داوران جایزه ارغوان عنوان کرد: در این‌چند دوره که من داور جایزه بودم اولین باری است که هر سه داور بدون اینکه از هم‌ خبر داشته باشیم، برای انتخاب نفر اول به یک نفر رای دادیم و هرسه نفر نیز فکر می‌کردیم که یک خانم آن داستان را نوشته است که اشتباه می‌کردیم‌.

در پایان این مراسم برگزیدگان بخش دوم جایزه با عنوان برنده برندگان بدین شرح معرفی شدند: نفر دهم ندا جبرئیلی، نفر نهم عباس عظیمی، نفر هشتم منوچهر زارع‌پور، نفر هفتم محلا مرادی‌نسب، نفر ششم احسان منصف خوش‌حساب، نفر پنجم رحیم حسینی نژاد، نفر چهارم امیرمحمد محدثی، نفر سوم زهرا گودرزی، نفر دوم غزل محمدی، نفر اول فرناز قربانی.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است