اجرای کنسرت و رونمایی از آلبوم «به رسم» در موزه موسیقی

ساینا زمانیان نوازنده و مدرس ساز تار در گفتگو با خبرنگار موسیقی صبا درباره کنسرت «به رسم» به سبک کلاسیک ایرانی که همنوازی 2 ساز یعنی تار به نوازندگی ساینا زمانیان و تمبک به نوازندگی شایان یزدی زاده 20 خرداد ساعت 18 و 20:30 در موزه موسیقی (تجریش) به مدت 45 دقیقه اجرا خواهند داشت، توضیح داد: پس از ۲ سال دوری از موسیقی و اجرا تصمیم گرفتم از آلبوم جدیدم که در دوران کرونا منتشر شد، رونمایی کنم و در ابتدای کنسرت به توضیح درباره این آلبوم می‌پردازیم.

نوازنده تار درباره اجرای قطعه‌های این کنسرت گفت: موسیقی این اجرا بر مبنای موسیقی کلاسیک ایرانی خواهد بود و این اجرا با شور آغاز و با شور مرکب ادامه خواهیم داشت و در نهایت به شور خطم می‌شود.

زمانیان درباره همکاری با شایان یزدی زاده نوازنده تمبک در اجرای کنسرت «به رسم» بیان کرد: نمی‌شود گفت که تمرین با شایان یزدی زاده فقط در ۲ ماه گذشته بود و ما چندین سال است که با هم کار می‌کنیم و اجراهای زیادی از جمله اجرا در دوران دانشگاه و ارائه پایان‌نامه پیشینه‌ این تمرین‌ها بود. همچنین یزدی زاده در اولین آلبوم که یازده تصنیف از علینقی وزیری بود با من همکاری داشت.

نوازنده تار این کنسرت در پاسخ به پرسشی درباره قیمت بلیت این کنسرت گفت: باتوجه به هزینه‌های امروز و لطمه‌های وارد شده به حوزه موسیقی تصمیم گرفتیم بلیت را با قیمت 120 هزار تومان اعلام کنیم تا علاقه مندان به این هنر بتوانند در این کنسرت حضور پیدا کنند. قطعه‌هایی که در این کنسرت اجرا می‌شوند، عبارتند از «پیش‌درآمد شور» ساخته: ساینا زمانیان، «چهارمضراب بیداد» (مهربان) ساخته استاد هوشنگ ظریف، «ضربــی بیداد» بر اساس تصنیف قدیمی شب قدر، «چهارمضراب دشتی» ساخته ساینا زمانیان و «ضربی شور» براساس قطعه‌ای با همین نام ساخته استاد فرامرز پایور.

وی در پایان درباره علاقه‌اش به موزه موسیقی و اجرا کنسرت «به رسم» در آن‌جا اظهار کرد: از دوران دانشجویی تا به حال روزهای زیادی را در این مکان سپری کردم و در فروردین امسال که برای کار شخصی به آن‌جا رفتم از سوی پویان عبدی مسئول فرهنگی موزه موسیقی به من پیشنهاد شد تا در آن‌جا کنسرت برگزار کنم و با توجه به علاقه من به این موزه تصمیم گرفتم کنسرت بعدی خود را در آن‌جا اجرا کنم، که خوشبختانه اکنون این تصمیم به سرانجام رسید.

ساینا زمانیان از تشکیل کارگاه برای هنرستانی‌های رشته موسیقی و داوطلبان کنکور گفت: من اکنون دانشجو مقطع دکترای رشته موسیقی هستم و تز دکترای من مربوط به مشکل آموزش مبانی موسیقی ایرانی انتخاب شده و همچنین چهار سال فعالیت من در حوزه تدریس در هنرستان موسیقی دختران تهران باعث شد سعی کنم این مشکلات را کاربردی برای علاقه‌مندان به این رشته تدریس کنم. این موضوع مشکل من هم در زمان تحصیل بود و تعدد متودها باعث شده است برای دانشجویان مشکل‌های زیادی به وجود بیاید. محل برگزاری این کارگاه سازخانه تهران واقع در خیابان نجات الهی کوچه مراغه انتخاب شد و در سه جلسه ۹۰ دقیقه ای در تاریخ ۴، ۶ و ۸ تیرماه آغاز خواهد شد و علاقه‌مندان به این رشته می‌توانند در این کارگاه ثبت نام کنند.

محل اجرای کنسرت «به رسم» موزه موسیقی ایران در میدان تجریش، خیابان شهیدابراهیم دربندی (مقصودبیک سابق)، بعد از سه راه تختی، خیابان موزه، نبش کوچه نیلوفر، پلاک ۹ واقع شده است.

امیرعلی حسینی

انتهای پیام/