ساخت برنامه تخصصی کتاب انتخاب شخصی من بود/ وجهه ادبی نویسندگان برای ما اهمیت دارد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۶
سعید مبشری در گفتگو با صبا:

ساخت برنامه تخصصی کتاب انتخاب شخصی من بود/ وجهه ادبی نویسندگان برای ما اهمیت دارد

تهیه‌کننده «تالار آینه» با اجرای شهاب شهرزاد که یکشنبه و سه‌شنبه روی آنتن رادیو ایران پخش می‌شود، از جزئیات برنامه صحبت کرد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، برنامه رادیویی «تالار آینه» با موضوع تخصصی کتاب و با اجرای شهاب شهرزاد روزهای یکشنبه و سه‌شنبه از ساعت ۲۲:۰۵ به مدت ۱۵ دقیقه روی آنتن رادیو ایران موج اف‌ام ردیف ۹۰ مگاهرتز پخش می‌شود.

سعید مبشری تهیه‌کننده این‌ برنامه در گفتگو با خبرنگار صبا توضیح داد: تولید این برنامه ۲ هدف داشت که جنبه اول آن شخصی بود زیرا کتاب عضو جدا نشدنی زندگی من است و علاقه من در زمینه کتاب و کتابخوانی باعث شد این جنبه شخصی شکل بگیرد. جنبه دوم آن گرم بودن فضای شنیداری رادیو برای مخاطب بود. اکنون اکثر علاقه‌مندان به کتاب به سمت بازار فایل‌های صوتی و کتاب‌های شنیداری روی آورده‌اند و فکر می‌کنم محتوای برنامه های رادیویی به فضای کتاب‌های شنیداری نزدیک است.

وی در پاسخ به این پرسش که کتابی که در برنامه به موضوع آن پرداخته می‌شود توسط چه کسی و چگونه انتخاب می‌شود، گفت: کتاب‌ها توسط شهاب شهرزاد یا من خوانده و خلاصه سازی می‌شوند و اقتباس از جایی یا کسی نیست.

تهیه‌کننده برنامه «تالار آینه» با اشاره به خاص بودن مخاطبان این برنامه تصریح کرد: با معرفی کتاب به شنوندگان این برنامه فرصتی ایجاد می‌شود تا آن‌ها از تجربه خود و کتاب هایی که مطالعه کرده‌اند به ما اطلاع دهند و گاهی هم پیش آمده که من پس از مطالعه کتاب های معرفی شده توسط مخاطبان، متوجه شدم بعضی از این کتاب‌ها از نظر ساختار شبیه و یا حتی جذاب‌تر از کتابی‌ست که ما معرفی کردیم.

این تهیه کننده برنامه های رادیویی درباره نحوه انتخاب موضوع هر برنامه تشریح کرد: بخشی از این برنامه معرفی موضوع کتاب و بخش دیگر خلاصه کتاب است که با توجه به شنیداری بودن برنامه ما سعی می‌کنیم بیشتر از رمان برای این بخش استفاده کنیم و طبیعتا اگر کتاب داستانی باشد خلاصه جذاب‌تری برای مخاطب خواهد داشت تا کتاب‌های روانشناسی یا فلسفی که همین امر باعث می‌شود ما به سمت رمان های مهم کلاسیک جهان و ایران برویم. همچنین بخش کمتری از این برنامه به کتاب های روز، کتاب مناسبت‌های خاص، کتاب روانشناسی، کتاب تاریخی و گاهی کتاب فلسفی که به شکل روان نوشته شده باشد، اختصاص داده می‌شود.

مبشری در پاسخ به این پرسش که از کتاب های چه نویسندگانی بیشتر در این برنامه استفاده شده است، گفت: با توجه به گسترده بودن کتاب ها و به خصوص ادبیات کلاسیک جهان، در بیشتر مواقع ما سراغ نویسندگانی می‌رویم که وجهه‌ ادبی جهانی دارند و در اینجا ملیت نویسنده برایمان مهم نیست. همچنین از آثار نویسندگان ایرانی مطرح و کسانی که آثار بزرگی را تولید و عرضه کرده‌اند و در آخر نویسندگان تازه کار که از طرف نشریه‌ها معرفی می‌شوند، استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر محصول فرهنگی مطرحی داشته باشیم، می‌توانیم بیشتر برنامه‌ها را به نویسندگان ایرانی اختصاص دهیم، اسامی نویسندگان مطرحی را که در این برنامه از کتاب آن‌ها استفاده شده است، ذکر کرد: بیژن جلالی، حسین پناهی، محمود اکرامی (شاعر) ، اکبر رادی (نمایشنامه‌نویس) بهرام بیضایی علی محمد افغانی، جلال آل احمد، سیمین دانشور، رضا امیرخانی، سید مهدی شجاعی، ابراهیم حسن‌بیگی، اسماعیل فصیح، احمد دهقان، حسن بنی‌عامری، هوشنگ مرادی کرمانی، نادر ابراهیمی، نازی صفوی، سعیده قدس (داستان‌نویس) ، پرویز دوایی (مترجم) احمد اخوت (مترجم و منتقد) از جمله نویسندگان مطرحی بودند که در برنامه‌های اخیر از کتاب آن‌ها در برنامه استفاده شد و همچنین در ۲ برنامه گذشته از کتاب «بلقیس و عاشقانه های دیگر» که جزو مجموعه اشعار نزار قبانی است و کتاب «مرغ سحر» (خاطرات پروانه بهار دختر استاد ملک الشعرای بهار) استفاده شده است.

این تهیه‌کننده رادیویی در پایان سایت، صفحه مجازی و سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۹۰۰ رادیو ایران را راه ارتباطی مخاطبان برای شرکت در برنامه «تالار آینه» معرفی کرد.

امیرعلی حسینی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است