عده‌ای نسبت به کاریکاتورهای اعتراضی به «عنکبوت مقدس» نفرت‌پراکنی می‌کنند/ این‌ مجموعه ادامه دارد | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۱
مسعود شجاعی‌طباطبایی در گفتگو با صبا:

عده‌ای نسبت به کاریکاتورهای اعتراضی به «عنکبوت مقدس» نفرت‌پراکنی می‌کنند/ این‌ مجموعه ادامه دارد

مسعود شجاعی‌طباطبایی درباره نمایش کاریکاتورهای اعتراضی نسبت به فیلم «عنکبوت مقدس» و واکنش‌های متناقض به آن‌ها در فضای مجازی توضیح داد.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، این روزها در ایوان انتظار میدان ولیعصر و بلوار کشاورز شهر تهران پوسترهایی اعتراضی در قبال توهین به امام رضا (ع) در فیلم «عنکبوت مقدس» که در جشنواره فیلم‌ کن ۲۰۲۲ به نمایش در آمد، با عنوان نمایشگاه «کن از نمای نزدیک» به همت معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در معرض تماشا قرار گرفته است. برخی از این پوسترها در فضای مجازی مورد انتقاد کاربران قرار گرفته است و مخاطبان بر کیفیت پایین آثاری که در سطح شهر به نمایش در آمده‌اند، انتقاد کرده‌اند.

در این راستا سید مسعود شجاعی‌طباطبایی کارتونیست و مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در گفتگو با خبرنگار صبا عنوان کرد: دوستان معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای اجرای این طرح با ما در ارتباط بودند که شکر خدا بازخوردهای خوبی هم دریافت کردیم و صداوسیما هم توجه ویژه‌‌ای به پوشش و معرفی این آثار نشان داد.

این کارتونیست درباره ایده این طرح تصریح کرد: متاسفانه دولت فرانسه سابقه بدی در ارتباط با توهین به مقدسات اسلام داشته است و به شکل جدی بحث ایران‌ستیزی را در دستور کار دارد. ما نیز سعی کردیم نسبت‌ به نمایش فیلم‌ «عنکبوت مقدس» و توهین به امام رضا (ع) در جشنواره کن با زبان کاریکاتور واکنش نشان دهیم.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با بیان اینکه این مجموعه همچنان ادامه دارد، گفت: تاکنون ۴۰ کاریکاتور در «کن از نمای نزدیک» به نمایش در آمده است اما این‌ تازه شروع یک جریان بزرگ‌تر است و هنرمندان کارتونیستی مانند محمدحسین نیرومند از زمانی که از این‌ طرح با خبر شدند، چند اثر برای ما ارسال کردند.

او درباره واکنش‌های مخاطبان نسبت به کیفیت این کاریکاتورها عنوان کرد: این‌ مجموعه در مدت زمان کوتاه ۲ روزه جمع‌آوری شده است و هنرمندانی که در دسترس‌ بودند در سطوح مختلف از صمیم قلب برای ما اثر ارسال کردند درنتیجه برخی آثار سطح کیفی پایینی دارند اما برخی بسیار حرفه‌ای هستند.

این هنرمند افزود: افرادی قصد دارند همه آثار را دستمایه تمسخر قرار دهند و نفرت پراکنی می کنند تا کل این ایده را زیر سوال ببرند، چیزی عایدشان نمی‌شود. ما هم کار خودمان‌ را می‌کنیم و چیزی که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری برای ما مهم است، دین اسلام و دفاع از پیامبر و مقدسات اسلام است.

شجاعی‌طباطبایی در پایان تاکید کرد: این مجموعه هنوز تمام نشده است و در آینده آثار فاخرتری از هنرمندان برجسته‌تر عرصه کاریکاتور به آن اضافه می‌شود. حتی شاید در آینده این موضوع را در سطح بین‌المللی نیز پیگیری کنیم یا پویشی راه‌اندازی کنیم که در آن بچه‌ها با موضوع بارگاه امام رضا نقاشی بکشند.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است