مخاطب به دیدن فیلم‌های غیرکلیشه‌ای نیاز دارد/ گیشه و اندیشه لازمه حیات سینما هستند

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، بهرنگ دزفولی زاده، فیلسمازی که از عکاسی به کارگردانی سینما رسیده، قرار است اولین  فیلم بلندش «بی صدا حلزون» از ۲۵ خرداد ماه، در سینماهای کشور اکران شود.

او در گفتگو با خبرنگار سینمای خبرگزاری صبا، با اشاره به شرایط خاص جامعه و تأثیر آن بر اکران فیلم‌ها گفت: با توجه به رکود جامعه در ۲ سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و فشارهای اقتصادی که دامن‌گیر جامعه بوده و هست، شرایط مساعدی برای اکران فیلم‌های اجتماعی و حتی کمدی وجود ندارد و هنوز هم ترکش‌های آن دوره و مشکلات معیشتی مردم رو به افزایش است. بر همین اساس، فکر می کنم اگر سینماداران به این تصمیم برسند که در طول روز چند سانس ابتدای روز را به فیلم‌های اجتماعی و یا کم فروش به صورت نیم بها، برای اقشار کم درآمد اختصاص دهند، این امر به جذب مخاطبی که علاقه دارد به سینما بیاید اما توان مالی ندارد، بسیار کمک کننده است.

این کارگردان اظهار کرد: فصل و زمان اکران فیلم «بی صدا حلزون» را مناسب می‌دانم اما هر کارگردانی دوست دارد فیلمش توسط مردم و با حال خوب، دیده شود. بهتر است فیلمی اگر حال مردم را خوب نمی‌کند، لااقل بدتر هم نکند.

دزفولی‌زاده، اکران فیلم‌های امیدبخش را برای جامعه‌‌ای که افسردگی در آن زیاد است، لازم دانست و ابراز کرد: مخاطبی که زیر فشار اقتصادی و معیشتی قرار دارد و دوره سخت کرونا را پشت سر گذاشته است، نیاز به دیدن فیلم‌های امیدبخش دارد تا حالش را کمی رو به راه کند و امید را به زندگی‌اش تزریق کند.

این کارگردان جوان  سینما که برای فیلم «بی صدا حلزون» نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردانی در بخش فیلم‌های اول  سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر شد، از تعطیل شدن گروه هنر و تجربه ابراز تأسف چندباره کرد و گفت: من همه جا گفته‌ام بهترین فیلم‌هایی که دیده‌ام، چه در قصه و چه فضاسازی و کارگردانی، در گروه هنر و تجربه دیده‌ام. متأسفم که این گروه تعطیل شد. در بدترین روزهای کرونا، یکی از دلخوشی‌هایم خواندن کتاب و دیدن فیلم در گروه هنر و تجربه بود که سینمای ناب و درخشانی داشت اما متأسفانه از دیدن فیلم‌های خاص و فرهنگی محروم شدیم.

بهرنگ دزفولی زاده، با بیان این نکته که سینما نیاز به فیلم‌های اجتماعی با نگاه متفاوت دارد، توضیح داد: فکر می‌کنم سینمای اجتماعی ما نیاز به ساخت و اکران فیلم درباره مشکلات اقلیت جامعه برای نشان دادن به اکثریت جامعه دارد. نوعی از فیلم‌های پرزحمت که نیازمند تحقیق‌های گسترده و طولانی است. فیلم‌هایی که کمتر تمایل به نگارش و ساخت‌شان دیده می‌شود. اگر تسهیلاتی در شورای پروانه نمایش برای نمایش این گونه فیلم‌ها فراهم شود، می‌توانند در ارتقای فرهنگ عمومی بسیار مؤثر باشند. من به فروش فیلم در گیشه سینما هم فکر می کنم و معتقدم  اندیشه و گیشه هر دو برای ادامه حیات سینمای اجتماعی مهم هستند.

عکاس سابق سینما در پایان، خواستار حمایت مخاطب از اکران فیلم‌های اجتماعی شد و بیان کرد: بقای سینمای اجتماعی و فرهنگی به حمایت مردم و اقبال‌شان  بستگی دارد. امیدوارم مخاطب از فیلم «بی صدا حلزون» که برپایه تابوشکنی اقلیت جامعه‌ای بی‌صدا شکل گرفته است، حمایت کند. من هم سعی کردم یک عاشقانه‌ای بی صدا را به تصویر بکشم و حمایت مخاطب از سینما و دیدن چنین فیلم‌هایی، فیلمسازان را ترغیب می‌کند از پرداختن به موضوعات تکراریِ نخ‌نماشده و به اصلاح کلیشه‌ای، فاصله بگیرند. متأسفانه برخی از فیلم‌ها در حال حاضر، همان فیلم‌سفارسی هستند که فقط رنگی شده‌اند، بدون خاصیت و تاثیر گذاری.

فیلم «بی صدا حلزون» به کارگردانی بهرنگ دزفولی‌زاده، نویسندگی محمدرضا رهگذر و تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته محصول سال ۱۳۹۸ است. بازیگران این فیلم هانیه توسلی، مهران احمدی، محسن کیایی، پدرام شریفی، بهنوش بختیاری و علیرضا جلالی‌تبار هستند. 

مریم ادیبی

انتهای پیام/