ابراهیم حقیقی باز هم دبیر جشنواره تجسمی فجر شد/ حفظ همه بی‌ینال‌های هنری | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۶
صدور حکم شورای سیاست گذاری دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر؛

ابراهیم حقیقی باز هم دبیر جشنواره تجسمی فجر شد/ حفظ همه بی‌ینال‌های هنری

دبیر و اعضای شورای سیاستگذاری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در احکامی جداگانه منصوب شدند.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی، نخستین جلسه شورای سیاست گذاری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، عبدالرحیم سیاهکارزاده رییس موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، ابراهیم حقیقی هنرمند پیشکسوت و دبیر جشنواره دوازدهم و اعضای شورای سیاستگذاری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی روز یکشنبه هفتم مهر ماه در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این جلسه، سیدمجتبی حسینی، معاون هنری وزیر طی احکام جداگانه ای هادی مظفری مدیر کل هنرهای تجسمی را به سمت رییس شورای سیاست گذاری این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر منصوب کرد و سپس ابراهیم حقیقی هنرمند پیشکسوت را به عنوان دبیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر دوازدهم انتخاب کرد.

در ادامه این جلسه، سیدمجتبی حسینی طی احکام جداگانه ای، اعضای شورای سیاستگذاری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را شامل طاهر شیخ الحمایی، رضا یساولی، حبیب الله صادقی، محسن حسن پور، رجحانه حسینی، رضا بنی رضی، سودابه صالحی، الهه جواهری، مسعود نجابتی، اسماعیل عباسی و بهرنگ صمد زادگان منصوب کرد.

همه بی ینال ها برگزار می شوند/ جشنواره تجسمی فجر المپیک هنری است

در این جلسه، هادی مظفری مدیر کل هنرهای تجسمی در سخنانی بیان کرد: استادان حاضر در سال های گذشته هر کدام به نوعی در جریان کم و کیف جشنواره بوده اند. تا پیش از دوره یازدهم گلایه بزرگ خانواده تجسمی این بود که جشنواره هنرهای تجسمی فجر به نوعی جایگزین بینال های هنری شده و این گلایه در دل خانواده تجسمی مانده بود. جشنواره تجسمی فجر با این خانواده بزرگ هنرهای تجسمی بیشتر شبیه المپیک هنری است. اما بینال های هنری نیز مانند باقی مسابقات جهانی در حوزه ورزش در شرایط خود برگزار خواهند شد. در سال گذشته سعی ما بر این بود که این اعتماد سازی را فراهم آوریم تا به خانواده تجسمی بگوییم هر کدام از رویدادهای هنری در جای خودشان ایفای نقش خواهند کرد.

وی افزود: تمامی جشنواره های فجر آیین نامه های مدونی دارند. جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز در دوره گذشته صاحب آیین نامه مدونی شد و آقای وزیر این نامه را ابلاغ کردند و جشنواره بر اساس آیین نامه بر مدار خود جلو خواهد رفت.

مظفری ادامه داد: جشنواره تا کنون به صورت مسابقه برگزار می شد ولی سال گذشته دایره بازتر شد و حضور بیش از ۳۵ استاد پیشکسوت در قامت دبیر و داور باعث شد جشنواره یازدهم رشد کمی ۳۰۸ درصدی را داشته باشد. بخشی از این رشد مربوط به اطلاع رسانی صحیح بود و قسمتی نیز به علت حضور چهره های مطرح در جشنواره بود. تلاش ما بر این است که در جشنواره پیش رو شاهد رشد کمی و کیفی قابل ملاحظه ای باشیم.

او با اشاره به بخش فروش آثار در جشنواره پیشین گفت: سال گذشته فروش آثار به جشنواره اضافه شد و ۵۵ گالری در آرت فر فجر با ما همکاری کردند و آثار هنرمندان تجسمی در این حوزه به فروش رسید که برای حرکت اول اتفاق میمون و مبارکی بود. در دوره پیش در کنار تمامی بخش ها، قسمت مقالات و پژوهش ها را هم داشتیم که به همت بزرگان هنر در این دوره نیز ادامه خواهیم داد و کتاب مقالات سال گذشته در جشنواره دوازدهم انتشار خواهد یافت.

انتخاب دبیران جشنواره از میان نخبگان

در ادامه ابراهیم حقیقی دبیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر یازدهم و دوازدهم گفت: من از شورای سیاست گذاری این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر می خواهم حتما به جشنواره های سال های گذشته نگاه کنند و دیدگاه های خود را برای هر چه بهتر برگزار شدن این دوره از جشنواره ارایه دهند. در این دوره نیز سعی ما بر این است دبیران هنری و داوران هر حوزه را از نخبگان هنری انتخاب کنیم زیرا که  یکی از دلایل شرکت هنرمندان هنرجویان در جشنواره حضور چهره های مطرح هنرهای تجسمی در زمینه دبیری و داوری است.

جشنواره تجسمی فجر

جشنواره تجسمی فجر باید محل معرفی استعدادهای کشور باشد/ دعوت از کشورهای منطقه

سید مجتبی حسینی، معاون هنری وزیر پس شنیدن سخنان و دیدگاه های استادان هنرهای تجسمی گفت: دور دوازدهم جشنواره هنرهای تجسمی فجر با درایت و دانایی شما استادان پیشکسوت هنرهای تجسمی  پیش خواهد رفت. رویدادی به این بزرگی زیر سایه یکی از بزرگان هنرهای تجسمی کشور، استاد ابراهیم حقیقی شکل می گیرد. جشنواره ها یا بستر گفت و گو هستند و یا نظام استعداد یابی، جشنواره هنرهای تجسمی فجر بستر هر دو این هاست.

وی افزود : در ۳۰ سال پیش نادر بود که یک استعداد بزرگ در جایی از ایران جلوه کند و در محیط خودش باقی بماند و هنرش به منصه ظهور برسد.  این فرد حتما باید به پایتخت مهاجرت می کرد تا دیده شود. ولی اکنون این گونه نیست. جای جای ایران هنرمندان صاحب نامی دارد و استعداد های درخشانی در استان های خودشان حضور دارند. جشنواره هنرهای تجسمی فجر باید بتواند در سطح ملی میزبان معرفی این گونه استعدادها باشد تا آنها در ولایت خود بمانند.

حسینی تصریح کرد: رویدادهای مهم تجسمی هر کدام باید در جای خودشان برگزار شوند ولی اگر تمام این شگفتی ها روی هم قرار گیرند برج بلندی را می سازند تا همه شاهد این باشند که سرمایه هنری امروز ایران چه قدر باشکوه است. این جشنواره افزون بر اینکه جشنواره استقلال کشور ماست می تواند نماد جمع شدن تمامی هنرها با سلیقه های مختلف زیر چتر باشد و این جشن بزرگ با هم بودن را رقم می زند.

معاون هنری در ادامه  با اشاره به اینکه هنرهای تجسمی ایران در میان کشورهای منطقه جلوتر و پیش روتر است و در میان هنر روز دنیا نیز حرفی برای گفتن دارد،  اظهار کرد: جشنواره هنرهای تجسمی فجر بستر مناسبی است تا نشان دهیم ما به هنرهای تجسمی به عنوان یک مزیت هنری توجه داریم و به منطقه سیادت و قیادت هنرهای تجسمی ایران را نشان می دهیم. در این دوره ما می توانیم از کشورهای منطقه نه به عنوان شرکت کننده بلکه به صورت بازدید کننده و مخاطب هنری دعوت کنیم تا در این رویداد ملی حضور بهم رسانند.

وی در پایان با بیان اینکه آیین نامه جشنواره هنرهای تجسمی فجر سنگ بنایی بود که بر مبنای آن قدم برداریم، گفت: آیین نامه در واقع سنگ بنایی بود که بر مبنای آن کار را پیش خواهیم برد. در گذشته هر ساله بیش از ۵۰ درصد برنامه ها تغییر می کرد اما اکنون با توجه به آیین نامه و ملاک قرار دادن آن، توانسته ایم یک خط سیری را پیش ببریم. البته این بدان معنا نیست که آیین نامه قابل تغییر و اصلاح نیست. امیدواریم این آیین نامه طی کارهای اجرایی و با نظر استادان این حوزه در دو سه سال آینده نهایی و قابل اتکاء باشد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است