دو سال محرومیت تماشاگر را تشنه دیدن تئاتر کرده است/ افزایش قیمت بلیت؛ تیغ دو لبه | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۸
میثم یوسفی در گفتگو با صبا:

دو سال محرومیت تماشاگر را تشنه دیدن تئاتر کرده است/ افزایش قیمت بلیت؛ تیغ دو لبه

نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر «نازگل»، این اثر را یک یک درام اجتماعی زنانه مربوط به دوره قاجار می‌داند.

میثم یوسفی نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر درباره نمایش «نازگل» که تا ۲۷ خرداد در سنگلج روی صحنه است به خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا گفت: نمایش «نازگل» یک درام اجتماعی است که به لحاظ زمانی مربوط به اواخر دوران قاجار و روایتگر ظلم و زیاده خواهی‌های این خاندان با تمرکز رویزنان آن دوره است. نمایش «نازگل» با پرداختن به داستان زندگی دختری به نام نازگل که عضو یک گروه طرب زنانه است تلاش می‌کند گوشه‌ای از واقعیت‌های آن روزها را نمایان کند و همین موضوع باعث می‌شود نمایشنامه در بستری از نمایش‌های زنانه و آیینی و سنتی پیش برود و مخاطب ضمن مواجهه با یک نمایش دراماتیک و یک موقعیت تراژیک، بخش‌هایی از گونه‌های نمایش ایرانی را ببیند و ترانه‌های ایرانی را بشنود.

این کارگردان نمایش ایرانی در مورد تغییر سلیقه تماشاگری که سختی‌هایی دوره کرونا را گذرانده، چنین توضیح داد: شیوع ویروس کرونا در کل جهان تاثیرگذار بود و کشور ما هم از این قاعده مستثنا نماند. تصور می‌کنم مخاطبان تئاتر پس از دو سال محدودیت و محرومیت، تشنه و  مشتاق دیدن نمایش و به ویژه نیازمند اندکی شادی و آرامش هستند اما از سوی دیگر، آسیب‌های اقتصادی این دوران که همچنان هم ادامه دارد، این امکان را برای بسیاری مهیا نمی‌کند و برخی مخاطبان برای خرید بلیت نمایش دچار مشکل هستند.

نازگل

یوسفی ضمن گلایه از هزینه بالای تولید نمایش ایرانی نسبت به گذشته، بیان کرد: هزینه تولید یک نمایش، در همه زمینه ها (لباس، ‌دکو، دستمزد بازیگر و …) افزایش چشمگیری یافته است و شرایط تولید نمایش را به شدت سخت کرده است. شاید بعضی گروه‌ها به دلیل صرفه‌جویی مجبور شوند بخش‌هایی از هزینه تهیه و تولید را کاهش دهند که این‌کار قطعاً به کیفیت اثر آسیب می‌زند اما امکان کاهش دستمزد بازیگران وجود ندارد مگر اینکه همچون بازیگران نمایش «نازگل» به شکلی دوستانه از دستمزد واقعی خود بگذرند که این روش هم قطعا موقتی است.

میثم یوسفی در پایان افزایش قیمت بلیت تئاتر را تیغی دو لبه برای گروه‌های تئاتری دانست و گفت: افزایش قیمت بلیت، چالشی پیچیده است. گرچه با افزایش قیمت بلیت می‌توان گامی برای نجات گروه‌های نمایش برداشت اما از طرفی باعث حذف نمایش از سبد فرهنگی بخش بزرگی از خانواده‌ها خواهد شد. بهترین راه برای دوام و برجاماندن نمایش‌های ایرانی، افزایش حمایت دولت از این گونه نمایش است تا با ارائه بلیت ارزان‌ تئاتر امکان دیدن نمایش برای قشر متوسط جامعه هم فراهم شود.

نمایش «نازگل» به نویسندگی سیدعلی ‌موسویان، کارگردانی میثم یوسفی و تهیه‌کنندگی امیرحسین شفیعی از ۱۵ اردیبهشت ساعت ۱۹:۳۰ در تماشاخانه سنگلج به  صحنه رفته است. فریده دریامج، مهدی وثوقی‌راد، آتیه ‌جاوید، علی ‌رجایی، ناصر ‌آویژه، میثم یوسفی، مجید ‌قربانی، باران ‌ستوده، ساناز ‌روشنی، زیبا ‌کاظمی، راهله ‌تاجیک، منیره ‌شریعت‌‌زاده، سایان ‌کارگردی، امیرحسین جعفرپور، ماه‌‌پری ‌قوی‌‌قلب و آرام مصطفوی بازیگران این نمایش هستند. نمایش «نازگل» تا ۲۷ خردادماه به اجرای خود ادامه می‌دهد.

مریم ادیبی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است