مردم جذب کاراکتر هنرمند می شوند تا جذب هنرش!/ شرط موفقیت رضایت تهیه‌کننده است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۸
کاوه دولت نیا:

مردم جذب کاراکتر هنرمند می شوند تا جذب هنرش!/ شرط موفقیت رضایت تهیه‌کننده است

در گذشته‌ای نه چندان دور آلبومی در سبک راک منتشر شد که نوید ظهور هنرمندی جوان با انگیزه‌های بالا و ایده‌های بدیعی را می داد. این اثر که در بهمن ماه سال 1393 رونمایی شد «گل مرداب» نام داشت.
در گذشته‌ای نه چندان دور (بخوانید چهار سال) آلبومی در سبک راک منتشر شد که نوید ظهور هنرمندی جوان با انگیزه های بالا و ایده های بدیعی را می داد. این اثر که در بهمن ماه سال ۱۳۹۳ رونمایی شد «گل مرداب» نام داشت.
آلبوم «گل مرداب»  آلبومی به سبک راک و مشتمل بر ۱۰ قطعه موسیقایی بود و آهنگسازی این آلبوم توسط کاوه دولت نیا صورت گرفته که نوازندگی گیتار و خوانندگی این مجموعه را  بر عهده داشته است. انتخاب ترانه‌های این آلبوم بر مبنای ادبیات کلاسیک است و اشعار شعرای بنامی چون حافظ، باباطاهر، خیام و همچنین شاعر معاصر هوشنگ ابتهاج در این آلبوم به چشم می‌خورد.
بعد از انتشار این آلبوم که در زمان خود با اقبال نسبتا خوبی از سوی مخاطبین موسیقی راک فارسی روبرو شد نام کاوه دولت نیا بعنوان یک هنرمندی با ایده های بدیع و انگیزه های بالا بر سر زبان ها افتاد.
او در این مدت موفق شد تا با انتشار یک ویدیو کلیپ و برگزاری دو کنسرت نام خود را در جرگه موزیسین های راک فارسی ثبت کند مخصوصا اینکه او از شاگردان همایون مجد زاده و برخوردار از حمایتهای وی بود.
اما برخلاف انتظار درخشش صحنه ای و حضور هنرمندانه کاوه دولت نیا دیری نپایید و آتشی که انتظار میرفت روز بروز فروزان تر شود خیلی زود رو به خاموشی نهاد. تا جاییکه در لحظه نگارش این مطلب متاسفانه باید اذعان کرد که نام کاوه دولت نیا در مسیر فراموشی قرار گرفته است.
اما او هنرمند جوان و با برخورداری از استعدادهای ذاتی ارزشمندی است که سکوتش و فراموش شدنش هرچه نباشد مایه تاسف است. تاسف از استعدادی که خیلی زود پژمرده شد.
سکوت کاوه دولت نیا بهانه ای شد تا بعد از مدتها به سراغش بروم و با وی به گفتگو بپردازم. او در حال حاضر عمده زمان خود را صرف حرفه اصلی خود در رشته اقتصاد کرده و در حال حاضر کارمند بخش خصوصی است اما بر خلاف انتظار من از دنیای موسیقی فاصله چندانی نگرفته است. 
در تماسی که با کاوه داشتم او را بشدت گله مند یافتم. کاوه از بازار موسیقی و تهیه کننده سالاری حاکم بر آن به شدت گله مند است و از طرفی می‌داند که مخاطب سبک موسیقی او بر خلاف سبک پاپ چنان ناچیز است که تهیه کننده تمایلی به سرمایه گذاری در این بخش ندارد. البته کاوه در خلال صحبت‌های خود به تهیه کننده ها هم حق داد که در چنین اوضاع آشفته اقتصادی سرمایه خود را به خطر نمی اندازند. اما معتقد بود شرط موفقیت در چنین بازاری به دست آوردن دل تهیه کنندگان و سرمایه گذاران است!
او در این مدت کاملا موسیقی را رها نکرده و موفق شده تا تک آهنگی بنام «ایران» را از طریق فضای مجازی به گوش مخاطبان خود برساند او در این رابطه به «صبا» می‌گوید: تک آهنگ ایران را از طریق فضای مجازی منتشر کردم میدانم بازدید خوبی هم از این اثر شد اما از بازخوردهای بعد آن چندان اطلاعی ندارم.
«کاوه دولت نیا» در اوضاع و احوال کنونی خود را هنرمندی سرخورده می‌داند که کماکان به آینده امیدوار است. وی یکی از دلایل اصلی سرخوردگی خود را سهل پسندی مخاطب در مواجهه با آثار موسیقی می‌داند. به اعتقاد کاوه دولت نیا جامعه چنان دچار پیچیدگی های خاص زندگی امروزی شده که فرصت فکر کردن به موسیقی را از مخاطب سلب کرده و مخاطب فرصتی برای درگیر شدن با موسیقی جدی ندارد. کاوه برای این ادعای خود رونق نسبی بازار موسیقی پاپ را مثال می‌زند که حتی توانسته دل تهیه‌کنندگان را هم بدست آورد. به اعتقاد «دولت نیا» بازار موسیقی پاپ از نظر بازدهی مالی و جذب مخاطب در این مدت بسیار قدرتمندتر و موفق تر از موسیقی راک فارسی عمل کرده است. او معتقد است که اکثر مخاطبین جذب کاراکترهای ظاهری هنرمندان می‌شوند تا جذب موسیقی و هنر آنها و در این بین نقس سیاستهای رسانه ای بسیار پر رنگ و موثر است. 
«کاوه دولت نیا» در ادامه صحبت‌های خود از تفاوت ذاتی و ماهوی بین موسیقی راک فارسی و پاپ سخن گفت. وی معتقد است در سبک راک کار گروهی کردن بسیار سخت تر از سبک پاپ است. او اعتقاد دارد که در سبک پاپ همه عوامل از جمله نوازندگان سعی در شناساندن و مطرح کردن خواننده پاپ دارند ( چیزی که خواننده سالاری نامیده میشود). اما در سبک راک به اعتقاد دولت نیا همه اعضای گروه سعی در مطرح شدن خود دارند.
«کاوه دولت نیا» در خاتمه سخنان خود خاطر نشان ساخت در چنین وضعیتی تولید آلبوم و برگزاری کنسرت ریسک بزرگی است و توجیه اقتصادی ندارد، مگر با برخورداری از حمایت های یک اسپانسر قدرتمند.
علیرضا ایرانی نژاد
   
    

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است