حلقه زرین ارجان در سرزمین مادری به تماشا گذاشته می شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۰

حلقه زرین ارجان در سرزمین مادری به تماشا گذاشته می شود

حلقه زرین ارجان متعلق به دوره عیلام نو برای نمایش به ایذه انتقال‌یافته تا در معرض دید قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از روابط‌عمومی موزه ملی ایران، جبرئیل نوکنده رییس‌کل موزه ملی گفت: حلقه زرین ارجان متعلق به دوره عیلام نو، نیمه نخست هزاره اول پیش از میلاد و از محوطه باستانی به همین نام است که برای نمایش به ایذه انتقال‌یافته تا در معرض دید قرار گیرد.

با ابراز خرسندی از تاسیس موزه‌ای دیگر در ایران در این باره اعلام کرد: این اثر به همراه تعدادی دیگر از آثار مجموعه ارجان عصر روز پنجشنبه ۳ مهرماه ۱۳۹۸ با همراهی اسکورت ویژه به استان خوزستان انتقال یافت.

او با اشاره به پیشینه فرهنگی کهن سرزمین خوزستان و جایگاه مهم آن در فرهنگ و تمدن غنی ایران گفت: وجود چنین موزه‌ای برای استان خوزستان منجر به حفظ، حراست و معرفی مواریث بی‌بدیل این بخش از ایران خواهد بود.

رئیس‌کل موزه ملی ایران خاطرنشان کرد: حلقه زرین ارجان که در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود، از آثار منحصربه‌فرد محسوب می‌شود و به‌منظور گرامیداشت گشایش موزه جدید ایذه در این شهر به نمایش گذاشته خواهد شد.

او یادآور شد: موزه مادر کشور وظیفه خود می‌داند در صورت احراز شرایط لازم، نمایشگاه‌هایی از این قبیل در استان‌های دیگر هم برپا شود.

محوطه باستانی ارجان در کنار رودخانه مارون در ۱۲ کیلومتری شرق شهرستان بهبهان قرار دارد. در پاییز سال ۱۳۶۱ هنگام عملیات خاک‌برداری برای ایجاد سد بر روی رودخانه مارون، به‌طور تصادفی به آرامگاهی با دیوارهای سنگی در دل توده‌ای از خشت برخورد شد. پس از بررسی باستان شناسان در این محوطه این آرامگاه به استناد نوشته میخی عیلامی که بر روی حلقه زرین دیده می‌شود، مربوط به کیدین هوتران پسر کورلوش است.

شهرستان ایذه با دارا بودن آثار تاریخی فرهنگی فراوان، خود به‌عنوان یک شهر موزه بازشناخته شده و موزه باستان‌شناسی آن در مساحتی بالغ‌بر ۳۵۰۰ متر و فضای نمایشی در حدود هزار مترمربع با تعداد تقریبی ۵۰۰ اثر طبق اعلام مقامات این استان به‌زودی گشایش خواهد یافت.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است