بوم نقاشی دار قالی من است/ ساختن یک نظام جدید از دل نقاشی | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۷
مریم عابدی در گفتگو با صبا:

بوم نقاشی دار قالی من است/ ساختن یک نظام جدید از دل نقاشی

مریم‌ عابدی گفت که آثار نمایشگاه «گر بر فلکم دست بُدی چون یزدان» از دل تاروپود رشته‌های بوم نقاشی خلق شده‌اند.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، نمایشگاه انفرادی مریم‌ عابدی به نام «گر بر فلکم دست بُدی چون یزدان» تا ۲۷ خردادماه در گالری اثر در معرض تماشا قرار دارد.

این هنرمند در گفتگو با خبرنگار صبا درباره تکنیک خلق این آثار که در آن بوم نقاشی برای خلق مفهوم بدل به خود اثر می‌شود، توضیح داد: من در ابتدا نقاشی غربی آموزش دیدم اما پیش‌تر مدتی نقاشی را کنار گذاشته و به قالیبافی و خیاطی پناه برده بودم. پس از مدتی که دوباره به سمت نقاشی بازگشتم، برخورد من با متریال نقاشی تغییر کرده بود یعنی به جای اینکه بخواهم فرمی را از بیرون روی بوم‌ نقاشی بازنمایی کنم، خود بوم‌ نقاشی موضوع من شد و چون با قالیبافی و خیاطی عجین‌ شده بودم، ناخودآگاه این نگاه در نقاشی من هم بروز پیدا کرد.

او ادامه داد: در این آثار به نوعی به جای اینکه از بوم‌ نقاشی به عنوان یک بستر استفاده کنم که روی آن نقشی خلق می‌شود، بوم‌ نقاشی برای من تبدیل به دار قالی می‌شود و پارچه بوم را که به صورت نوار می‌بُرم، در هم می‌بافم و از این کنار هم قرار گرفتن چینش و فرم‌‌هایی شکل می‌گیرد.

این‌ هنرمند اظهار کرد: در این‌ مجموعه که در امتداد نمایشگاه قبلی من به نام «رگ‌چین» شکل گرفت، روی هندسه، اندازه‌ها و محاسباتی تمرکز کردم که بیشتر ما را به سمت معماری و ارجاعاتی از آن پیش می‌برد.

این هنرمند نقاش خاطرنشان کرد: روند کاری من اینگونه است که معمولا اتود و پیش‌طرح آماده‌ای در ذهن ندارم که به‌طور مثال از یک‌ نوع معماری یا گنبد و سردر الگوبرداری کنم بلکه هندسه‌ای که به‌طور ناخودآگاه در این تکنیک وجود دارد، الگوریتمی را شکل می‌دهد که ارجاعات معماری دارند. البته این امکان هم وجود دارد که پیش از کار طرحی در ذهن داشته باشم اما بیشتر سعی می‌کنم خود را آزاد بگذارم تا این فرم‌ها از این نظام هندسی ناخودآگاه از دل کار بیرون بیایند.

عابدی در پایان درباره علت نامگذاری این نمایشگاه توضیح داد: خیام شاعری‌ست که خود دیدگاه متفاوتی به جهان داشته و براساس همین جهان‌بینی خود در شعر «گر بر فلکم دست بدی چون یزدان/ برداشتمی من این فلک را ز میان/ از نو فلکی دگر چنان ساختمی/ کازاده بکام دل رسیدی آسان» ایده‌ای مطرح کرده است که به ساختن یک زندگی دوباره اشاره می‌کند. من هم شاید می‌خواهم از ساختار نقاشی یک نظام‌ جدید تولید کنم، ساختاری که هرچند در دل همان نقاشی قدیمی است اما یک جهان جدید را تولید می‌کند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این آثار همه‌روزه به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۱ تا ۱۹ به گالری اثر به نشانی تهران، خیابان ایرانشهر، کوی برفروشان، پلاک ۱۶ مراجعه کنند.

 

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است