وظیفه «عصر جدید» الهام‌بخشی در استعدادیابی است/ خانواده گام اول کشف استعداد

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، مجید اسماعیلی تهیه کننده تلویزیون و مدیرعامل موزه سینما جزو داورانی است که در فصل سوم «عصر جدید» و با تغییر ترکیب داورها به عنوان داور در این برنامه استعدادیابی در کنار امین حیایی، کارن همایون‌فر و ژاله صامتی حضور دارد.

فصل سوم این برنامه تلویزیونی از ابتدای نوروز 1401 روی آنتن شبکه سه قرار گرفت. «عصر جدید» در دو فصل اول خود توانسته با معرفی استعدادهای متفاوتی در حوزه‌های مختلف، دلیل رشد و دیده شدن جوانانی شود که در حال حاضر به عنوان خواننده، بازیگر، مجری، مربی، ورزشکار، هنرمند و… در حال فعالیت هستند.

مجید اسماعیلی داور فصل سوم «عصر جدید» در گفتگو با خبرنگار صبا در حاشیه تصویربرداری آخرین قسمت مرحله نیمه نهایی فصل سوم این برنامه تلویزیونی درباره کیفیت اسنعدادیابی در جامعه و اینکه چه مولفه‌ها و شرایطی در استعدادیابی تاثیرگذار است، عنوان کرد: مهم‌ترین بحثی که در برنامه «عصر جدید» مطرح می‌شود، مساله استعدادیابی است که این مساله تنها در صداوسیما مطرح نیست و برای بررسی آن در سطح کشور باید به سه بخش آن را تقسیم بندی کرد که سه نهاد مختلف آن را انجام می‌دهند. به عنوان مثال نهاد اولی که در استعدادیابی مطرح می‌شود، استعدادیابی درون خانواده است، به این شکل که از پدر و مادر تا دیگر اقوام نزدیک مانند عمو و خاله نسبت به توانایی‌های خدادادی یک شخص مطلع شود و برای کشف و رشد آن توانایی قدم بردارد و اطلاع رسانی‌ کند.

وی با اشاره به اینکه دومین نهادی که در استعدادیابی تاثیرگذار است مراکز آموزشی، مدارس و یا هر نهادی که تا قبل از مقطع دانشگاه به نوجوانان آموزش می‌دهد، است درباره تاثیر دانشگاه در استعدادیابی عنوان کرد: دانشگاه دیگر محل استعدادیابی نیست بلکه محلی برای هدایت استعداد کشف شده است و به ندرت پیش می‌آید که استعدادی در سطح عالی در دانشگاه کشف شود.

داور «عصرجدید» با بیان اینکه آنچه که به عنوان هوش قلمداد می‌شود، توانمندی ذهنی خدادادی است و آنچه که به عنوان استعداد نامیده می‌شود توانمندی‌های جسمی است، درباره سومین و مهم‌ترین نهاد برای کشف استعداد توضیح داد: سومین نهاد برای کشف استعداد خود شخص است. زمانی که نوجوانان از سن 13 سالگی عبور می‌کنند و توانایی تصمیم گیری و هوشیاری کامل را دارند، باید توانمندی‌های ذهنی و جسمی خود را کشف کنند و برای رشد آن‌ها وقت بگذارند تا بتوانند نتیجه آن را در جوانی استفاده کنند.

«عصر جدید» موج استعدادیابی در جامعه و خانواده را آغاز کرد

اسماعیلی درباره ظرفیت‌های برنامه‌ای مانند «عصر جدید» که قصد استعدادیابی در جامعه دارد، بیان کرد: اولین تاثیری که «عصر جدید» در جامعه می‌گذارد و گذاشته است، اهمیت دادن به جریان استعدادیابی در نهاد خانواده است و موج استعدادیابی را در جامعه راه انداخته است. دومین فعالیتی که «عصر جدید» می‌کند، فارغ از فعالیت‌های الهام بخشانه و تسهیل‌گرانه، خودش می تواند به عنوان یک نهاد اقدام به استعدادیابی در سطح کشور کند و شرایط را برای کشف استعدادها فراهم کند.

وی افزود: البته به هیچ وجه نباید از «عصر جدید» بیشتر لز یک برنامه استعدادیابی که هدفش الهام بخشی و تاثیرگذاری است، انتظار داشت. قطعا تمام فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد و هر فصل هزاران ویدیو ارسالی از سطح کشور را بررسی می‎‌کند نشان از مساله دومی است که عنوان کردم، ولی باتوجه به حجم استعدادها و باتوجه به ماهیتی که برنامه دارد، باید بخش تاثیرگذاری آن را مورد توجه قرار داد.

رابطه بین پیشرفت جامعه و استعدادیابی

اسماعیلی با ذکر یکی از تاثیراتی که «عصر جدید» روی جامعه گذاشته است، تصریح کرد: تاثیری که «عصر جدید» در این چندسالی که روی آنتن تلویزیون است روی جامعه گذاشته، این است که ما کمتر شاهد صفاتی هستیم که یک فرد را بی‌استعداد یا بی‌هوش نامگذاری کنند. «عصر جدید» نشان داد که هر کدام از ما یک نابغه هستیم، چه نابغه جسمی و چه نابغه ذهنی.

وی با تاکید اینکه جامعه‌ای که مجموعه استعدادهای کشف شده‌ آن بیشتر باشد، جامعه پیشرفته است، اظهار کرد: اگر یک نوجوانان در مدرسه نمی‌تواند یک مساله درسی را بیاموزد مهم نیست، یا اگر نمی‌تواند یک فعالیت جسمی را انجام دهد هم اصلا مهم نیست، مهم استعداد و هوشی است که تمام افراد دارند و باید آن را شناسایی کنند و از نعمت الهی بهره ببرند.

مدیرعامل موزه سینما ادامه داد: البته باید بدانید که استعدادها به تنهایی نمی‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند، بلکه یک استعداد درکنار چند استعداد و هوش دیگر است که می‌تواند قابل استفاده باشد، به عنوان مثال زمانی که یک جوان استعداد بازیگری و زبان بدن داشته باشد، باید هوش بالایی برای حفظ متن فیلمنامه را هم داشته باشد.

اسماعیلی درباره مهم‌ترین کارکردی که در عرصه استعدادیابی در صداوسیما و سینما مطرح می‌شود، بیان کرد: صداوسیما و سینما نباید به استعدادها و توانمندی‌های کشف نشده افراد جامعه بی‌احترامی و بی‌توجهی کند.

وی درباره مهم‌ترین چالش‌هایی که در فصل سوم «عصر جدید» به همراه هیات داوران تجربه کرده است، توضیح داد: مهم‌ترین چالشی که در داوری «عصر جدید» داریم این است که ظرفیت‌های داوری برای استعدادیابی باید خیلی فراتر از فرمی که ما در آن حضور داریم، باشد. برای رسیدن به ظرفیتی دقیق برای داوری این برنامه تنظیم ملاک‌ها و معیارها برای ارزیابی استعدادها است.

داور «عصر جدید» در پایان با تاکید اینکه مهم‌ترین وظیفه این برنامه الهام بخشی و تاثیرگذاری است، عنوان کرد: خواه یا ناخواه ما در یک برنامه تلویزیونی حضور داریم که در تمام دنیا اولویت و ظرفیت‌های به خصوصی برای خود دارد و در این فصل و در دو فصل قبلی تمام عوامل «عصر جدید» سعی کرده‌اند که در واقع بینانه‌ترین حالت به داوری و ارزیابی استعدادها بپردازند و وظایف اجتماعی خود را به خوبی انجام دهند.

قسمت پایانی و ششم مرحله نیمه نهایی فصل سوم «عصر جدید» یکشنبه 8 خرداد از شبکه سه سیما پخش شد و فینالیست‌های نهایی این برنامه در روزهای 21 و 22 خرداد همراه با اعلام نتایج مرحله نیمه نهایی فصل سوم مشخص شدند.

فینالیست‌های این فصل قرار است که در اوایل تیر 1401 با یکدیگر به رقابت بپردازند و به احتمال زیاد عید قربان و یا عید غدیر زمان اعلام نتیجه فینال فصل سوم «عصر جدید» خواهند بود.

هنوز خبری مبنی بر تولید فصل چهارم «عصر جدید» و برنامه‌هایی که صداوسیما و یا احسان علیخانی برای فصل جدید دارد، اعلام نشده است و باید دید بعد از ماه صفر و در ابتدای فصل پاییز، برای تولید فصل چهارم برنامه اقدام می‌شود یا خیر.

محمد کفیلی

انتهای پیام/