اکران فیلم‌های خارجی با تایید شفاهی شورای صنفی صورت گرفت | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۴
مدیر پخش فیلم‌های خارجی رسانه‌های تصویری:

اکران فیلم‌های خارجی با تایید شفاهی شورای صنفی صورت گرفت

آشتیانی‌پور: نمی‌دانم چرا شایعه پراکنی می کنند و موضوع را بزرگ می کنند! دوسالن اجازه اکران داشته اند که این دوسالن هم با تایید شفاهی فیلم ها را نمایش داده‌اند.
در چند روز گذشته خبری مبنی بر اکران فیلم های خارجی در دو پردیس مگامال و کوروش بدون داشتن حواله اکران منتشر شد که طی پیگیری های خبرنگار صبا از سخنگوی شورای صنفی و رئیس سینماداران به نتیجه ای نرسید. با توجه به پخش این فیلم ها توسط موسسه رسانه‌های تصویری با علی آشتیانی‌پور مدیرعامل پخش فیلم‌های خارجی در سیمای ایران گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید:
اکران فیلم‌های خارجی با تایید شفاهی شورای صنفی صورت گرفت
علی آشتیانی پور مدیرپخش فیلم های خارجی رسانه های تصویری در سینمای ایران در ارتباط با بحث های پیش آمده پیرامون اکران های فیلم خارجی بدون حواله اکران در پردیس های سینمایی به «صبا» گفت: ما برای فیلم‌های تک‌سانس فوق‌العاده که عموما شامل حال این فیلم ها می‌شود به حواله نیاز داریم. در مورد سالن‌هایی که تماما سالن در اختیار آنها قرار می‌گیرد که عموما در تهران ۳سالن بیشتر نیست که شامل سه سالن از پردیس کوروش، یک سالن از مگامال و یک سالن از باغ کتاب است که آن هم با محدودیت و ظرفیت محدود همراه است. عملا این سه سالن هم مجبورند با حواله شورای صنفی نمایش فیلم ها را اکران کنند.
وی در ادامه افزود: ما قرارداد‌های بینابین را باید بفرستیم و حواله را دریافت کنیم و این شائبه به وجود آمده نادرست است که حتما باید فیلم ها حواله اکران داشته باشند و هیچ سینمایی هم با این موضوع مخالفتی ندارد، ما هم برای گرفتن حواله مشکلی نداشتیم، چون پروانه نمایش فیلم صادر شده بود و با حواله وزارت ارشاد این فیلم ها اکران می‌شوند.
آشتیانی پور در پاسخ به دلیل حواشی ایجاد شده مبنی بر عدم داشتن حواله اکران این فیلم ها توضیح داد: یک زمانی هست که باید حواله را مکتوب از شورای صنفی بگیریم، بارها به دلیل تعطیلات و مناسبت‌ها جلسه شورای صنفی که روزهای دوشنبه برگزار می‌شود عقب افتاده و ممکن است مجبور شویم فیلم را زودتر از این جلسه اکران کنیم. عموما با اعضای شورا هماهنگی شده است و تایید آنها گرفته می شود. و یک زمانی نیز شفاهی تایید اکران  گرفته می شود تا حواله مربوطه صادر شود. این اتفاق برای اولین بار نیست که می افتد و برای من بارها رخ داده و نمی دانم چرا شایعه پراکنی می کنند و موضوع را بزرگ می کنند! دو سالن اجازه اکران داشته اند که این دوسالن هم با تایید شفاهی فیلم ها را نمایش داده اند تا زمانی که حواله مکتوب صادر شود.
وی در پاسخ به این سوال که چرا طی پیگیری های انجام شده، سخنگوی شورای صنفی از این موضوع اظهار بی اطلاعی کردند، توضیح داد: من در پی این خبر هم آقای فرجی سخنگوی شورای صنفی و هم سید ضیا هاشمی را مطلع کردم، ما می خواستیم وضعیت واکنش‌های مردمی را در سالن های سینمایی محک بزنیم. فیلم پروانه نمایش خود را دریافت کرده است و به دلیل تشکیل جلسه شورای صنفی در روزهای دوشنبه و برای استفاده از زمان موجود با دوسالن مذاکره کردیم که با تایید شفاهی شورای صنفی فیلم ها در این دوسالن به نمایش در آمد.
اکران فیلم‌های خارجی با تایید شفاهی شورای صنفی صورت گرفت
آشتیانی پور در خصوص قیمت ۲۰هزارتومانی بلیت این فیلم های خارجی اذعان داشت: ما تفاهمی بر سر قیمت بیست هزارتومان نداشتیم و قیمت بلیت عموما تفاهی میان صاحب سالن و صاحب فیلم است که من تاکنون توافقی برای این بیست تومان نداشتم و اگر سالنداری به این قیمت بفروشد باید اجازه شورای صنفی را داشته باشد .ولی نکته ای که وجود دارد این است که سینماداران به دلیل تایم زیاد فیلم ها که از ۹۰دقیقه بیشتر است و حدودا ۱۲۵دقیقه است بلیت را به این قیمت می فروشند.
مدیر پخش فیلم های خارجی در خصوص این موضوع که چرا با توجه به وجود نسخه با کیفیت فیلم «تمام پول های جهان» در اینترنت و با گذشت یک سال از اکران جهانی آن به تازگی در سینمای ایران اکران شده، توضیح داد: از زمانی که فیلم خریداری شد و تا زمانی که ما برای اقدامات اولیه آن مهیا شدیم زمان برد و طبیعتا مجوز آن را ما در زمان از دست رفته گرفتیم و برای جلوگیری از دست رفتن تاریخ اکران جهانی فیلم را در سینماها اکران کردیم. این مشکل جدی سینمای ایران است که ما فیلم‌های قاچاق و غیرمجاز را بسیار مشاهده می کنیم. حتی اگر ما همین الان اقدام کنیم  وبه موقع فیلم را اکران کنیم باز هم به فاصله یک هفته از سینمای آمریکا ما فیلم را در فروش‌های خیابانی خواهیم دید. کنترل این موضوع از دست من خارج است.

زهرا دمزآبادی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است