اسرار پنهان عاشورا در نمایش «خاتون» روایت می‌شود/ قابلیت بلیت‌فروشی آثار مذهبی | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۷

اسرار پنهان عاشورا در نمایش «خاتون» روایت می‌شود/ قابلیت بلیت‌فروشی آثار مذهبی

کارگردان «خاتون» با اشاره به روایت اسرار پنهان عاشورا در این نمایش،از قابلیت بلیت‌فروشی تئاتر دینی سخن گفت.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا، نمایش «خاتون» به کارگردانی حسین عالم بخش یکی از نمایش های مذهبی است که امسال برای چهارمین سال متوالی روی صحنه می رود.

این نمایش در سال‌های گذشته در سالن اصلی تئاتر شهر و تالار اندیشه حوزه هنری و امسال هم در سالن اصلی پردیس تئاتر تهران در راستای طرح تئاتر برای همه و بهره مندی همه اقشار جامعه از آثار فاخر هنری روی صحنه رفته است.

حسین عالم بخش کارگردان این نمایش و سرپرست پردیس تئاتر تهران درباره این نمایش به خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا گفت: خاتون از منابع تاریخ اسلام و اسناد معتبر بهره برده و درباره اوضاع شهر شام و بازگشت اسرای کربلاست و با تمرکز بر اسارت حضرت رقیه(س) تا شهادتشان اجرا می‌شود و در این میان، وضعیت اجتماعی و سیاسی دوران پس از شهادت امام حسین(ع) و حکومت یزید نیز در نمایش مورد توجه قرار گرفته است. اینکه چگونه مردم با غفلتشان باعث اذیت اهل بیت(ع) در دوران شهادت امام حسین (ع) و در نهایت هم اسارت امام سجاد(ع)، حضرت زینب(ص) و دیگر اهل بیت امام شده‌اند، دراین کار اشاراتی شده است.

وی درباره اجرای نمایش‌های مذهبی بدون بلیت فروشی بیان کرد: در این زمینه نظرات مختلفی وجود دارد که همه باید مورد بررسی قرار بگیرد. یک دوره‌ای ما برای همین نمایش خاتون هم بلیت فروشی داشتیم و اکنون هم این نمایش را بدون بلیت فروشی برای مردم اجرا می‌ کنیم. به هر حال باید به سمت و سویی برویم که کارهای مذهبی کیفیت خوبی داشته باشند و مخاطب خاص خود را کسب کرده و درآمدزایی و بلیت فروشی این آثار نمایشی هم صورت بگیرد. این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه اهالی هنر در این زمینه با هم منسجم باشند.

عالم بخش درباره آسیب ها و نقاط قوت و ضعف تئاتر دینی اظهار کرد:  سی سال است که در عرصه تئاتر دینی فعال هستیم و هنوز هم این ژانر نیاز به حمایت دارد همان طور که خیلی از ژانرها هنوز مورد حمایت خاص قرار دارند. در این عرصه، می‌بایست کانونی فعال داشته باشیم همان طور که نمایش هایی چون «خورشید کاروان» سالهاست که توانسته‌اند جای خود را ثابت کنند و مردم به دیدن آن علاقه دارند، سایر کارها و گروه های نمایشی هم می‌توانند موفق باشند. ما سال گذشته نمایش «کودک دهکده هاپوخان» را با بلیت فروشی خیلی خوب و استقبال مردم به پایان رساندیم. این اتفاق می‌بایست برای سایر آثار و ژانرهای نمایشی هم رخ دهد.

کارگردان نمایش «خاتون» درباره اجرای این نمایش در سالنی که سرپرستی آن را خودش بر عهده دارد، توضیح داد: بنا به تشخیص ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سالن پردیس اجرا داشتیم و گرنه در سالن‌های دیگری چون سنگلج و تالار وحدت هم پیشنهاد داشتیم و قرار هم با بنیاد رودکی برای اجرا در تالار وحدت گذاشته بودیم. تمام تلاش ما برای ارتقای سطح فرهنگی مردم در عرصه نمایش‌های مذهبی است. در این زمینه تمام کارمان را به لحاظ کیفی و فنی انجام دادیم تا باب میل مردم باشد، در عین حال از واقعیت‌های مغفول مانده تاریخ نیز غفلت نکردیم و اسرار پنهان در این واقعه از عاشورا تا پس از آن را بنا به شرایط نمایش به صحنه آوردیم.

حسین عالم بخش همچنین با بیان این که نمایش خاتون به همت گروه تئاتر حواریون راه اندازی شده است، گفت: بسیاری از اعضای این گروه بدون دستمزد این کار را انجام می دهند و تمام تلاشمان این است که سالی یک بار حداقل کاری برای اولیا و اهل بیت(ع) داشته باشیم.  این از وظایفمان است و در کنارش همه تکنیک‌های فنی نمایشی را هم رعایت می کنیم.

وی افزود: خاتون هدیه‌ای از ما به امام حسین(ع) است که تقدیم مردم می‌کنیم. شاید این کار برای هنرمندان هم پول زیادی نداشته باشد اما در واقع انرژی که در آن وجود دارد و اعتقاد و ایمان هنرمندان کار را برای همه سهل کرده و پولش را هم پربرکت می‌کند.

این کارگردان درباره استقبال از این نمایش در پردیس تئاتر تهران اظهار کرد: خوشبختانه مردم مناطق ۱۴ تا ۱۶ و همین طور سایر مناطق تهران از این نمایش استقبال کردند. برخی شاید تصور کنند که پردیس تئاتر مکان دورافتاده‌ای است که رفت و آمد آن سخت است،‌ درحالی که این طور نیست و دسترسی به آن از بسیاری سالن های نمایشی دیگر راحت تر است و  همه امکانات رفاهی نیز در این مکان برای خانواده‌ها فراهم است.

این هنرمند عرصه تئاتر در پایان سخنانش درباره طرح تلویزیونی و سینمایی نمایش خاتون اظهار کرد:  این نمایش قرار بود سیزده قسمت تلویزیونی شود که به توافق نرسیدیم. بعد از آن فیلمنامه کار آماده شد که با چند تهیه کننده هم صحبت کردیم و امیدواریم برای سال آینده این اتفاق بیافتد و فیلم سینمایی خاتون درباره حضرت رقیه(ص) ساخته شود. علاوه بر همه اینها نمایشنامه، امسال قرار بود دو ساعته باشد که به دلایلی امکاناتش فراهم نشد و همان یک ساعت و ده دقیقه روی صحنه می رویم.

خاتون به اردستان می رود

اجرای نمایش خاتون قرار است امسال پس از تهران به مدت ۱۰ شب در شهر اردستان نیز اجرا شود که حمیدرضا تأملی،‌ فرماندار اردستان در این باره معتقد است که امکانات برای اجرای تئاتر در شهرستانها خیلی کم است. به ویژه شهرستان‌های محرومی چون اردستان که حتی یک سالن نمایش نیز ندارند! این خیلی جای تأسف دارد اما ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا بتوانیم یک مجموعه فرهنگی ـ هنری که کار ساخت آن به صورت نیمه کاره باقی مانده است را به اتمام برسانیم. برای اجرای این نمایش هم در اردستان خیلی اصرار داشتیم و خوشحالیم که این اتفاق می‌افتد و یک باشگاه ورزشی را برای دوستان در نظر گرفته‌ایم که با فراهم آوری امکاناتش امیدواریم بتوانیم این کار را به خوبی برای مردم عرضه کنیم.

 

بازیگران اصلی نمایش خاتون عطیه غبیشاوی، فرهاد بشارتی، کیمیا ملائی، بهار ارجمند، امید زندگانی، علی برجی و منوچهر علی‌پور هستند که امسال نسبت به سال‌های قبل تغییراتی داشته‌اند. علاوه بر اینها گروه بازیگران حرکت دختر و پسر نیز در این کار مشغول به فعالیت هستند.

نمایش های دینی بدون شعارزدگی در جذب مخاطب موفق ترند

علی برجی بازیگر نقش طاهر خزانه دار در این نمایش که سه سال در این نمایش به  عنوان بازیگر حضور داشته است درباره حضورش در این نمایش به خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا گفت: حضورم در این آثار نمایش دینی نوعی ادای دین و یک نذر فرهنگی در عرصه مذهبی محسوب می‌شود و خوشحالم که امسال هم در این نمایش حضور دارم

وی درباره اهمیت توجه به ژانر نمایشی دینی و مذهبی بیان کرد: خوشبختانه ادبیات نمایشی ما با وجود اسناد و منابعی که وجود دارد خیلی قوی است و همین کار را محکم و استخوان دار می‌کند و باعث می شود که مخاطب هم بتواند جذب آن شود. البته همه اینها منوط به این است که کار مستندی عرضه کنیم. من اعتقادم این است که اگر کاری شعارزده نباشد و برای خوش آمد یک ارگان یا قشر خاص نباشد،‌ ناخودآگاه مخاطب را جذب خود می‌کند و گرنه مشخص نیست که بتواند بر دل بنشیند. چنین چیزی را باید خیلی با دقت در عرصه نمایشی‌ مذهبی و همین طور دفاع مقدس و مقاومت در نظر بگیریم.

نمایش های مذهبی استرس پر شدن سالن را ندارند

فرهاد بشارتی نیز که نقش جابر خزانه دار را در این نمایش بر عهده دارد، درباره حضورش در این نمایش گفت: اولویت من برای حضور در کارهای نمایشی ،‌ آثار مذهبی و دینی است چرا که اینها خیال هنرمند را از وجود تماشاگر راحت می‌کند و دیگر این دغدغه وجود ندارد که سالن پر بشود یا خیر. به هرحال این هم یکی از آسیب‌های عرصه تئاتر است که همه باید دغدغه پر شدن سالن را داشته باشند. در خیلی از این کارها این مسئله رخ می دهد و همین استرس بازیگر را زیاد می‌کند. نمایش‌های مذهبی خوشبختانه چنین آسیبی را ندارد و به راحتی هنرمند می‌تواند به کار خود فکر کند.

وی همچنین درباره نقش خود نیز توضیح داد: من نقش شخصیتی را بازی می‌کنم که تملق و چاپلوسی زیادی دارد و برای همین هم تلاش دارد خرابه شام را که متعلق به زنی به نام بی بی آسیه است از چنگش خارج کرده و به دست یزید بسپارد.

نمایش خاتون از ۲۸ شهریور ماه اجرای خود را در پردیس تئاتر آغاز کرده است و تا ۱۹ مهر ماه نیز ادامه دارد.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است