آلبوم «تک تیرانداز» به شیوه جدید قهرمان‌پروری می‌کند/ با وسواس کار کردم | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۷
احسان بیرقدار در گفتگو با صبا:

آلبوم «تک تیرانداز» به شیوه جدید قهرمان‌پروری می‌کند/ با وسواس کار کردم

احسان بیرقدار نوازنده و آهنگساز موسیقی فیلم با اشاره به ویژگی‌های تازه‌ترین آلبوم خود با عنوان «تک تیرانداز» درباره دومین تجربه خود در انتشار آلبوم موسیقی توضیح داد.

به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، آلبوم موسیقی متن فیلم «تک تیرانداز» به کارگردانی علی غفاری و آهنگسازی احسان بیرقدار در قالب ۱۶ قطعه موسیقایی در دسترس شنوندگان قرار گرفت. این اثر که در سال ۱۳۹۹ ساخته شده بود، به تازگی در سال ۱۴۰۱ در قالب آلبوم منتشر شده است.

«تک تیرانداز»، «سفر»، «بی بازگشت»، «بی شک»، «آماده رفتن»، «خاطرات»، «شیطان»، «آسمان»، «پیروزی»، «عروج»، «برادرانه»، «دوئل»، «دلتنگی»، «ناجی»، «سرآغاز»، «قهرمان» قطعاتی هستند که برای آلبوم موسیقی متن فیلم سینمایی «تک تیرانداز» انتخاب شده‌اند. فیلم در ژانر دفاع مقدس است و کاراکتر اصلی با اتفاق‌هایی مانند شکست‌ها و پیروزی‌ها روبه‌رو می‌شود که به همین دلیل نوع موسیقی فیلم سعی در قهرمان‌پروری داشته و به صورت حرفه‌ای انجام شده و با همراهی ارکستر سازهای زهی این جو حماسی و باشکوه را به وجود آورده است.

احسان بیرقدار آهنگساز و نوازنده که در فیلم‌هایی «به وقت شام» و «بادیگارد» به عنوان دستیار آهنگساز حصتر داشته است در گفتگو با خبرنگار صبا درباره این آلبوم ۱۶ قطعه‌ای توضیح داد: «تک تیرانداز» یک اثر خاص قهرمان‌محور است که در سینمای دفاع مقدس تاکنون چنین چیزی را نداشتیم، در واقع عموماً ساختار سینمای دفاع مقدس تاکنون یک سیستم دیگری بوده و با یک شکل ایدئولوژیک پیش رفته است اما موسیقی «تک تیرانداز» آن ساختار را شکسته و در قالب متفاوت‌تر به قهرمان‌محوری اقدام کرده‌است.

امیدوارم بازار فروش آلبوم رونق بگیرد

وی در ارتباط با موسیقی فیلم سینمایی «تک تیرانداز» مطرح کرد: بعد از سال ها ارزش ننهادن بر تولید آلبوم کامل در پروژه های سینمایی، اخیرا چند سالی است که توجه ها به این نوع موسیقی جلب شده و موسیقی فیلم ها به صورت گلچین شده با عنوان یک آلبوم منتشر می‌شوند، هرچند که این اقدام در ایران تنها یک نمونه مشابه از اصل موضوع انتشار آلبوم در جهان است و در این شرایط امیدوار هستم که بازار فروش آلبوم موسیقی رونق بگیرد.

آهنگساز «تک تیرانداز» در ادامه با اشاره به این موضوع که علی غفاری کارگردان این فیلم سینمایی توصیه های زیادی مبنی بر تطابق موسیقی با فیلمنامه داشته است، عنوان کرد: موسیقی در فیلم باید به کمک متن و جریان های حسی فیلم بیاید و مخاطب را با خود همراه کند. «تک تیرانداز» جزو آن‌دسته از فیلم هایی بود که موسیقی های بسیار زیادی برایش نوشته و ساخته شده است و بی‌شک موسیقی بر فیلم های سینمایی به ویژه ژانرهای اکشن و حماسی با روح بخشی بر کاراکتر و متن، نقش تاثیرگذاری دارد.

وی با بیان اینکه محور اصلی فیلم‌ شهید عبدالرسول زرین است، خاطرنشان کرد: در سینمای دفاع مقدس همواره تنها بعد روحانی نقش مورد توجه قرار گرفته و به نمایش گذاشته می‌شود این درحالی است که در «تک تیرانداز» علی رغم توجه به این موضوع، به ابعاد دیگری نظیر زندگینامه رسول زرین، شرح حال و جسارت و شجاعت او نیز پرداخته شده است و به نوعی می‌توان گفت که این فیلم به چند بعد از زندگی شهید توجه دارد. فیلمنامه فیلم با به‌کارگیری به‌روزترین و مدرن‌ترین متدهای موجود در دنیا، تدوین و طراحی شده است از همین رو توانسته است کاراکترهای بسیار جذاب و نزدیک به واقعیت را نیز تولید کند.

آلبوم «خواب می‌بیند» اولین تجربه انتشار آلبوم من بود

بیرقدار با اشاره به اینکه قبل از آلبوم «تک تیرانداز» یک تجربه دیگر در انتشار آلبوم موسیقی با عنوان «خواب می‌بیند» دارد، توضیح داد: آلبوم «خواب می‌بیند» یک اثر موسیقایی بی‌کلام است که ایده آن تقریباً از زمانی شروع شد که من در حوزه آهنگسازی فیلم نیز آثاری را تولید کردم که از همان زمان بعضی از دوستان و شنوندگان با من تماس می‌گرفتند و مرتب سفارش می‌دادند تا امکانی فراهم شود که این آثار در چارچوب یک اثر مستقل منتشر و در اختیار شنوندگان قرار گیرد. این اتفاق زمانی شکل پررنگ‌تری به خود گرفت که من موسیقی فیلم «زاپاس» را نوشتم که خوشبختانه با استقبال مخاطبان نیز روبه‌رو شد.

وی اضافه کرد: همین انگیزه ها سبب شد که من با تدوین و بازبینی روی موسیقی فیلم هایی که ساخته بودم، به فکر تولید آلبوم «خواب می‌بیند» باشم. این آلبوم که در بخش های مختلف پیش روی مخاطبان قرار گرفته مشتمل بر موسیقی فیلم های «زاپاس»، «معصومه»، «ترانه آتش» و مستند «تخته نرد» است که آخری اثر هنوز در ایران اکران نشده است. علاوه بر این قطعه‌ ها برای توازن احساسی و یکپارچگی محتوایی آلبوم چند قطعه که ارتباطی با موسیقی فیلم نداشتند، تولید و به آلبوم اضافه شدند.

انتشار آلبوم «تک تیرانداز» بسیار وسواسی انجام انجام شد

دستیار آهنگساز «بادیگارد» با اشاره خاصیت های این آلبوم اظهار کرد: یکی از بخش های آلبوم با عنوان «غمگین می‌خواند» نامگذاری شده که ما کوشیدیم ضمن روایت موسیقایی از غمگینی وجود آدمی در دنیای امروز با نگاهی به عرفان شرقی، موسیقی متفاوتی را پیش روی مخاطبان قرار دهیم. این در حالی‌است که در بخش دیگر آلبوم تک آهنگ هایی افزوده شد تا به آنچه در دنیای امروز می‌تواند دربرگیرنده اتفاقات مثبت و خوب باشد نیز تمرکز داشته باشیم و تا در این ترکیب به انضمام موسیقی فیلم ها به تعادلی برسیم که بتواند مورد رضایت مخاطب قرار گیرد.

بیرقدار درباره طولانی شدن روند انتشار اثر بیان کرد: واقعیت این است که تولید این آلبوم از خیلی وقت پیش آغاز شده بود اما به دلیل وسواس زیادی که برای کیفیت کار مدنظر قرار داشتم، فرآیند تولید تا عرضه آلبوم در بازار مقداری طولانی شد. من برای این آلبوم وقت زیادی را صرف کردم تا بتوانم به کیفیتی که مدنظرم بود، برسم، کما اینکه در دیگر بخش های تولید آلبوم همچون طراحی و گرافیک نیز چنین وسواسی به کار برده شد. تمام تلاش گروه این بود که این آلبوم موسیقی در چارچوب یک پروژه «آرت ورک» به شنوندگان موسیقی ارائه شود. البته من خیلی دوست داشتم که آلبوم در چارچوب فیزیکی با برگزاری یک مراسم رونمایی ویژه به مخاطبان ارائه شود اما از بدشانسی به ماجرای کرونا خوردیم و مجبور شدیم در قالبی دیگر آلبوم را منتشر کنیم.

وی درباره چگونگی نامگذاری قطعه‌ها در این آلبوم، تصریح کرد: انتخاب نام برای هر اثر بر اساس فیلمنامه، صحنه های فیلم و شخصیت ها در لحظه صورت پذیرفته است و این آلبوم تشکیل شده از ۱۶ قطعه است که به صورت دست‌نخورده منتشر خواهد شد.

دستیار آهنگساز «به وقت شام» در پایان صحبت‌های خود با بیان اینکه استقبال از آثار هنری غیرقابل پیش بینی است، گفت: پیش‌بینی در آثار هنری کار دشواری است چراکه شنیده و یا دیده شدن آثار به‌ ویژه تولیدهای موسیقایی نیازمند مجموعه‌ای از تبلیعات است از همین رو می‌توان گفت که یکی از تعیین کنندگان اصلی در پرمخاطب شدن و شکوفایی آثار، جریان مطبوعاتی و تبلیغاتی است.

فیلم سینمایی «تک‌تیرانداز» که برای اولین بار در سی‌و‌نهمین جشنواره فجر به نمایش درآمد و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی و بهترین جلوه‌های ویژه میدانی را دریافت کرد.

کامبیز دیرباز، امیررضا دلاوری، علی‌رضا کمالی، عبدالرضا نصاری، حسین پوریده، اسماعیل خلج، حسین شریفی ترکیب بازیگران این فیلم سینمایی را تشکیل می‌دهند.

آلبوم موسیقی این فیلم سینمایی هم‌اکنون در پلتفرم‌های موسیقی مانند بیپ‌تونز در دسترس مخاطبان است.

در توضیح آلبوم موسیقی فیلم «تک تیرانداز» آمده است: «آلبوم «تک تیرانداز» اثری از احسان بیرقدار است که شامل ۱۶ قطعه موسیقی متن است. این فیلم که در ژانر دفاع مقدس است، باید کاراکتر اصلی و قهرمان را نشان می‌داد و اتفاق‌هایی مانند شکست‌ها، پیروزی‌ها را به تصویر می‌کشید و به همین دلیل هم موسیقی فیلم سعی در قهرمان پروری داشته که به صورت حرفه‌ای انجام شده و همراهی ارکستر زهی این جو حماسی و با شکوه را به وجود آورده است.»

از نوازندگان این اثر می‌توان به علی جعفری پویان، میثم مروستی، سهیل فقیه نصیری، حسن فرهانی، امین غفاری، احسان بیرقدار اشاره کرد.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    100/867/118/000
  • بی‌بدن
    22/358/841/000
  • سال گربه
    10/639/228/500
  • آپاراتچی
    3/809/166/500
  • پرویز خان
    3/135/337/000
  • نوروز
    2/746/203/000
  • ایلیا جستجوی قهرمان
    2/310/894/500
  • آسمان غرب
    2/022/378/500