چرا جانی دپ در دادگاه آمریکا پیروز شد/ عوض شدن جای قربانی و سوءاستفاده‌گر | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۴۸
تحلیل روند دادگاه از نگاه یک وکیل؛

چرا جانی دپ در دادگاه آمریکا پیروز شد/ عوض شدن جای قربانی و سوءاستفاده‌گر

یک وکیل بین الملل علت پیروزی جانی دپ در دادگاه آمریکا را بررسی کرد.

به گزارش صبا به نقل از بی بی سی،  در سال ۲۰۲۰، جانی دپ بازیگر سرشناس هالیوود، شکایتی علیه روزنامه سان در مورد افترای این روزنامه مطرح کرد که در بریتانیا شکست خورد. اما روز چهارشنبه یک ژوئن او در دادگاهی در ایالات متحده برنده پرونده مشابهی علیه همسر سابقش امبر هرد شد.

در آغاز محاکمه اخیر دپ، بسیاری از کارشناسان حقوقی اعلام کردند که جانی دپ شانس کمتری برای برنده شدن نسبت به آنچه در بریتانیا اتفاق افتاد، دارد.

حالا اما هیات منصفه متوجه شده است امبر هرد با مقاله‌ای که در آن ادعا می‌کرد قربانی آزار خانگی بوده به جانی دپ افترا زده است و این به این معنی است که آنها شهادت امبر هرد را باور نکرده اند.

مارک استفنز، یک وکیل رسانه ای بین‌الملل در این باره گفت که  این اتفاق «بسیار نادر» است که اساسا یک پرونده یکسان در دو کشور آمریکا و انگلستان بررسی شود و نتایج متفاوتی داشته باشد.

او معتقد است عامل اصلی که بر پیروزی دپ در آمریکا تاثیر گذاشت این واقعیت بود که محاکمه جانی دپ در ایالات متحده در برابر هیات منصفه صورت گرفت در حالی که محاکمه این بازیگر در بریتانیا فقط در برابر یک قاضی انجام شد.

استفنز چنین ادامه داد: امبر هرد در دادگاه افکار عمومی و در مقابل هیات منصفه به طور جامع شکست خورد.

به گفته این وکیل، هم در دادگاه بریتانیا و هم در ایالات متحده، وکلای جانی دپ استدلال کردند که امبر هرد دروغ می‌گوید- آنها برای طرح ادعای خود، به شخصیت هرد حمله کردند و ادعا کردند که او در واقع شریک و همراه بددهنی بوده است.

استفنز تاکید کرد که این کار یک تاکتیک دفاعی رایج در محاکمه‌ های تجاوز جنسی و خشونت خانگی است که «انکار، حمله و برعکس کردن جای قربانی و مجرم» یا «داروو» (جابجاکردن قربانی و سوءاستفاده گر) نامیده می‌شود.

به گفته این وکیل، این استراتژی معادله ها را در مورد قربانی ادعایی تغییر می دهد و گفتگو را از «آیا متهم مرتکب سوء استفاده شده است» به «آیا متهم، قربانیِ ادعایی قابل باور است» تغییر می دهد.

این وکیل اشاره کرد: در محاکمه ای که در بریتانیا انجام شد، قاضی بسیاری از شواهدی را که مستقیما به این موضوع که آیا دپ مرتکب حمله شده است یا خیر را رد کرد.

استفنز تاکید کرد: وکلا و قضات تمایلی به این موضوع ندارند اما در برابر هیات منصفه این استراتژی بسیار بسیار موثر است. مردان بیشتر به استدلال های داروو اعتقاد دارند، اما اعضای هیات منصفه زن نیز مستعد احساساتی شدن در برابر این مساله هستند.

این وکیل در پایان تاکید کرد: مردم در ذهن خود الگویی دارند که برای مثال قربانی آزار و اذیت چگونه ممکن است رفتار کند و البته همه ما می دانیم که این دیدگاه اغلب نادرست است.

محمدامین شکاری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000