یکی از دلایل انتخاب «شپی» مترجم آن بود/ وحید نفر در نقش آرایشگر | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۵۱
علیسام صادقی در گفتگو با صبا:

یکی از دلایل انتخاب «شپی» مترجم آن بود/ وحید نفر در نقش آرایشگر

کارگردان نمایش «شپی» از دلیل انتخاب این متن برای اجرای جدیدش صحبت کرد و گفت وحید نفر ایفاگر نقش اصلی مرد این تئاتر است.

علیسام صادقی کارگردان، نویسنده و بازیگر سینما و تئاتر در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا درباره نمایش «شپی» نوشته سامرست موآم نویسنده انگلیسی که از ۱۶ خرداد ساعت ۲۱ به کارگردانی وی در تماشاخانه ملک روی صحنه می رود، بیان کرد: این نویسنده کتاب های ادبی در فرانسه با خانواده دیپلمات خود زندگی می‌کرد و به جز نمایشنامه، کتاب‌های فلسفی، رباعی و جامعه شناسی دارد و از بین کارهایش من فکر کردم حال و هوای این نمایشنامه خیلی بی ربط به حال و هوای مردم دنیا نیست. البته که روایت این نمایشنامه برای مخاطبی که امروز با بیماری و مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند آشنا است و می تواند به مردم کمک کند با نگاه بهتری مدیریت این روزها را در دست بگیرند.

وی درباره رضا شیرمرز مترجم نمایشنامه «شپی» افزود: رضا شیرمرز عضو انجمن قلم آمریکا با سابقه ۲۰ ساله در حوزه قلم است و همکاری با او باعث افتخار من بود. یکی از دلایلی که من این نمایشنامه و ترجمه را انتخاب کردم شخص رضا شیرمرز بود که اتفاقا قبل از من گروه های زیادی سعی بر راضی کردن او برای همکاری داشتند ولی موفق نشده بودند و برای من خیلی مهم بود که بتوانم او را برای همکاری راضی کرده و این نمایش را روی صحنه ببرم.

صادقی با اشاره به اینکه روند مجوز گرفتن برای این نمایش که ۲ ماه زمان برد، گفت: یک دلیل دیگر برای انتخاب این متن که ترجمه شیرمرز را دارد این بود که او در دانشگاه‌های معتبر دنیا تدریس می‌کند؛ دانشگاه‌هایی که اکثر افراد موفق در آنجا تحصیل کردند و این سطح از سواد یک ایرانی اصیل برای من جذاب بود.

کارگردان نمایش «شپی» درباره سبک کمدی تراژدی این نمایش بیان کرد: اگر بخواهم به زبان ساده بیان کنم و از واژه های درام، کمدی و تراژدی استفاده نکنم، ترجیح من این است که تئاتری شبیه به زندگی واقعی ببینیم مخصوصا اگر کار رئال باشد. ما در زندگی لحظه‌های کمدی و تراژدی زیادی داریم و من در این نمایش با بیان کلمه‌های سخت سعی بر درگیر کردن و کنترل ذهن مخاطب ندارم. من سعی کردم با قصه‌هایی که الان در جامعه هست، مخاطب خاص کار خودم را ایجاد کنم.

این کارگردان درباره تغییر در ساختار نمایشنامه اصلی نیز توضیح داد: نسخه اصلی نمایش می توانست دو ساعت و پنجاه دقیقه باشد که به احترام سلیقه مخاطب امروزی، با اصلاح به زمان یک ساعت و بیست دقیقه رسید اما همچنان تمام اتفاق‌های اصلی در نمایش وجود دارد.

نویسنده و کارگردان فیلم «قلط دیکطه‌ای»، درباره انتخاب نقش‌های این نمایش گفت: من ۲ سال است که به ایران برگشته‌ام و در این مدت بیشتر به سینما پرداختم و فیلم ساختم ولی زمانی که دیدم گشایش سالن‌ها تمام ظرفیت شد و واکسیناسون انجام شد به اصل خودم تئاتر برگشتم. انتخاب نقش‌ها و عوامل پشت صحنه ۶ ماه زمان برد و برای انتخاب نقش اولویت کار حرفه‌ای، تیمی و اخلاق مداری بود، اما در ادامه متریال نقش، نوع اجرا و تجربه هم بی‌اهمیت نبود.

او درباره انتخاب وحید نفر که در سوابق خود کار‌های منفی ماندگار سینمایی و تئاتری زیادی دارد، توضیح داد: چون این نمایش بر اساس زندگی واقعی اجرا می‌شود، انتخاب نقشی که با شخصیت اصلی داستان شباهت داشته باشد مهم است و دلیل انتخاب به عنوان شخصیت شپی هیبت، نوع بیان و صورت او بود.

صادقی بازیگر فیلم «سربست» ساخته میلاد منصوری که در جشنواره‌های آمریکای جنوبی، بلغارستان و برزیل شرکت و البته به عنوان بهترین بازیگر مرد از نگاه ویژه هیات داوران در یکی از این جشنوارها انتخاب شد با اعلام اینکه آماده اجرا هستند درباره انتخاب تماشاخانه ملک بیان کرد: من برای اجرا در تماشاخانه های دولتی اقدام کردم اما برای من مهم قاب صحنه نمایش بود که در این تماشاخانه قاب صحنه مورد نیاز این نمایش پیدا می‌شد.

وی در پایان درباره کارهای آینده اش اینگونه خبر داد: طرح یک فیلم بلند داستانی را در دست دارم و صحبت های اولیه با تهیه‌کننده فیلم انجام شده و این موضوع من را برای آینده این کار امیدوار کرده است.

روایتی دراماتیک از زندگی یک آرایشگر مرد با نام «شپی» است. او در زندگی خود معضلاتی دارد و به دلیل مشکلات فراوان نمی‌تواند آنطور که لازم است خانواده خود را اداره کند.

علی حقیقی، الهه رضایی، بهار زندی، فائقه شلالوند، علیسام صادقی، مرتضی صباحی، مژگان غلامعلی، احمد لشینی، فرنوش مرواری الناز شاهوردی، ملیکا بتو و وحید نفر در این نمایش ایفای نقش می کنند.

سایر عوامل نمایش «شپی» عبارتند از فاطمه کوهستانی: تهیه کننده، دستیار کارگردان: الهه رضایی، مژگان غلامعلی، محمدحسین نوایی، مشاور کارگردان: حسین عبداللهی طراح حرکت: فرنوش مرواری، طراح لباس: سینا ایرانپور طراح گریم: مائده غلامی طراح نور: رضا خضرایی، طراح صحنه: کیارش ظریفی، مشاور رسانه: مطهره کشاورز محمدیان، مدیر تبلیغات: سید صادق سیادت، طراح پوستر و بروشور: کیوان فیضی (استودیو ژاو)، عکاس: عرفان حسینی، موسیقی: مهبد شفیع نژاد، حامی نمایش: کوشا دیزاین.

این نمایش ۱۶ خرداد تا ۱۶ تیر در تماشای خانه ملک به نشانی خیابان شریعتى، بالاتر از بهار شیراز، خیابان ملک، نبش خیابان وزوایى روی صحنه می رود.

امیرعلی حسینی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است