فصل سوم «گاندو» و سریال «سرباز کوچک امام» ساخته می‌شود/ مینی‌سریالی درباره ترور شهید سلیمانی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۵
گزارش عملکرد موسسه اندیشه شهید آوینی تشریح شد؛

فصل سوم «گاندو» و سریال «سرباز کوچک امام» ساخته می‌شود/ مینی‌سریالی درباره ترور شهید سلیمانی

در نشست خبری مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهیدآوینی، رئوس برنامه‌های آتی این موسسه و گزارشی از عملکرد 2 ساله مدیریت ارائه شد.

به گزارش صبا، در نشست خبری مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهیدآوینی، رئوس برنامه‌های آتی این موسسه و گزارشی از عملکرد ۲ ساله مدیریت به اصحاب رسانه ارائه شد.

مهدی نقویان در ابتدای نشست ضمن تسلیت در خصوص حادثه دردناک متروپل آبادان، به لزوم مدیریت رسانه‌ای جهت دوری مردم از ناامیدی تاکید کرد. همچنین مدیرعامل موسسه در این نشست، ضمن محکوم کردن رفتار سیاسی جشنواره کن، اهداف جشنواره های خارجی در جهت تغییر ذائقه مردم و سینماگران را مورد انتقاد قرار داد.

عزم موسسه برای تولید فصل سوم «گاندو»

مهدی نقویان ضمن اشاره به تاریخچه‌ موسسه که از سال ۱۳۷۸ در خلاء فرهنگی کشور آغاز به کار کرد، به عزم موسسه برای تولید فصل سوم «گاندو» اشاره کرد و افزود: این فصل در حوزه امنیتی جاسوسی ولی با موضوعی متفاوت ساخته می‌شود.

مدیرعامل موسسه ضمن استقبال از نقدها و آرا و نظرات مختلف پیرامون فصول گذشته «گاندو» تاکید کرد: سریال‌سازی مستلزم همکاری نهادهای مختلف است و خوشبختانه در تلویزیون این اتفاق افتاده و «گاندو» سطح سریال‌های جاسوسی امنیتی نزد مخاطبان را بالا برده است. سد تولید آثار امنیتی در تلویزیون با تولید «گاندو» شکسته شد و زمینه تولید این گونه آثار فراهم شد.

وی افزود: ساخت آثار، مستلزم همکاری هنرمندان است. متاسفانه یک حباب مجازی و غیرواقعی وجود دارد که همان جنگ نرم است و مانعی برای تولید آثار امنیتی به حساب می‌آید که سخت‌ترین بخش تولید است که امیدواریم با همیاری و همراهی جامعه هنرمندان برطرف شود.

تهدید هنرمندان برای حضور در پروژه‌ها!

مدیرعامل موسسه اندیشه شهید آوینی با گلایه نسبت به برخی رفتارهای غیرحرفه‌ای در حوزه تولید آثار، عنوان کرد: برخی هنرمندان ما را تلفنی تهدید می‌کنند و یا در دفاتر سینمایی آن ها را راه نمی‌دهند! گاهی می‌توان سریالی را به دلیل عدم توانایی در جذب مخاطب و هدر دادن پول بیت‌المال مورد انتقاد قرار داد ولی وقتی کاری توان جذب مخاطب را پیدا می‌کند، چرا باید در برابرش قرار گرفت؟! این جو روانی ایجاد شده باعث دوری هنرمندان از آثار تولیدی می‌شود.

نقویان ادامه داد: جامعه هنری، بودجه خود را از نظام می‌گیرد و نیاز به همراهی دو طرفه هنرمندان و نهادهای حکومتی است. تعجب می‌کنم که چرا برخی هنرمندان اعلام می‌کنند که نظام از ما حمایت نمی‌کند! در صورتی‌که مثلاً در همه دنیا، هنرمندان مالیات سنگین می‌دهند ولی در ایران هنرمندان از دادن مالیات معاف هستند.

تولیدات جدید سریالی در راه است

بخشی از نشست خبری مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی، اعلام سریال‌های در دست تولید توسط موسسه بود و مهدی نقویان با برشمردن ویژگی‌های این آثار گفت: سریال «محرمانه» درباره تولید واکسن کرونا و مشاغل دانش بنیان و موانع دشمن برای پیشرفت علمی ایران است. این سریال، علمی است اما زاویه دید امنیتی هم دارد. تولید این جنس کارها سخت است ولی ان شاء‌الله پس از تعطیلات نیمه خرداد، سریال «محرمانه» وارد فاز تولید می‌شود. این سریال پُربازیگر و پُرستاره به کارگردانی محمود معظمی و تهیه‌کنندگی سیدرامین موسوی ملکی تولید می‌شود.

مهدی نقویان به تولید سریال دیگری درباره ترور شهید سلیمانی اشاره کرد و گفت: مینی سریال «ترور» درباره یکی از ترورهای ناموفق حاج قاسم در داخل کشور به تولید خواهد رسید. این سریال از کیفیت بالایی برخوردار است و اعلام می‌کنم که یکی از کارگردان‌های به نام این سریال را تولید خواهد کرد.

تولید سریال «سرباز کوچک امام» از دیگر اخبار اعلام شده توسط مدیرعامل موسسه اندیشه شهید آوینی در نشست خبری بود. مهدی نقویان در این خصوص گفت: «سرباز کوچک امام» براساس کتاب منتشر شده به همین نام تولید می‌شود. کتابی که حضرت آقا بر آن تقریظ نوشته و تاکید داشتند که کاری در این خصوص تولید شود. این کتاب سرگذشت نوجوان رزمنده‌ای به نام «مهدی طحانیان» است که به اسارت بعثی‌ها درآمده بود و مصاحبه معروفی با خبرنگار خارجی درباره حجاب انجام داد. آقای محمّدباقر مفیدی‌کیا؛ کارگردان سریال است و فیلمنامه نوشته شده و مراحل بازنویسی انجام می‌شود.

مهدی نقویان با تاکید بر این که خود را سرباز رسانه ملی می‌داند، از حمایت مادی و معنوی تلویزیون تشکر کرد و افزود: سریال «شب دیجور» به نویسندگی محمّدرضا گوهری تمام شده که اولین سریال در حوزه آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی است. ما می‌بینیم که در دهه اخیر، آسیب‌های اجتماعی با مفاهیم جدیدی ارائه شده است. مثلاً پدیده شاخ های مجازی که زندگی پُر زرق و برق در جلوی دوربین را نشان می‌دهند ولی در واقعیت، زندگی متفاوتی دارند.

مدیرعامل موسسه اندیشه شهید آوینی در ادامه به سریال‌های دیگر تولیدی اشاره کرد و گفت: سریال «لاجوردی» به تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد و کارگردانی امیرعباس ربیعی در ۲۰ قسمت به شکل گروهی نوشته می‌شود. سیناپس نوشته شده و فیلمنامه در حال تکمیل است و ما آمادگی تولید سریال در سال ۱۴۰۱ را داریم. همچنین سریال «رویان» درباره مجموعه دانش بنیان رویان تولید می‌شود. توریسم پزشکی و علمی از جمله موفقیت‌های رویان است. در لایه‌های بعدی، بحث جمعیت و ناباروری است. این سریال، درام اجتماعی است که در آن زندگی خانواده‌های مختلف به هم مرتبط می‌شود.

مهدی نقویان ادامه داد: سریال «سپنتا» از دیگر کارهای تولیدی موسسه است که درباره اسرای عراقی حاضر در اردوگاه ایران بوده که با برخوردهای خوبی که از طرف رزمندگان ما دیدند، جذب نیروهای ایرانی شدند. مهدی غفوری سرپرست نویسندگان است که فیلمنامه آن تهیه شده و به تهیه‌کنندگی فرزاد هوشیار تولید می‌شود.

تولید ۲ فیلم سینمایی توسط موسسه اندیشه شهید آوینی با همکاری بنیاد فارابی

مهدی نقویان در بخش دیگری از گزارش برنامه‌های آتی موسسه با اشاره به برخی محدودیت‌های گذشته برای تولید آثار سینمایی، گفت: قرار است امسال ۲ فیلم سینمایی با حمایت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شود. فیلم «۴۴ روز» از کتابی به همین نام اقتباس شده و درباره خاطرات عکاسی به نام «دیوید برنت» از ۴۴ روز منتهی به انقلاب است که زاویه دید خود از انقلاب اسلامی را روایت می‌کند و با توجه به سوژه متفاوت، روایت جذابی خواهد داشت. فیلم سینمایی «جنگ ارزی» هم درباره ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی است که وقتی تصمیم گرفته شد که به کالاهای اساسی تعلق گرفته شود، باید دید چه اتفاقی افتاد که موفق نشد و در مسیر اصلی خود قرار نگرفت. این فیلم با حمایت فارابی قرار است به جشنواره امسال برسد.

تشریح عملکرد موسسه در تولید آثار مستند و موشن گرافیک

بخش دیگری از نشست خبری مدیرعامل موسسه اندیشه شهید آوینی، اشاره به عملکرد ۲ سال اخیر این مدیریت در تولید آثار مستند و موشن گرافیک بود که مهدی نقویان با برشمردن موضوعات تولیدی در حوزه‌های انقلاب اسلامی، نقد تمدن غرب، سبک زندگی، جنگ نرم و نقد دوران پهلوی، افزود: مجموعه «صندلی من» در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری در دو فصل به ۳۱ استان کشور سفر کرد و ضمن تشویق مردم برای حضور در انتخابات، انتظارات جامعه را هم نشان داد. مجموعه «اولین‌ها» هم در ۳ مجموعه ۴۰ دقیقه‌ای تولید شد که فصل آخر در عید ۱۴۰۱ از تلویزیون پخش شد. این مجموعه درباره اتفاقات و پیشرفت های سال های بعد از انقلاب اسلامی است. مجموعه «ماندگار» هم درباره بناها و مجموعه هایی است که در سال های انقلاب اسلامی ساخته شد و باعث۳ ایجاد امکانات و خدمات رفاهی برای مردم شد. قسمت اول این مجموعه درباره «پل طبیعت» به کارگردانی «حمزه علیرضایی» تولید شد و قسمت های بعدی آن هم تولید خواهد شد.

مهدی نقوبان درباره دیگر تولیدات ۲ سال اخیر، گفت: مجموعه مستند «کابوس نیمه شب» در ۶ قست از زمان فرار شاه تا مرگ را روایت می کند. همچنین مجموعه مستند ۲ قسمتی «تختی» توسط آقای جواد خیابانی تولید شده که از زوایای مختلف به مرگ تختی می پردازد. در حوزه انقلاب، تولید مجموعه‌ای درباره تسخیر لانه جاسوسی تولید می‌شود. در حوزه تمدن غرب یک مجموعه آماده پخش درباره روسای جمهور آمریکا داریم. در این مجموعه سیاست‌های استعماری و استکباری آمریکا بررسی می‌شود و نشان می‌دهیم که برخلاف نظر برخی، تفاوتی میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان وجود ندارد و آمریکای خوب و بد نداریم و فقط روش‌های آن‌ها متفاوت است.

مدیرعامل موسسه اندیشه شهید آوینی همچنین به تولید مستند «جنتلمن‌ها» با موضوع بررسی روابط سیاسی ایران و اروپا، مجموعه مستند «کار، کار انگلیسی‌هاست» درباره نفوذ آمریکا از دوران قاجاریه تاکنون، مجموعه ۵ قسمتی «آفتابی که غروب کرد» با بررسی تسلط تمدن غرب بر دنیا، مستند بلند «ابرقهرمان و فراتر از آن» با موضوع قهرمانان پوشالی غرب،  مستند «همخونه» با موضوع معضلات نگهداری سگ در خانه و اجتماع، مستند «مادیون» درباره سبک زندگی ایرانیان» و موشن‌گرافیک ۴ قسمتی درباره جمعیت و معایب تک فرزندی و دو فرزندی اشاره کرد و با اشاره به ساخت فصل سوم مجموعه «خارج از دید»، افزود: فصل سوم مجموعه «خارج از دید» با موضوع نفوذ در ۱۰ قسمت تولید خواهد شد. همچنین قسمت دیگری از مجموعه مستند «پشت پرده» درباره نگهداری زندانیان در زندان اوین ساخته می‌شود.

همچنین در این نشست خبری، مهدی نقویان به ارائه گزارشی از تولیدات پخش شده موسسه در ۲ سال اخیر در حوزه کرونا اشاره کرد که شامل مجموعه ۱۵ قسمتی «شهر» در مورد دعای هفتم صحیفه سجادیه، مستند «نفس‌گیر»، مجموعه «پرستاران»، مجموعه ۲۳ قسمتی موشن گرافیک با موضوع مراقبت‌های بهداشتی درباره کرونا و مستند «مجاهدان سلامت» با موضوع فعالیت‌های جهادی مردم در دوران کرونا است.

تولید بازی، کتاب و انیمیشن «گاندو»

مدیرعامل موسسه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص فعالیت‌های موسسه در حوزه کودک و نوجوان گفت: بنا داریم بازی «گاندو» را بسازیم. زمان ساخت آن مشخص نیست ولی با چند تیم بازی‌ساز صحبت شده و در حال برآورد قیمت هستیم. بنا داریم که کیفیت بازی «گاندو» به اندازه‌ای باشد که مخاطب آن را بپذیرد و این عزم توسط موسسه وجود دارد. «مهدی نقویان» از تولید انیمیشن «گاندو» هم خبر داد و گفت: انیمیشن «گاندو» با یک فیلمنامه جدید برای کودک و نوجوان ساخته می‌شود. اتفاق عجیبی که در زمان پخش سریال «گاندو» وجود داشت، این بود که طیف جذب مخاطب بین بچه‌های ۸ تا ۱۵ ساله وجود داشت و «محمّد» گاندو قهرمان این طیف سنی بود. انشاء‌الله ما برای سنین ۵ تا ۱۰ سال هم برنامه داریم.

مهدی نقویان با اشاره به برنامه‌ریزی موسسه برای انتشار چند کتاب در سال جاری گفت: چند کتاب را برای انتشار درنظر گرفتیم که هنوز قطعی نشده ولی قرار است کتاب «گاندو» جزو اولین کارهایی باشد که منتشر خواهد شد. این کتاب براساس خاطرات بازجوی اصلی «جیسون رضائیان» نوشته شده و پاسخی به شبهاتی است که درباره واقعی بودن سریال «گاندو» توسط برخی‌ها وجود دارد.

آغاز فعالیت رسمی سایت‌های موسسه

«مهدی نقویان» با اعلام فعالیت رسمی ۲ سایت موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی، گفت: سایت قدیمی جامع شهیدآوینی با زیرساخت‌های جدید و تغییرات گرافیکی با نشانی http://new.aviny.com آماده برای فعالیت است. همچنین سایت جدید موسسه که به عنوان پرتال خبری فعالیت‌های موسسه و برای ارائه گزارش تولیدات موسسه است، به آدرس http://shahidaviny.ir/ آماده برای بازدید مخاطبان است. مدیرعامل موسسه اندیشه شهید آوینی در پایان نشست با اشاره به جمله‌ای از ریاست سازمان صدا و سیما که «هر سریال باید یک بار از دوش نظام بردارد»، تغییر و تحولات رخ داده در تلویزیون را گامی رو به جلو برای تولید آثار ارزنده برای مخاطبان دانست.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است