آموزش نواختن «چهل قطعه برای کاخن» در یک کتاب | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۶

آموزش نواختن «چهل قطعه برای کاخن» در یک کتاب

کتاب آموزشی «چهل قطعه برای کاخن» از مبتدی تا پیشرفته، همراه با مجموعه شنیداری با تالیف محمدرضا رئیسی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری صبا، کتاب آموزشی «چهل قطعه برای کاخن» نوشته محمدرضا رئیسی منتشر شد.

محمدرضا رئیسی که تاکنون کتاب‌ های «شیوه نوازندگی کاخن جلد ۱ و ۲» را منتشر کرده در خصوص جدیدترین کتاب خود با عنوان «چهل قطعه برای کاخن» گفت: هدف از انتشار این کتاب، ارتقا دادن سطح نوازندگیِ نوازندگان کاخن و وسعت بخشیدن به دایره توانایی آنان است، بدین منظور در این کتاب، قطعاتی با ریتم‌ های گوناگون و تکنیک‌ های متفاوت آورده شده تا نوازندگان در عین حال که قطعه‌ ای می‌ نوازند و الگوهای مختلف ریتمیک را تمرین می‌ کنند، به تکنیک نوازندگی خود نیز بیافزایند. منظور از این تکنیک‌ ها، تکنیک‌ هایی است که در کتاب‌ های شیوه نوازندگی کاخن جلد ۱ و ۲ که پیشتر به چاپ رسیده بود، به آن ها اشاره شد ولی به دلیل حجیم‌ بودن و وسیع‌ بودن مطالب مجالی نیافته بودند تا در خلال ریتم‌ ها مورد استفاده قرار گیرند.

وی ادامه داد: این کتاب از بخش‌ هایی چون پیشگفتار، راهنمای علایم و اختصارات، قطعات و مشخصات مراجع تشکیل شده که بخش قطعات، خود شامل دستگاه‌ های رومبا، نیوارلیان، آلگریا، مارتیو، ثاپاتئادو، سالسا، راک، شافل، بولریا، سگریا و غیره است که در خلال آنها از تکنیک‌ هایی مانند ریز دوبل، ریز طبلایی، ضربه‌ زدن با ناخن، گلیساندو و ضربه‌ زدن روی بدنه ساز، استفاده شده است.

مولف کتاب «چهل قطعه برای کاخن» در خصوص ضرورت انتشار چنین اثری بیان کرد: با توجه به این نکته که بنده بیش از ۱۶ سال است که در زمینه آموزش موسیقی مشغول هستم و سال‌ هاست کاخن و دیگر سازهای کوبه‌ ای را تدریس می‌کنم، بر مبنای مشاهده نقاط ضعف و قوت هنرجویان و دیگر نوازندگان کاخن، انتشار چنین کتابی را لازم دیدم. این کتاب به نوعی پُرکننده و کامل‌کننده خلل و فرج‌ هایی است که هنرجویان در نوازندگی خود با آن روبه رو هستند. همچنین این اثر نخستین کتاب منتشر شده در زمینه آموزش کاخن در ایران است.

وی همچنین با اشاره به کمبود منابع موجود ساز کاخن اظهار کرد: با یک بررسی ساده می توان به کمبود منابع پی ببریم به عنوان مثال از اولین کتاب‌ های آموزش دف در ایران حدودا ۲۶-۷ سال می‌گذرد و طی این سال‌ ها در این زمینه‌ کتاب‌ هایی تولید شده است و همچنان هم کتاب‌ های جدید منتشر می‌ شود. اما از چاپ اولین کتاب کاخن در ایران حدودا ۵ سال می‌ گذرد و از آنجایی که کاخن طی چند سال اخیر، سازی پرکاربرد و پر طرفداری شده است، قطعا چاپ و نشر منابع بیشتر در این زمینه نیاز است.

رئیسی در پایان توضیح داد: یکی از نکات مثبت این کتاب، مفید بودنش برای هر سطحی است. چه برای هنرجویانی که تازه نواختن کاخن را آغاز کرده اند که بعد از ۴ الی ۵ جلسه می‌ توانند اولین قطعه این کتاب را بنوازند و چه برای کسانی که سال‌ ها است مشغول نواختن هستند و اکنون کاخن را آموزش می‌دهند. قطعات این کتاب تقریبا از ساده به دشوار تدوین و آماده‌ سازی شده که هم نوازندگان بر حسب توانایی هایشان بتوانند از آن بهره‌ مند شوند و با به خاطر سپردن برخی از جملات و عبارات آن بتوانند در تک‌ نوازی یا بداهه‌ نوازی خود از آن استفاده کنند.

کتاب «چهل قطعه برای کاخن» با طراحی جلد فرید حامدی و صفحه آرایی اردوان رضای سلطان آبادی توسط انتشارات نای و نی منتشر شده و علاقه مندان می توانند آن را از کتاب فروشی ها خریداری کنند.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است