دور جدید تلاش‌ها برای ساخت خانه جشنواره‌های سینمایی/ طرحی که آماده کلنگ‌زنی بود چه شد؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۱
صبا گزارش می‌دهد؛

دور جدید تلاش‌ها برای ساخت خانه جشنواره‌های سینمایی/ طرحی که آماده کلنگ‌زنی بود چه شد؟

برای طرح ساخت خانه جشنواره‌های سینمایی که پیشتر تا مرز کلنگ‌زنی رفته بود، 5 سال فرصت در نظر گرفته شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، یکی از ۱۳ ماموریت جدید موسسه سینماشهر که به تازگی از سوی سازمان سینمایی به مدیر آن ابلاغ شده است، برنامه‌ریزی برای ایجاد بستر و ساخت خانه جشنواره‌های سینمایی کشور اعلام شده است؛ وعده‌ای که در دوره‌های گذشته مدیریت سینما نیز داده شده بود، اما به نتیجه‌ای نرسیده بود.

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی ۷ خردادماه برنامه پنج ساله موسسه سینماشهر را ابلاغ کرد. بند نهم این برنامه، درباره ساخت خانه جشنواره‌های سینمایی کشور است. بر اساس این برنامه، موسسه سینماشهر به مطالعه، طراحی و ساخت مکانی مناسب برای این منظور موظف شده است.

وعده ساخت خانه جشنواره‌های سینمایی پیش از این نیز در دولت‌های گذشته داده شده بود. حتی بعضی اعضای شورای شهر پنجم تهران نیز از ساخت این خانه که در آن زمان «کاخ جشنواره‌ها» خوانده می‌شد، حمایت کرده بودند.

بر اساس اطلاعات خبرنگار صبا، در دوره‌های گذشته مدیریت سازمان سینمایی، طرح ساخت کاخ دائمی جشنواره سینمایی، با هماهنگی شهرداری منطقه یک تهران، در موقعیت کنونی سینما فرهنگ تهران به تصویب رسیده و حتی نقشه‌های بنا نیز آماده شده بود، اما با وجود اینکه این کاخ پس از اخذ تاییدیه‌های مختلف و تکمیل فرآیند حقوقی و اداری توسط مدیران وقت سازمان سینمایی، آماده کلنگ‌زنی بود، این اتفاق نیفتاد.

این طرح پیش از تعطیلی موسسه رسانه‌های تصویری در اواخر دوره ریاست محمدمهدی حیدریان در سازمان سینمایی، مطرح و مصوب و با هماهنگی سه زیرمجموعه سازمان سینمایی شامل موسسه رسانه‌های تصویری، بنیاد سینمایی فارابی و موسسه سینماشهر آماده اجرا شده بود.

منابع مالی اجرای طرح نیز قرار بود از طریق فروش ساختمان موسسه رسانه‌های تصویری تامین شود که در آن زمان کارش به انتها رسیده بود. این تصمیم با هدف اتکا به منابع مالی درون سازمان سینمایی اخذ شد.

حالا پس از نزدیک به دو دهه از نخستین وعده‌ها برای ایجاد یک بنای دائمی برای برگزاری رویدادهای سینمایی، ۵ سال دیگر به موسسه سینماشهر فرصت داده شده است تا این مکان را آماده بهره‌برداری کند. روشن نیست آیا مدیران موسسه سینماشهر از اقدامات صورت‌گرفته گذشته برای سرعت بخشیدن به روند ساخت خانه جشنواره‌های سینمایی استفاده خواهند کرد یا نه.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است