تصویر خاطره‌هایی فراتر از مرزهای زمان روی بوم یک نقاش | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۰

تصویر خاطره‌هایی فراتر از مرزهای زمان روی بوم یک نقاش

نازنین افشار مجموعه ای از آثار نقاشی خود را با عنوان «گمگشته در گذار» در گالری شیرین به نمایش گذاشته است.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا، نمایشگاهی از آثار نقاشی نازنین افشار با عنوان «گمگشته در گذار» از روز جمعه ۵ مهرماه در گالری شیرین گشایش یافته است.

نازنین افشار تحصیلات خود را در رشته عکاسی آغاز و در نقاشی در مقطع لیسانس به پایان رسانده و سپس به کسب تجربه از طریق کار با نقاشان مطرح فیگوراتیو پرداخته است. او در جستجو برای یک زبان شخصی در هنرش، کارهایی را خلق می‌کند که در درجه اول بر پیچیدگی شرایط انسانی و مشخصات رفتارهای اجتماعی انسان ها تمرکز دارد. به خصوص درباره تفاوت‌های ظریف زنانه در جنبه های روانی-اجتماعی. تنوع و منحصر به فرد بودن هر انسان، الهام بخش هنرمند است که رمز و راز وجود آن فرد را از طریق فیلتر ادراک خود به تصویر بکشد. نازنین افشار با مواد متنوع و تکنیک‌های گوناگون از جمله نقاشی، طراحی، عکاسی و مجسمه‌سازی کار می کند.

این  هنرمند نقاش که ساکن ایران و کاناداست درباره موضوع مهاجرت و اثرگذاری آن بر هنرمند گفته است: «دلیل جابه‌جا شدن انسان‌ها از یک مکان به مکان دیگر چیست؟ به طور کلی هر نوع جا به جا شدن، برای دست یافتن به تعادل است. انسان‌ها برای رسیدن به تعادل در خویشتن مهاجرت می کنند. ما گاه جذب تجربه هایی نو می شویم و گاه از آنها فاصله می گیریم تا به تحول خود کمک کنیم و تا زمانی که بی قراری حاصل از این حس بی تعادلی در درونمان فروکش نکند، این سیر ادامه خواهد داشت.

بر پایه‌ تجربه شخصی، بر این باورم که زندگی در زیستگاه‌های مختلف بر چگونگی ادراکمان از آن محیط ها تاثیر می‌گذارد و این تاثیرات نیز به نوبه خود بر برداشت‌ها و باورهایمان. پس از چندین بار جابجایی، حس در موطن بودن، دیگر به عوامل بیرونی بستگی ندارد، بلکه حسی عمیقا درونی است. حس و حالی است که نه با جا و مکان، بلکه با کیفیت زندگی و هستی تعریف می‌شود.»

افشار درباره آثارش نیز توضیح داده است: «هر کدام از فرمها و عناصر طبیعی در کارهایم، معرف محیط زیست اصیل آن است. با به چالش کشیدن رویکرد همیشگی‌ام به طراحی فیگوراتیو، در این کارها با به کارگیری ابزار و مواد مختلف برای خلق بافت‌های متفاوت، این مجموعه را به تصویر کشیده‌ام. علاقه‌ام به عکاسی و چاپ، دلیلی بر استفاده از انتقال تصاویری از عکس های قدیمی است. به گمانم این کار اشاره‌ای ظریف به گذشته‌ ماندگار در زمان حاضر است.

همواره مجذوب کاربرد طلا و نقره در مینیاتورهای قدیمی برای نشان دادن نور و آب بوده‌ام. همین انگیزه‌ای شد برای ساخت رنگ‌های شخصی با درخشش متالیک در فرم های مختلف. قیاسی که از دیرباز میان شرق و غرب رایج بوده، در این دسته کارهایم در خلال ترکیب بندی ها، به نمایش گذاشته شده است که در آنها تضادهای معمول روایت شده: نظم در برابر آشفتگی و احساس در مقابل منطق.

در نهایت این مجموعه تلاشی است برای روایت چگونگی فراتر رفتن یادها و خاطره ها از مرزهای زمان و رها گذاشتن ما انسان‌ها با حسی از هستی سرخوشانه و زودگذر.»

این نمایشگاه تا ۱۷ مهرماه از ساعت ۱۱ تا ۲۰ در گالری شیرین به نشانی خیابان کریمخان‌زند، خیابان سنایی، کوچه‌ سیزدهم، پلاک ۵ ادامه دارد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است