همایش «سایه روشن» ارکستر ملی ادامه‌دار می‌شود

به گزارش صبا به نقل از روابط‌عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودکی، نخستین همایش «سایه روشن» ارکستر ملی (برداشت‌ها از چیستی و جایگاه این ارکستر) در سه پنل با موضوع «تبارشناسی اصطلاح ملی، ورود این اصطلاح به ادبیات موسیقی ایران و دلالت‌های آن»، «سازبندی و کارگان (رپرتوار) ارکستر ملی» و «ارکستر ملی، گذشته، حال و آینده» سوم و چهارم خرداد ماه در تالار رودکی برگزار شد.

بابک خضرائی دبیر علمی همایش درباره روند شکل‌گیری این همایش گفت: در تابستان سال 1400 در شورای هنری ارکستر ملی ایده‌ای مطرح شد که برای ادامه‌ی کار ارکستر ملی و نگارش اساسنامه جدید، نیازمند مطالعات و آگاهی از نظر صاحب‌نظران هستیم و بر این اساس اعضای شورا پیشنهاد برگزاری همایشی به این منظور را مطرح کردند.

وی افزود: سپس از من، به عنوان دبیر علمی این همایش دعوت بعمل آمد و این افتخار را یافتم که در جلسات شورا شرکت کنم و مباحثی را با یکدیگر دنبال کرده و پنل‌هایی را طراحی کنیم و صاحبنظران این حوزه را شناسایی و از آن‌ها برای برگزاری این پنل‌ها دعوت کنیم. براین اساس این همایش شکل گرفت.

دبیر علمی نخستین همایش «سایه روشن» ارکستر ملی یادآور شد: ما از مهرماه 1400 تا فروردین 1401 جلسات متعددی را با اعضای شورا تدارک دیدیم و به مرور مباحث پرداختیم. البته برخی از این مباحث به دلایلی عملیاتی نشد اما بخش بیشتر آن‌ برای برگزاری پنل‌ها آماده شد. به صورت کلی طراحی این پنل‌ها بسیار زمانبر بود و بسیار به آن‌ها فکر شد.

وی ادامه داد: سپس فراخوانی به منظور ارسال مقاله‌ها منتشر شد وعده‌ای نیز مقاله‌ها خود را برایمان ارسال کردند و تعدادی از آن‌ها را انتخاب و ویرایش و صفحه‌آرایی شد و امیدوارم در نخستین فرصت منتشر شوند.

خضرائی درباره نحوه انتخاب سخنران‌های پنل‌های برگزار شده، عنوان کرد: به این منظور به‌صورت کلی دو معیار را در نظر گرفتیم. نخست اینکه سخنرانان در حوزه‌های مورد بحث توانایی خود را اثبات کرده باشند و دوم اینکه از طیف‌های گسترده و مختلف باشند. به این معنی که قرار است ارکستر ملی متعلق به همه باشد، ما خیلی اصرار داشتیم تا گروه‌های مختلف فکری نیز در این پنل‌ها حضور داشته باشند.

دبیر علمی نخستین همایش «سایه روشن» ارکستر ملی افزود: هر چند که به دلیل محدودیت‌هایی از جمله اینکه بسیاری از سخنران‌ها در سفر و یا خارج از کشور بودند و یا مشکلات شخصی و مواردی چون بیماری و مسائلی از این دست داشتند، حضور بعضی از صاحب‌نظران را از دست دادیم.

او درباره استقبال مخاطبان از برگزاری این سه پنل تصریح کرد: از آنجا که این پنل‌ها جنبه تخصصی داشتند، طبیعتا مخاطبان خاصی را در بر می‌گیرند. باتوجه به اینکه در دو روز برگزاری این پنل‌ها با شرایط تعطیلی تهران با آلودگی هوا همراه بود، از سوی متخصصان و دانشجویان مقاطع مختلف رشته موسیقی استقبال خوبی از این همایش انجام شد.

این پژوهشگر ضمن اشاره به اینکه مباحث مطرح شده در سه پنل برگزار شده، ضبط شده است، اظهارکرد: قصد داریم تا فیلم‌های سه پنل برگزار شده، تدوین شوند و در اختیار عموم قرار بگیرند تا علاقه‌مندان بیشتری امکان بهره‌مندی از مباحث مطرح شده در این همایش را داشته باشند.

خضرائی در پایان درباره برگزاری دوره‌های بعدی این همایش توضیح داد: امیدواریم که دوره‌های بعدی این همایش نیز برگزار شود و پیشنهاد من این است تا این همایش ادامه‌دار باشد تا شنونده نظرهای کارشناسانی که به هر دلیل در این همایش حضور نداشتند، باشیم و مباحثی که جا مانده بود را هم پیگیری کنیم.

انتهای پیام/