روایتی از «آقای معمولی» که حرفه‎‌ای زندگی می‌کند/ او فقط یک مربی فوتبال نیست | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۲
کارگردان «آقای معمولی» در گفتگو با صبا:

روایتی از «آقای معمولی» که حرفه‎‌ای زندگی می‌کند/ او فقط یک مربی فوتبال نیست

مجموعه مستند «آقای معمولی» به ابعادی از زندگی شخصی و حرفه‌ای مربی آلمانی باشگاه لیورپول می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، مجموعه مستند «آقای معمولی» به تهیه کنندگی و کارگردانی صالح بهشتی و با روایت غزل شاکری مجموعه مستند جدیدی که در چهار قسمت ۳۵ تا ۴۰ دقیقه‌ای با محوریت زندگی فوتبالی و شخصیت حرفه‌ای یورگن کلوپ سرمربی آلمانی فوتبال که تیم‌های ماینتس، دورتموند و لیورپول را هدایت کرده است، از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

قسمت اول مستند «آقای معمولی» سه شنبه سوم خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۲ از شبکه مستند پخش شد و سه قسمت باقی مانده آن هم در سه‌شنبه‌ هفته‌های آینده روی آنتن این شبکه تلویزیونی می‌رود و جمعه‌ها ساعت ۱۹:۳۰ بازپخش می‌شود.

«آقای معمولی» یک پرتره ورزشی متفاوت از زندگی مربی این روزهای باشگاه لیورپول است که بیشتر از اینکه در مورد رویدادهای ویکی‌پدیایی و زندگی‌نامه‌ای یورگن باشد به طرز تفکر کلوپ و نوع نگاهش به رفاقت، خانواده، خوشبختی و چیزهای دیگر پرداخته است.

صالح بهشتی تهیه کننده و کارگردان این مجموعه مستند در گفتگو با خبرنگار صبا درباره «آقای معمولی» گفت: ایده اولیه این مستند به پیشنهاد دوستان و همکاران در ذهن من شکل گرفت و قرار بود یک کلیپ ۴ تا ۵ دقیقه‌ای آن هم برای توزیع در اینستاگرام تدوین کنم که با مطالعه و کسب اطلاع از زندگی حرفه‌ای این مربی آلمانی کلیپ ۵ دقیقه‌ای به یک مستند بلند ۱۳۰ دقیقه‌ای تبدیل شد که برای پخش سریال در شبکه مستند به چهار قسمت تقسیم شد.

وی با اشاره به اینکه تولید «آقای معمولی» ۱۸ ماه زمان برد، عنوان کرد: پایه محتوایی و فیلمنامه این مستند براساس کتاب «شور بپا کن» نوشته رافائل هونیگشتاین بود که یکی از دوستان نزدیک من آن را به تازگی ترجمه کرده است و براساس آن کتاب این مجموعه مستند شکل گرفت.

کارگردان «آقای معمولی» با بیان اینکه هر روز که از تولید این مجموعه مستند می‌گذشت، بیشتر با شخصیت کلوپ آشنا می‌شد، تصریح کرد: جذابیت تولید این مستند برای من زمانی افزایش پیدا می‌کرد که یکی وجهه از ابعاد شخصیتی و حرفه‌ای این مربی را کشف می‌کردم. من به شدت فوتبالی هستم و کلوپ را از زمانی که سرمربی ماینتس آلمان بود می‌شناختم ولی تا این حد از ابعاد زندگی حرفه‌ای او خبر نداشتم و عاشق یورگن کلوپ شدم.

وی افزود: کلوپ به اعتقاد من یک مربی است که فراتر از زمین فوتبال فکر می‌کند. این مربی در حالی که می‌جنگد و برای پیروزی تیم خودش تلاش می‌کند، آرامش دارد و این آرامش را برای شاگردان خود هم فراهم می‌کند، براساس مطالعات و تحقیقات من بیشتر این ابعاد شخصیتی یورگن کلوپ به فلسفه زندگی آلمانی و سبک زندگی آن‌ها بازمی‌گردد.

بهشتی با اشاره به این نکته که هر شخصی این مستند را تماشا کند، عاشق ابعاد شخصیتی و حرفه‌ای این مربی می‌شود، گفت: سعی کردم در تک تک سکانس‌های «آقای معمولی» یک بُعد از شخصیت این مربی آلمانی را به نمایش بکشم. استفاده از فوتبال و به خصوص بازی‌های لیگ برتر انگلیس باعث شد که در تدوین با تمپوی خوبی همراه باشم و مخاطب را خسته نکنم و مطمئن هستم اگر کسی که عاشق فوتبال نیست، ۱۰ دقیقه ابتدایی این مستند را تماشا کند تا انتهای این ۱۳۰ دقیقه با یورگن کلوپ همراه می‌شود.

تهیه کننده «آقای معمولی» عنوان کرد: مستند بلند «آقای معمولی» را به سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران و ششمین جشنواره تلویزیونی مستند ارسال کرده‌ام و طبق توافق‌های با شبکه مستند سیما قرار است این مجموعه مستند در قالب یک مستند بلند هم از این شبکه پخش شود.

وی درباره اینکه آیا باز هم مستند پرتره ورزشی می‌سازد، توضیح داد: من عاشق ورزش و فوتبال هستم، اما اولویت من در تولید یک اثر وجود رگه‌هایی از مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در دل ورزش است که این مساله را به وضوح در «آقای معمولی» مشاهده می‌کنید.

بهشتی در پایان در پاسخ به این پرسش که چه کسی به جای یورگن کلوپ در این مستند حرف می‌زند، عنوان کرد: برای پیدا کردن گوینده صدای یورگن کلوپ به دلیل مشکلات مالی و تکراری بودن صدای صداپیشه‌های مطرح با یک گوینده کمتر شناخته شده به نام حنان جعفری آشنا شدیم که مطمئن هستم یکی از بهترین صداپیشه‌های آینده خواهد بود.

مستند «آقای معمولی» به زنده‌یاد حمیدرضا صدر نویسنده، منتقد سینما و مفسر فوتبال تقدیم شده است.

عوامل این مجموعه مستند عبارتند از تدوینگر، تهیه کننده و کارگردان صالح بهشتی، مدیر دوبلاژ مهدی صادقی بیدمشکی، راوی غزل شاکری، گوینده صدای یورگن کلوپ حنان جعفری، موشن گرافیک الهام سادات حسینی، پژوهش امین هوشمند و صالح بهشتی، مشاور کارگردان مهدی عرب، مترجم فریال اعلارحیمی و تینا پیرهادی، هماهنگی رویا مقدم، صداگذاری و میکس ایمان نیک بین و گویندگان اصلی وحید رونقی و سامان کجوری.

«آقای معمولی» که نخستین قسمت آن سه‌شنبه شب ۳ خرداد در جدول پخش شبکه مستند قرار دارد، در چهار قسمت هر هفته سه‌شنبه‌ها ساعت ۲۲ روی آنتن می‌رود و جمعه همان هفته ساعت ۱۹:۳۰ بازپخش می‌شود.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    113/326/414/000
  • بی‌بدن
    27/601/848/500
  • سال گربه
    20/257/322/500
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/325/850/000
  • پرویز خان
    3/293/727/000
  • نوروز
    3/124/664/000
  • آسمان غرب
    2/813/637/500
  • مست عشق
    پیش فروش 938/645/000