پایان دیدارهای معاون فارابی در بازار کن/ نتایج جدی مذاکرات کی شفاف می‌شود؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۱۴
صبا گزارش می‌دهد؛

پایان دیدارهای معاون فارابی در بازار کن/ نتایج جدی مذاکرات کی شفاف می‌شود؟

لازم است نتایج دیدارهای معاون بنیاد سینمایی فارابی در بازار فیلم جشنواره کن به سرعت تبدیل به قراردادهای واقعی و اجرایی شود.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، در هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن، اخبار متعددی از دیدارهای مدیران بنیاد سینمایی فارابی منتشر شد که روشن نیست چقدر به نتیجه خواهند رسید.

رائد فریدزاده معاون بین‌الملل این بنیاد که همانند چند دوره اخیر به عنوان سرپرست چتر سینمای ایران در بازار فیلم جشنواره کن حاضر شد، در روزهای برگزاری این رویداد سینمایی، با شماری از مسئولان جشنواره‌ها و مسئولان سینمایی دولتی دیدار کرده است که برخی از جمله دیدار با رییس سازمان سینمایی پرتغال، وزیر اطلاعات و فرهنگ بنگلادش و مدیر جدید بازار فیلم کن رسانه‌ای شد.

نگاهی به گزارش‌های رسمی منتشرشده از این دیدارها، نشان می‌دهد اتفاقاتی همچون تبادل پیشنهاد برای همکاری‌های مشترک، بحث و تبادل نظر درباره عملیاتی شدن تفاهم‌نامه‌های منعقدشده خارجی، اعلام آمادگی برای همکاری‌های بیشتر و… از جمله مهمترین سرفصل‌های این گزارش‌هاست و هیچ امر قطعی شده و قرارداد امضا شده وجود ندارد.

تصاویر متعددی نیز از این دیدارها بین رائد فریدزاده معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی و طرف‌های مقابل منتشر شده، اما هیچ‌کدام از عکس‌ها، در شرایط امضای یک تفاهم‌نامه یا توافق‌نامه نیست و بیشتر شبیه عکس های یادگاری یک فرد است که طبیعتا چون از مقام و جایگاه دولتی استفاده می کند این نقد را در پیش دارد که لزوم این عکس های یادگاری و ارسال گسترده آنها در رسانه ها چیست؟

همچنین روشن نیست مزایای قطعی مذاکرات متعدد فریدزاده که بر اساس یکی از اخبار منتشرشده، ده‌ها مورد دیدار بوده است، چیست.

این در حالی است که به نظر می‌رسد بازار فیلم جشنواره کن محل تفاهم‌های جدی برای تولید مشترک، همکاری‌های قابل توجه و… است؛ وگرنه بخش بازار شاهد حضور وزرای فرهنگ، روسای سازمان‌های دولتی تهیه و تولید فیلم و مسئولان ارشد جشنواره‌های فیلم نمی‌بود.

با این وجود آنچه از اخبار منتشرشده توسط بنیاد سینمایی فارابی برمی‌آید، این است که این دست اتفاقات در چتر سینمای ایران نیفتاده است. اگرچه از مزایای اطلاع‌رسانی این اخبار، آن است که مشخص می‌شود در چتر سینمای ایران که سال‌ها توسط بنیاد سینمایی فارابی در بازار فیلم این جشنواره معتبر برگزار می‌شود، اتفاق تاثیرگذاری برای رشد و اعتلای سینمای ایران نیفتاده است.

به نظر می‌رسد بنیاد سینمایی فارابی از سویی نیازمند شفاف‌سازی درباره نتایج جدی این نشست‌ها و مذاکرات است و از سوی دیگر باید جزییاتی مشخص‌تر از ده‌ها مورد دیدار معاون این بنیاد را در بازار فیلم جشنواره کن ارایه کند تا روشن شود حضور فریدزاده در این رویداد، برای سینمای ایران حیاتی و مهم بوده است یا نه.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است