جای نگاه سلبی نگاه فرصت‌محور داشته باشید/ تعریف شما از مستهجن چیست؟

به گززارش صبا، کمیته مشترک رفع موانع تولید و اشتغال‌زایی در نمایش خانگی در بیانیه‌ای که با مشارکت برخی از اصناف مانند کانون کارگردان ایران، اتحادیه تولیدکنندگان فیلم و برنامه‌های تصویری ایران و انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدئوی آنلاین خطاب به پیمان جبلی رییس سازمان صداوسیما به صحبت‌های اخیر او در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در روز سه شنبه سوم خرداد، واکنش نشان دادند.

رییس سازمان صداوسیما در این جلسه مخاطب پرسش‌های صریح نماینده‌های تشکل‌های دانشجویی قرار گرفت و به آن‌ها پاسخ داد که این پاسخ‌ها با واکنش‌های متعددی روبه‌رو شد و یکی از این واکنش‌ها متن این بیانیه انتقادی است.

متن کامل بیانیه‌ی این کمیته که شامل صنوف کانون کارگردان ایران، اتحادیه تولیدکنندگان فیلم و برنامه‌های تصویری ایران و انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدیوی آنلاین است، به این شرح است:

«جناب آقای پیمان جبلی

رییس صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران

جناب‌عالی روز سه‌شنبه در جمع برخی دانشجویان فرمودید: «هیچ‌کدام از شما به هیچ‌وجه همراه خانواده محترم‌تان حاضر به نشستن پای یکی از قسمت‌های یکی از سریال‌هایی که همین الان دارد از شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود، نخواهید بود… و ما موظفیم به حفظ حریم فرهنگی جامعه و از این مسئولیت هم کوتاه نمی‌آییم.»

جناب آقای جبلی! از عمر تولیدات پلتفرم‌های نمایش خانگی کمتر از چهار سال می‌گذرد و بعضا کاستی‌هایی در کم و کیف تولیدات وجود داشته که به مرور اگر با تماشای بی‌واسطه و به‌ دور از گزارشات غیرمنصفانه و سکانس های بهم دوخته شده مورد ارزیابی قرار بگیرد شاهد افزایش جدی کیفی و فرهنگی تولیدات در سال‌های اخیر خواهید بود؛ ولکن استفاده از الفاظ «هیچکدام، به هیچ وجه» که مطلق و عام‌اند آیا در خصوص تولیدات صدا و سیما با بیش از چهل سال تجربه و سعی و خطا قابل دفاع و بیان است؟

جناب آقای جبلی! وقتی به لفظ مستهجن در بخش دیگری از سخنانتان اشاره می‌فرماید به نظر می‌رسد بین تعریف شما از مستهجن و نص صریح قانون تفاوت بسیار است.

براساس تبصره ۴ ماده ۱۴ قانون جرائم رایانه‌ای «محتوای مستهجن» چنین معنایی دارد: «محتویات مستهجن به تصویر، صوت یا متن واقعی یا غیرواقعی یا متنی اطلاق می‌شود که بیانگر برهنگی کامل زن یا مرد یا اندام تناسلی یا آمیزش یا عمل جنسی انسان است.»

یا در بخشی دیگر فرموده‌اید: «اگر ادعای نظارت داریم، ادعای سلیقه‌ای ما نیست، وظیفه‌ای است که قانون اساسی برعهده ما گذاشته، ما موظفیم به حفظ امنیت فرهنگی جامعه.»

جناب آقای جبلی، تفویض نظارت بر تولیدات نمایش خانگی به صداوسیما در قانون اساسی صراحتا بیان نشده است و شورای محترم نگهبان نیز در سال جاری به صورت صریح و واضح، مصوبه مجلس در واگذاری نظارت بر تولیدات حرفه‌ای فضای مجازی به صداوسیما را مغایر با وظایف سایر مراجع ذی‌صلاح دانسته است و سال ۱۴۰۱ در بند لایحه بودجه چنین بندی هم وجود ندارد و محذوف واقع شدن آن به‌ذات معنای روشن حقوقی دارد.

شما در بخشی دیگر از این پرسش و پاسخ هم گفتید: «ما نه خودمان را رقیب پلتفرم‌ها می‌دانیم نه دشمن. پلتفرم‌ها رفیق ما هستند. امیدوارم از ظرفیت پلتفرم‌ها برای ارتقای صداوسیما هم استفاده کنیم.»

جناب آقای جبلی، از لوازم رفاقت و همدلی، گفت و شنود بی‌واسطه است نه از طریق تریبون گردهمایی دانشجویی با این همه حواشی و ابهام! ای کاش با مدیران پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی، تولیدکنندگان و کارگردانان دست اندر کار تولیدات جلسه‌ای برگزار می‌شد. یا در راه فعالیت این مجموعه‌های خصوصی و بی‌نیاز به بیت‌المال، سنگ‌اندازی نمی‌شد و از همه مهم‌تر به همه هنرمندان، تولیدکنندگان و اهالی فرهنگ و هنر این چنین نمی‌تاختید و همه آثار آنها را غیر قابل پخش نمی‌دانستید.

شما با بیان این دیدگاه‌، ۱۲هزار هنرمند شاغل در این صنعت و چندین میلیون مخاطب فهیم و خانواده دوست نمایش خانگی را نادیده گرفتید و اظهاراتی داشتید که همانا ریشه گسست سالیان اخیر بین هنرمندان و رسانه ملی بوده است که هر روز شاهد جدایی هنرمندان بیشتری از رسانه ملی هستیم که برای ما نیز به عنوان مخاطب این رسانه و یک ایرانی ناگوار و ناخوشایند است.

جناب جبلی! ای کاش به جای نگاه سلبی و تهدیدمحور، نگاهی فرصت محور داشتید؛ تا با همبستگی محتواهای تولید شده در صنعت نمایش خانگی و رسانه ملی قدم موثری به سود مردم ایران برداریم.

حقیقت چالش موجود، عدم پذیرش مصوبات مراجع عالی نظام همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی و قانون مصوب مجلس توسط نهاد تحت امر شما در پدیده نوظهور شبکه نمایش خانگی در ساختار حکمرانی رسانه‌ای کشور است، جایی که تصدی حداکثری حاکمیت، استفاده از بخش خصوصی نیابتی و یا اعتقاد به توسعه بخش خصوصی واقعی در تضاد و جدال نظری هستند.

در سال تولید دانش بنیان، شرکت‌های فعال حوزه اقتصاد دیجیتال محتوا، باید متناسب با منافع ملی و نه منافع صداوسیما تنظیم‌گری و رگولاتوری بی‌طرفانه شوند تا کشور عزیزمان ایران از توسعه و پویایی آنها منتفع شود.

جناب آقای جبلی شما با شعار تحول به صداوسیما پای گذاشته‌اید و این تحول باید در اندیشه و رویکردهای شما متناسب با جهان واقعی تصویری مردم کشور عزیزمان متبلور باشد تا آب در هاون نکوبیم و قدمی در جهت پیشبرد فرهنگی کشور برداریم.»

انتهای پیام/