سیاست وزارت ارشاد تقویت و حمایت رسانه‌های تخصصی و محلی است

به گزارش خبرنگار فرهنگ خبرگزاری صبا، ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت دهمین سالگرد تاسیس مجموعه رسانه‌ای صبا طی یادداشتی با اشاره به انبوه رسانه‌های عمومی در کشور به چند ویژگی شاخص مجموعه رسانه‌ای صبا پرداخت.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

«امروزه مجموعه رسانه‌ای کشور به اشباع رسیده است و ما با حجم انبوهی از رسانه‌های عمومی مواجه هستیم. اکنون 14 هزار رسانه مجوزدار در کشور مشغول فعالیت است که در این میان 330 روزنامه، حدود 4 هزار سایت خبری و حدود 40 خبرگزاری و 8 هزار مجله شامل می‌شوند ولی با وجود این رقم، در روزنامه‌ها و سایت‌ها ما به شدت با خلا رسانه‌های تخصصی مواجه هستیم و در این راستا سیاست ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اکنون مبتنی بر 2 اصل مهم؛ تقویت و حمایت رسانه‌های تخصصی و رسانه‌های محلی است.

البته اکنون در دنیا نیز با حداقلی از رسانه‌های عمومی و با حداکثری از رسانه‌های محلی و تخصصی مواجه هستیم.

حال با توجه به شرایط موجود، اکنون مجموعه رسانه‌ای صبا که مجوز روزنامه، مجله و پایگاه خبری – تحلیلی دارد از چند جهت حائز اهمیت است؛ ابتدا اینکه ما با یک گروه رسانه ای طرف هستیم یعنی روزنامه، مجله و پایگاه خبری-تحلیلی که خود یک حسن بزرگ است و همچنین محمدرضا شفیعی مدیر مسئول این مجموعه کسی‌ست که خودش هم دستی بر تولید دارد. ما در طول این سال‌ها روزنامه نگارانی داشتیم افرادی که خودشان تولیدکننده هم بودند مانند زنده‌یاد علی معلم و فریدون جیرانی. آقای شفیعی هم کسی‌ست که هم خودش و هم مجموعه‌اش دغدغه تولید دارد و در سینما و تلویزیون فعالیت می‌کند و دردآشنای حوزه فرهنگ و هنر است.

ویژگی دوم اینکه دوستان ما در صبا بسیار تخصصی عمل می‌کنند و خبرنگارانشان تجربه حضور در رسانه‌های مختلف دارند و به تبع آن، صبا به مرجعیتی رسیده است که انصافا روی اخبار احساسی و اصطلاحا زرد تمرکز ندارند و مصاحبه های تخصصی می‌گیرند.

نکته مهم دیگر اینکه این رسانه به سبب مدیریت خود هم خاستگاه انقلابی دارد و هم خاستگاه ایرانی و اسلامی. اگرچه بسیار می شنویم که هنر و سینما را می‌خواهند در نقطه تقابل با انقلاب، اسلام و دین ما قرار دهند اما مجموعه صبا ارتباطی میان مفاهیم دینی و انقلابی و هنر ایجاد می‌کند.

ما باید مجموعه هنر را کامل ببینیم اگرچه سینما و تلویزیون وجه قالب این حوزه هست، اما می بینیم که شاخه‌های دیگر هنر مانند موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی هم در این مجموعه رسانه‌ای اهمیت دارد یعنی درعین اینکه رسانه صبا را یک رسانه تخصصی در حوزه هنر می‌دانیم که شاخصه اصلی آن سینما و تلوزیون است اما در دیگر رشته ها نیز بسیار خوب کار می کند و روزبه روز میان مخاطبان خاص و عام خود جا باز می کند.»

انتهای پیام/