آیا برادران داردن به گوریل‌های پشت نقره‌ای تبدیل شده‌اند؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۶
پیتر بردشاو در گاردین مطرح کرد؛

آیا برادران داردن به گوریل‌های پشت نقره‌ای تبدیل شده‌اند؟

پیتر بردشاو منتقد گاردین معتقد است فیلم جدید داردن ها احتملا به دلیل موفقیت کارهای قبلی آنها به بخش مسابقه جشنواره راه یافته است.

به گزارش خبرنگار سینمای جهان صبا، پیتر بردشاو منتقد سرشناس گاردین شب گذشته ۲۴ می پس از نمایش فیلم «توری و لوکیتا» جدیدترین ساخته برادران داردن کارگردانان محبوب جشنواره کن به این فیلم پرداخت و آن را اثری خواند که احتمالا صرفا به دلیل موفقیت کارهای قبلی این دو برادر به بخش مسابقه جشنواره راه یافته است.

در ادامه بخشی از نقد بردشاو بر فیلم «توری و لوکیتا» را می خوانیم: «فیلم جدید برادران داردن فیلمسازان برنده دو جایزه نخل طلای جشنواره بر دو جوان مهاجر که به بلژیک می آیند تمرکز دارد، دو جوانی که خود را در موقعیت‌های خطرناک می‌بینند.

با وجود موفقیت های این سال های برادران داردن که شامل یک جایزه بزرگ هیات داوران کن برای فیلم «پسری با یک دوچرخه» محصول ۲۰۱۱ و جایزه بهترین کارگردانی برای فیلم سال ۲۰۱۹ «احمد جوان» است، برای من پویایی کار این دو برادر در سال‌های اخیر کم شده است و گاهی اوقات با وجود تحقیقات آشکاری که آنها روی فیلمنامه‌های شان انجام می دهند مسائل ساده‌لوحانه ای در فیلم های شان وجود دارد.

برای مثال، در همین فیلم «توری و لوکیتا» و البته این اتفاق برای اولین بار نیست که در فیلم های داردن ها رخ می دهد یک صحنه عجیب و غریب است که در آن کسی باید برای مدت کوتاهی بیهوش شود و این بیهوشی با یک یا دو ضربه به سر آن هم با چیزی سنگین رخ می دهد. البته با وجود این قبیل ایرادها، من همچنان به آرمان گرایی و نیروی این اثر نظر مثبت دارم. به نظر من فیلم «توری و لوکیتا» تمثیلی آشکار از نابرابری و بی عدالتی برای افراد به حاشیه رانده شده و محروم، در قلب اروپا است. داردن‌ها فیلم‌سازانی هستند که معتقدند سینما باید معنایی داشته باشد و بر دنیای واقعی اثر بگذارد و این شیوه را دنبال می کنند.

من البته باید اعتراف کنم که در مورد انتخاب شبه اتوماتیک برادران داردن برای رقابت های کن نگران هستم. آیا آنها به یکی از گوریل‌های پشت نقره‌ای جشنواره کن تبدیل شده اند (گوریل پشت نقره ای در خطرِ انقراض ترین گونه گوریل در جهان است)؛ یعنی برگزیدگان جوایز جشنواره که صرفا بر اساس کارهای بزرگ قبلی شان و نه کار خوب امروزشان به رقابت راه یافته اند. در هر صورت، سادگی و هدف مشخصی در این فیلم وجود دارد که واکنش مثبت من را برانگیخته است ضمنا داردن ها از بازیگران جوان فیلم  بازی های بسیار خوبی گرفته اند.»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است