محاسبه شاخص توده بدنی و تاثیرش در ابدومینوپلاستی و پیکرتراشی | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۱۷

محاسبه شاخص توده بدنی و تاثیرش در ابدومینوپلاستی و پیکرتراشی

شاخص توده بدنی یا BMI به شما امکان می دهد وزن ایده آل خود را بدانید.

 

به گزارش واحد بازرگانی صبا، شاخص توده بدنی یا BMI به شما امکان می دهد وزن ایده آل خود را بدانید، به عبارت دیگر، اگر وزن شما با قد شما سازگار است. چه فرمولی باید محاسبه کرد؟ BMI طبیعی چیست؟ چه هنجارهایی برای زنان؟ در انسان؟ در کودک؟ BMI افراد چاق چقدر است؟

خلاصه شاخص توده بدنی

کیلوگرم اضافه دارید یا نه؟ برای اینکه بفهمید آیا نیاز به کاهش وزن دارید، ابتدا شاخص توده بدنی یا BMI خود را محاسبه کنید. BMI به ما این امکان را می دهد که بدانیم آیا وزن ما با قد ما سازگار است یا خیر . BMI بسیار بالا می تواند نشان دهنده اضافه وزن یا حتی چاقی باشد. خیلی کم می تواند نشان دهنده لاغر بودن یک فرد باشد . علاوه بر BMI، شما همچنین می توانید IMG خود را محاسبه کنید که مخفف شاخص توده چربی است.

BMI چیست؟

شاخص توده بدنی یا BMI که در دهه ۱۸۴۰ اختراع شد به شما این امکان را می دهد که بدانید وزن شما ایده آل است یا خیر، به عبارت دیگر، آیا وزن شما با قد شما سازگار است یا خیر. این شاخص توسط پزشکان برای ارزیابی وضعیت تغذیه استفاده می شود. بنابراین تشخیص سوء تغذیه، لاغری، اضافه وزن  یا چاقی را ممکن می سازد . محاسبه BMI که توسط WHO تایید شده است، بر اساس یک فرمول ریاضی  ساده است.

با چه فرمولی BMI خود را محاسبه کنیم؟

شاخص توده بدنی  برای تخمین وزن ایده آل بر اساس قد استفاده می شود. محاسبه آن ساده است: با تقسیم وزن بر مجذور قد  ( BMI = وزن بر حسب کیلوگرم/قد بر حسب متر ) مطابقت دارد. رقم به دست آمده تخمین تناسب اندام و احتمالاً اضافه وزن یا چاقی را در بزرگسالان، مردان یا زنان ممکن می سازد.

قد شما (بر حسب سانتی متر)

وزن شما (به کیلوگرم)

بی ام ای طبیعی چیست؟

بی ام ای طبیعی بین ۱۸٫۵ تا ۲۵ است.  زیر ۱۸٫۵، فرد بیش از حد لاغر در نظر گرفته می شود. بالای ۲۵ اضافه وزن است. از ۳۰ سالگی، ما از چاقی صحبت می کنیم.

قبل از هر چیزی برای انجام پیکرتراشی یا ابدومینوپلاستی باید شاخص توده بدنی را محاسبه کنید و از تاثیر این شاخص غافل نشوید.

BMI < 18.5 کیلوگرم: کمبود وزن

۵ تا ۲۴٫۹ : وزن طبیعی

۲۵ تا ۲۹٫۹ : اضافه وزن

بی ام بیش از ۳۰ : چاقی

برای BMI مساوی یا بیشتر از ۲۵ و کمتر از ۳۵ ، معاینه بالینی باید با اندازه گیری دور کمر کامل شود.

BMI < 18.5 کیلوگرم: کمبود وزن

وزن شما در مقایسه با قدتان خیلی کم به نظر می رسد. این شاخص توده بدنی پایین (BMI) ممکن است نتیجه یک آسیب شناسی باشد، اما خود می تواند شما را در معرض خطرات معینی برای سلامتی شما قرار دهد (کمبود، کم خونی ، پوکی استخوان و غیره). این موضوع را با پزشک معالج خود در میان بگذارید. او می تواند علت این لاغری را پیدا کند و شما را راهنمایی کند.

۱۸٫۵ تا ۲۴٫۹ : وزن طبیعی

وزن شما با قد شما سازگار است. عادات غذایی خود را حفظ کنید تا شاخص توده بدنی ایده آل و وزنی داشته باشید که وضعیت مطلوب سلامتی شما را تضمین کند. یک رژیم غذایی متعادل، بدون چربی اضافی، همراه با فعالیت بدنی منظم به شما کمک می کند وزن ایده آل خود را حفظ کنید.

۲۵ تا ۲۹٫۹ : اضافه وزن

وزن شما نسبت به قد شما در حال افزایش است. در دراز مدت، شاخص توده بدنی بالا عواقبی بر سلامتی دارد. اضافه وزن منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری های متابولیک  دیابت ، قلبی، تنفسی، مفاصل و سرطان می شود. اگر می خواهید رژیم غذایی خود را برای کاهش وزن شروع کنید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید . شاخص توده بدنی بالای ۳۰ ممکن است نشان دهنده چاقی باشد.

وقتی چاق هستید چه ؟

وزن شما برای قد شما خیلی زیاد است. از دیدگاه پزشکی، چاقی چربی اضافی بدن با عواقب سلامتی است. اضافه وزن منجر به افزایش خطر بیماری های متابولیک (دیابت)، قلبی، تنفسی، مفاصل و سرطان می شود. اگر می خواهید یک رژیم غذایی برای کاهش وزن شروع کنید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. توجه داشته باشید که شدت چاقی به شاخص توده بدنی بستگی دارد  :

چاقی “متوسط” برای BMI بین ۳۰ تا ۳۴٫۹

چاقی “شدید” زمانی که BMI بین ۳۵ تا ۳۹٫۹ باشد

چاقی “خیلی شدید” برای BMI بالای ۴۰

تفاوت بین BMI زنان و مردان چیست؟

آیا BMI یک زن ۲۰ ساله با BMI یک زن ۵۰ ساله یکی است ؟ آیا فرمول برای مرد یکسان است؟

پاسخ بله است”. محاسبه BMI زنان بر اساس همان فرمول BMI مردان است. به طور خلاصه، فرمول BMI جنسیت یا سن را در نظر نمی گیرد . علاوه بر این، محاسبه آن نه وزن مایعات مختلف بدن (به عنوان مثال، مایع لنفاوی در صورت ادم)، نه توده استخوان و نه توده عضلانی را در نظر می گیرد. همچنین، توزیع چربی را در نظر نمی گیرد. بنابراین، دو زن می‌توانند شاخص توده بدنی یکسانی داشته باشند، اما نمایه‌های بدنی متفاوتی داشته باشند که کم و بیش در معرض خطر برای سلامتی خود هستند. زیرا فراتر از BMI، آن است چربی شکمی که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. افزایش چربی شکم اغلب توسط عوامل هورمونی تشدید می شود، به خصوص در زنان از سن ۵۰ سالگی که یائسگی فرا می رسد.

محاسبه BMI زنان بر اساس همان فرمول اصلی مردان است.

با این حال، لزوما دیده نمی شود! در واقع، این چربی زیر جلدی (برآمدگی های شکم  که می توانید بین انگشتان خود فشار دهید) نیست که سمی است، بلکه چربی شکم یا چربی احشایی عمیق تر (زیر ماهیچه ها) است که اندام ها را احاطه کرده و عملکرد آنها را مختل می کند. بنابراین دشوار است که فقط با چشمان بسته به BMI اعتماد کنید. دو مرد با ساختارهای متفاوت (یک مرد عضلانی، یک مرد شکم‌دار) می‌توانند BMI یکسانی داشته باشند. به عنوان مثال، ورزشکارانی که توده عضلانی آنها بسیار توسعه یافته است، بدون ایجاد خطر چاقی، BMI بالایی دارند.

چگونه BMI را در کودکان و نوجوانان محاسبه کنیم؟

در کودکان رجوع به منحنی های بدنی موجود در پرونده سلامت ضروری است. شناسایی  اضافه وزن و چاقی در کودکان باید بر اساس پایش BMI باشد. علاوه بر این، رشد قد و وزن دختران و پسران خیلی زود متفاوت است، منحنی های BMI دختر و پسر را از بدو تولد تشخیص می دهیم.

محدودیت های محاسبه BMI چیست؟

محاسبه BMI محدودیت هایی دارد:

برای زنان باردار و افراد مسن مناسب نیست.

BMI کودک بر اساس همان روش نیست.

کم آبی BMI را کاهش می دهد در حالی که ادم آن را افزایش می دهد.

بی ام ای مشخص نمی کند که توده چربی در کجا قرار دارد که برای سلامتی ما مضر است. بنابراین، یک فرد بسیار عضلانی می تواند BMI بالایی را نشان دهد، در حالی که چربی اضافی ندارد. بسیاری از دانشمندان بر این باورند که دور کمر بیشتر مرتبط است و یک مشکل سلامتی را پیش بینی می کند زیرا نشان دهنده چربی اضافی شکم (در اطراف اندام ها) است که متابولیسم را مختل می کند. توده چربی اضافی در اطراف شکم بدون در نظر گرفتن BMI با افزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی عروقی مرتبط است . بنابراین اندازه گیری دور کمر و محاسبه BMI مکمل یکدیگر خواهند بود.

IMG  شاخص توده چربی چطور محاسبه می شود؟

شاخص توده چربی یا IMG یک شاخص جدیدتر از شاخص توده بدن BMI است. این امکان را برای ارزیابی نسبت توده چربی یک فرد فراهم می کند.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است