نظام سرمایه‌داری انسان را به شی تبدیل می‌کند/ فرار یک نفر از چنگال سیستم | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۵
کارگردان نمایش «اسب‌های انباری» در گفتگو با صبا:

نظام سرمایه‌داری انسان را به شی تبدیل می‌کند/ فرار یک نفر از چنگال سیستم

رضا کرمی‌زاده که در حال حاضر نمایش «اسب‌های انباری» را در تالار چهارسوی تئاترشهر روی صحنه دارد، معتقد است نمایش نقد نظام سرمایه‌داری و شی‌سازی انسان است.

رضا کرمی‌زاده که پیش از این نمایش «اسب‌های انباری» را در چند جشنواره خارجی از جمله شانگهای چین، کازان روسیه و روهر آلمان اجرا کرده است درباه اجرای نمایش خود به خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا می‌گوید: هر نمایشی برآمده از اوضاع و احوال جامعه است و نمایش ما نیز نقدی بر جامعه سرمایه‌داری است که بسیاری از آرمان‌ها و اخلاق انسانی را زیر سوال می‌برد و به چیزی جز افزودن اندوخته مالی فکر نمی‌کند. ما با نقد این نگاه و رویکرد، تلاش می‌کنیم به جامعه تلنگر بزنیم.

سرپرست گروه شادِن در بخش دیگری از سخنان خود درباره از بین رفتن نظام انسانی می‌گوید: در نظام‌ کمونیستی هویت هر شخص به میزان منفعتی است که در مقام یک کارگر به سیستم می رساند. در کشورهای کمونیستی انسان، کارگر است و در حکومت‌های غربی بَرده. ما می‌خواهیم  در نمایش‌مان بگوییم که چگونه به این سمت و سوی معیوب و شی شدن نرویم.

او درباره برآیند خطرناک دو سیستم معیوب چنین می‌گوید: در سیستم معیوب سرمایه‌داری اگر دو سیستم معیوب درهم آمیخته شوند، برآیند خطرناکی خواهند شد و به نابودی انسان و انسانیت منجر می‌شود. ما در نمایش خود ابندا به شرح این جامعه که ظاهری عادی دارد می‌پردازیم؛ خانواده ای عادی که زندگی عادی دارد اما رسیدن یک کتاب به دست دختر خانواده زندگی آنها را دچار تغییر می‌کند. در واقع یک نفر تلاش می‌کند خودش را از این سیستم خارج کند.

کارگردان نمایش «اسب‌های انباری» کتاب را نماد آگاهی در نمایش خود می‌داند و می‌افزاید: کتاب در نمایش ما نماد آگاهی است. چیزی که می تواند مقابل سیستم سرمایه داری بایستد، آگاهی است که در نمایش ما به شکل کتاب وارد خانواده می شود. تلاش این جوامع هم حذف کتاب است برای بهره کشی بیشتر از انسان.

او همچنین درباره سلبریتی‌سازی در جوامع سرمایه‌داری چنین اظهار می‌کند: نگاه جامعه سرمایه‌داری به انسان نگاه شی‌وارگی است یعنی انسان را فقط وسیله رسیدن به منافع خود می‌بیند گاهی هم اگر به کسی بها می‌دهد باز هم برای استفاده خود است؛ سلبریتی‌سازی جزوی از بهره‌برداری نظام سزمایه‌داری است که ما به آن نقد داریم برای همین هم در نمایشمان بازیگر خوب داریم اما سلبریتی نه.

کرمی‌زاده درباره شکل‌گیری گروه شادن هم چنین می‌گوید: گروه ما حدود ۲۰ سال است که شکل گرفته و اجرای نمایش را با رضا گشتاسب از یاسوج آغاز کردیم. ما در ۱۴ دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور داشته‌ایم و در دوره‌هایی که نبودیم، تئاتر کار نمی‌کردیم. اسم نمایش گروه ما شادن به معنی آهوبره‌ بی‌نیاز از مادر است. بسیاری از افراد جامعه تئاتری نگاه ما به تئاتر را می‌پسندند و پیگیری می‌کنند و خوشبختانه از این اجرا هم بازخوردهای خوبی تاکنون دریافت کرده‌ایم.

نمایش «اسب های انباری» به نویسندگی رضا گشتاسب، تهیه کنندگی سامان خلیلیان و کارگردانی رضا کرمی زاده از جمله آثار نمایشی است که از روز اول خرداد ماه در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت.

در این نمایش که ساعت ۱۹:۴۵ به مدت زمان ۶۰ دقیقه و قیمت بلیت ۶۰ هزار تومان روی صحنه است، نازنین نادرپور، سید محمد سعیدی، سمیه آشوری، صدف نظری، بهنام مهدی پور، پوریا ریحانی، سپاس رضایی، کمند شمس به عنوان بازیگر حضور دارند.

مریم ادیبی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است