جعفر دهقان: کم‌کاری در حوزه دفاع مقدس را به مخاطبِ کم ربط ندهیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۱۷
بازنمایی دفاع مقدس در آثار تصویری-4

جعفر دهقان: کم‌کاری در حوزه دفاع مقدس را به مخاطبِ کم ربط ندهیم

جعفر دهقان از بازیگران فیلم های دفاع مقدسی به آسیب شناسی وضعیت تولیدات این ژانر پرداخت.

جعفر دهقان بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا درباره وضعیت تولیدات تلویزیون و سینما در حوزه دفاع مقدس اظهار کرد: دیگر ژانر دفاع مقدس وجود خارجی ندارد زیرا آثار جریان‌ساز نداریم، البته در سال دو یا سه فیلم با محوریت دفاع مقدس ساخته می‌شود؛ کارهایی که یا بی‌کیفیت هستند یا این‌که مخاطب چندانی ندارند.

وی افزود: این‌که چه پیش آمده که سینمای پرمخاطب دهه ۶۰ تا به این اندازه حاشیه‌نشین شده، منوط به چند عامل است؛ ابتدا این‌که سیاست‌هایی فرهنگی به نحوی نیست که از تولیدات اینچنینی حمایت شود و برخی مدیران بر این باورند که تاریخ مصرف چنین کارهایی گذشته است!

بازیگر فیلم سینمایی «حمله به اچ ۳» تاکید کرد: این‌که فکر کنیم این شکل از سینما دیگر مخاطب ندارد به نظرم ظلمی بزرگ به دفاع مقدس است چون این حوزه اقیانوسی است که ما حتی گوشه‌ای از آن را هم درک نکرده‌ایم، پس چگونه حرف از تکراری بودن آن می‌زنیم. مطلب دیگر این‌که اگر تکراری در تولیدات دفاع مقدسی مشاهده می‌شود به معنای آن ربط ندارد بلکه از ساختار و فرمی است که ما برای آن انتخاب کرده‌ایم.

این بازیگر ادامه داد: از سوی دیگر در فیلم‌های دفاع مقدسی اجازه داده نمی‌شود به برخی از موضوعات پرداخته شود تا بسیاری از ناگفته ها بیان شود برای همین نوآوری در این شکل از سینما کم رنگ شده است، با توجه به وضعیت موجود، پیشنهاد می‌کنم برای اوج گیری مجدد سینمای دفاع مقدس به فیلمسازان جوان اجازه ورود به موضوعاتی که به اشتباه خط قرمز عنوان شده است، داده شود.

بیشتر بخوانید

بازیگر فیلم سینمایی «هراس» درباره تمایل نداشتن فیلمسازان هم چنین گفت: این نکته را هم نمی‌توان کتمان کرد که کمتر فیلمساز جوانی این روزها تمایل دارد فیلم دفاع مقدسی بسازد چون اولاً تهیه سخت‌افزار چنین کارهایی بسیار سخت است. نکته بعدی این‌که فیلم‌های دفاع مقدسی برای جشنواره‌های خارجی جذابیتی ندارد، در همین راستا فیلمساز جوان ایرانی برای دیده شدن ترجیح می‌دهد بیشتر فیلم اجتماعی بسازد.

دهقان در پایان تاکید کرد: سینمای دفاع مقدس تنها گونه ملی سینمای ایران است که شاخصه‌های آن را در دیگر ژانرها مشاهده نمی‌کنیم برای همین بی‌توجهی به این حوزه در حقیقت نادیده گرفتن ظرفیت سینمای ملی است، همچنین افول این شکل از سینما شرایطی را به وجود خواهد آورد که تا چند دهه دیگر، جوانان از هشت سال دفاع مقدس نکته‌ای در ذهن نخواهند داشت.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است