تاملی بر تعاملات ادبی ایران و هندوستان در قالب یک نشست | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۹

تاملی بر تعاملات ادبی ایران و هندوستان در قالب یک نشست

اولین نشست ادبی «ایران و هند» با محوریت آثار علامه اقبال و قالب دهلوی و سخنرانی تقی عابدی، چهارشنبه 4 خرداد در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار می‌شود.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، اولین نشست ادبی «ایران و هند» با هدف تاملی بر تعاملات ادبی ایران در آثار علامه اقبال و قالب دهلوی چهارشنبه ۴ خرداد ماه برگزار می‌شود. این نشست با همکاری مرکز آفرینش‌های ادبی و مرکز ترجمه حوزه هنری برگزار شده و هدف آن بازبینی و بررسی وجوه مشترک فرهنگی و ادبی دو کشور در آثار شاعران و نویسندگان است.

نگاهی گذرا به تاریخ ادبیات فارسی مشخص می‌کند که شاعران و نویسندگان در آشنایی و پیوند فرهنگی این ۲ کشور از دیرباز نقش بسیار مهمی داشته و ترجمه بسیاری از متون اساطیری هند به زبان فارسی پیش از اسلام و همچنین بعد از اسلام و تأثیر آن بر ادبیات ایران بسیار حائز اهمیت است. همچنین طبق اعلام منابع رسمی، در ۳۰ سال اخیر نیز بیش از ۱۵۰۰ عنوان کتاب در موضوعات مربوط به مطالعات هند و منابع ادبی هند در ایران ترجمه و منتشر شده است.

شناسنامه هویتی هر کشوری نه منابع طبیعی آن، بلکه فرهنگ، تمدن، عرفان و ادبیات است. ایران و هندوستان هشت قرن هم‌زبان بودند و زبان فارسی، زبان مشترک آنها بوده است. هند شاعران پارسی‌گوی بسیار مهمی از جمله بیدل دهلوی، امیرخسرو دهلوی و … در تاریخ فرهنگی و ادبی خود دارد که برای ایرانی‌ها نیز نام‌آشنا هستند. از این رو برگزاری نشست‌های متعدد و متوع ادبی و فرهنگی برای شناسایی ظرفیت‌های موجود در آثار پیشین و حال حاضر از اهمیت زیادی برخوردار است.

این نشست ساعت ۱۴ روز چهارشنبه ۴ خرداد ماه با سخنرانی تقی عابدی در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار می‌شود و حضور برای اهالی رسانه، عموم و علاقه‌مندان با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی آزاد است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است