۲۵ سال اول عمر هنری شهریار احمدی مرور می‌شود

به گزارش صبا، نمایشگاه مرور آثار شهریار احمدی نقاش معاصر در حالی از جمعه 6 خرداد ماه همزمان با رونمایی از کتاب مونوگراف هنرمند که از سوی انتشارات بین‌المللی SKIRA چاپ شده است، در فرهنگسرای نیاوران افتتاح می‌شود.

در نمایشگاه مرور آثار احمدی که با کیوریتوری مزدک فیض‌نیا برپا خواهد شد، حدود ۹۰ اثر نقاشی روی دیوارهای فرهنگسرای نیاوران می‌رود. این آثار از مجموعه‌هایی که بین سال‌های ۱۳۷۴ – ۱۴۰۰ خلق شده‌اند، انتخاب شده است. پس از تهران این نمایشگاه در مراکز معتبر هنری خارج از ایران نیز به صورت تور ادامه خواهد داشت اما بهانه برگزاری این نمایشگاه، رونمایی از کتاب گزیده آثار این هنرمند است که توسط نشر بین‌المللی اسکیرا در میلان و با کیوریتوری مارکو مِنه گوتزو، منتقد صاحب نام ایتالیایی و استاد تاریخ هنر دانشگاه هنرهای زیبای میلان در ایتالیا چاپ شده و در بردارنده بیست و پنج سال اولِ عمر کاری اوست.

در توضیح این نمایشگاه آمده است: «آثار شهریار احمدی یک بیان هنری سرشار از اشارات معنادار، چه برای تحلیل و فهم خود هنرمند به تنهایی و چه در جهت درک مرزهای تازه جغرافیای فرهنگی پس از دوران جهانی شدن است. به واقع احمدی، در مجموعه‌های متعدد آثارش زبان‌های نقاشانه ای را که از سوی سنت غرب اشاعه و انتشار یافته‌اند، به همزیستی با سمبل‌ها و روایات خاص فرهنگ خود وا می‌دارد، و آگاهانه و با توازن فرمی و مفهومی بسیار، جنبه‌های متنوع و متفاوت این رویارویی ناگزیر را با هم می‌آمیزد.»

شهريار احمدى متولد سال ١٣٥٨ در كرمانشاه است. او قبل از آنكه به صورت حرفه ای آموزش ببيند، به صورت خودآموخته خوشنويسى می‌کرد. فعاليت حرفه‌ای او از سال ١٣٧٢ با ورود به هنرستان هنرهاي تجسمى پسران كرمانشاه آغاز شد و اولين نمايشگاه گروهي را درسال ١٣٧٥ برگزار كرد. ليسانس را سال ١٣٧٦ و فوق ليسانس نقاشي را سال ١٣٨٠ دریافت کرد و درسال ١٣٧٤ برنده جايزه اول محيط زيست در ژاپن شد. سال ١٣٨٦ نیز جايزه و تنديس دوسالانه بين المللي نقاشي جهان اسلام را دریافت کرد. احمدی از آن زمان تاكنون بيش از ١٥ نمايشگاه انفرادي در تهران، زوريخ، لوسرن، دبي، استانبول، ماربلا.. داشته و بيش از ١٥٠ نمايشگاه گروهي در ايران، سويس، فرانسه، انگلستان، ايلات متحده آمريكا، تركيه، امارات متحده، ژاپن، ونزوئلا، لبنان، كويت، آلمان، چين، ايتاليا، اسپانیا و.. برپا کرده است.

او از سال ٨٣ به عنوان مدرس و رييس دپارتمان نقاشي دانشگاه علمى كاربردي كرج مشغول كار است و اكنون در جهانشهر كرج زندگى و كار می‌کند. آثار او در مجموعه‌های خصوصى و دولتى معتبر و موزه‌ها نگهدارى می‌شود. او درسال ٢٠١٠ از طرف بنياد آرت بريج به لوسرن سوييس دعوت شد و در سال ٢٠١٥ در بينال ونيز شركت كرد. در سال ٢٠١٦ برند «والنتينو» 2 پرده از نقاشی‌های شهريار احمدى را در نمایش زمستانی‌اش بر ديوار “runway “نصب كرد. نقاشی‌های او كه معمولا ابعادى بسيار بزرگ دارند در حراج‌خانه‌های معتبر دنيا مانند كريستى، ساتبي، تهران، بونامز و …خريد و فروش می‌شود. همين طور آثار او در آرتفرهاى معتبر بين‌المللي نمايش داده شده است و آثار این هنرمند مورد توجه نشریات بین المللی و داخلی مثل نیویورک تایمز، کانواس، اسنشیال و … قرار گرفته است.

نمایشگاه مرورآثار شهریار احمدی به همراه رونمایی از کتاب مونوگرافی این هنرمند، ساعت 17 روز جمعه 6 خرداد ماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود و تا روز 21 خرداد ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/