«عنکبوت مقدس» یک فیلم ضد حکومت ایران نیست/ با مدیران وزارت ارشاد چای خوردم!

به گزارش صبا به نقل از ورایتی، علی عباسی کارگردان ایرانی تبار دانمارکی در جشنواره فیلم کن در جریان کنفرانس خبری فیلم «عنکبوت مقدس» تاکید کرد قصد نداشته است حقیقتی بحث‌برانگیز را بازگو کند بلکه او حقیقت را از طریق تفسیری تخیلی از رویدادهای واقعی به زبان آورده است.

فیلم «عنکبوت مقدس» داستان قتل های زنجیره ای در چند سال پیش در مشهد را روایت می‌کند که در آن 16 زن خیابانی بین سال‌های 2000 تا 2001 به قتل رسیدند.

در ادامه بخش هایی از صحبت های عباسی را می خوانیم.

عباسی امروز در جشنواره فیلم کن گفت: من طرفدار قاتلان زنجیره ای یا فیلم های قاتلان زنجیره ای نیستم. من در زمان رخ دادن این قتل ها در ایران زندگی می کردم. من هم مثل بقیه اخبار را دنبال می کردم. این اتفاقات زمانی برای من جالب شد که قشر خاصی از جامعه ایران شروع به توصیف قاتل به عنوان یک قهرمان فداکار برای جامعه می کردند. آن وقت دیگر آن مرد فراتر از یک مرد بیمار بود که زنان را می کشد.

این فیلم واقعی نیست

عباسی با تاکید بر اینکه فیلمش «داستان واقعی نیست»، افزود: این فیلم یک تعبیر است. گفتن این داستان از نظر اخلاقی اشتباه است. من حتی به آن علاقه ندارم. در یک روز خوب این فیلم به عنوان یک اثر هنری است و از سوی دیگر، این فیلم یک کار سرگرمی است.

این فیلمساز همچنین از شرایط ساخت فیلم در سینمای ایران انتقاد کرد و گفت که برخی از بهترین فیلم‌ها فقط در خارج از کشور در یوتیوب در دسترس هستند در حالی که نگاتیوها در حال پوسیدن هستند.

گفته شده است به فیلم «عنکبوت مقدس» مجوز فیلمبرداری در ایران داده نشد و در عوض کارگردان برای تولید فیلم به اردن رفت. عباسی در این باره گفت: به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفتم، با آنها چای خوردم و چند سکانس فیلمنامه را به آنها نشان دادم. من آماده بودم که مصالحه کنم، زیرا به من امکان می داد به واقعیت نزدیک‌تر شوم. یک سال بعد، مقامات هنوز طفره می رفتند.

عباسی ادامه داد: برای من هیچ چیز بحث برانگیزی در مورد فیلم من وجود ندارد. در ایران هم مثل همه شهرهای بزرگ دنیا شواهدی از فحشا وجود دارد.

کارگردان «مرز» تاکید کرد: «عنکبوت مقدس» یک فیلم ضد حکومتی ایران نیست. ضد هیچ کس نیست. من فکر نمی‌کنم رومن پولانسکی در «محله چینی ها» در حال ساخت فیلمی ضد لس آنجلس باشد.

انتهای پیام/