واکنش‌ها به «عنکبوت مقدس»/ خشونتی که مخاطب را اذیت کرد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۷

واکنش‌ها به «عنکبوت مقدس»/ خشونتی که مخاطب را اذیت کرد

فیلم «عنکبوت مقدس» علی عباسی در اولین نمایش خود در جشنواره کن با تشویق شدید هفت دقیقه‌ای تماشاگران مواجه شد.

به گزارش صبا به نقل از ورایتی، درام تلخ «عنکبوت مقدس» با موضوع یک قاتل زنجیره‌ای ایرانی در دنیای واقعی، جشنواره فیلم کن را در اولین نمایش خود در بعدازظهر یکشنبه ۲۲ می شگفت‌زده کرد و تشویق شدید هفت دقیقه‌ای تماشاگران را برانگیخت و شور و هیجان را به جشنواره‌ خواب‌آلود آورد.

این ساخته علی عباسی کارگردان ایرانی-دانمارکی فیلم «مرز» به ماجرای یک مجموعه قتل در خیابان های مشهد می پردازد که در آن ۱۶ زن خیابانی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۱ به قتل رسیدند. یک روزنامه نگار محلی با نام خانوادگی رحیمی (با بازی زر امیرابراهیمی) در حالی که از بی تفاوتی پلیس نسبت به یافتن قاتل ناامید می شود، در تلاش است تا قاتل این پرونده را پیدا کند.

اما در یکی از چندین پیچیدگی این درام، هویت قاتل زنجیره‌ای در همان اوایل فیلم فاش می‌شود، او یک جانباز جنگی به نام سعید (با بازی مهدی بجستانی) است که از قضا یک مرد اهل خانواده به ظاهر عادی است که شب‌ها با موتورسیکلتش زنان را به خانه خود می برد و به عنوان یک مراسم پاکسازی به طرز وحشیانه‌ای آنها را خفه می‌کند.

«عنکبوت مقدس» مطمئنا یکی از فیلم‌های مورد بحث جشنواره کن امسال خواهد بود. در حالی که خشونت فیلم منجر شد چند نفر از سالن سینما بیرون بیایند، با این حال تماشاگران آن را با «زودیاک» دیوید فینچر مقایسه کردند و همینطور سر و صدایی را برانگیخت که می توان از آن به عنوان یکی از اولین شانس های نخل طلا یاد کرد.

کارگردان فیلم درباره «عنکبوت مقدس» دیشب در کن در حالی که شدیدا تشویق می شد اشاره کرد که چگونه بسیاری از ایرانیان در آن زمان در کنار قاتل زنجیره ای این پرونده قرار گرفتند. این کارگردان تاکید کرد: در ۲۰ سال گذشته همیشه به ظلم بزرگی فکر می کردم که در حق قربانیان واقعی این ماجرا رفته است و چگونه حتی وقتی مردم این را محکوم می‌کنند، هرگز به آن زنان اشاره نمی‌کنند. من احساس می‌کنم که امشب بخش کوچکی از عدالت در اینجا اجرا شد.

این فیلم به دنبال پخش در ایالات متحده است و احتمالا باعث ایجاد پیشنهادهای گوناگون از سوی توزیع کنندگان مستقل خواهد شد.

«عنکبوت مقدس» یکی از دو فیلم درباره ایران است که در جشنواره کن امسال نمایش داده می شود. «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی دیگر فیلم ایرانی این جشنواره است. این در حالی است که هیچ یک از این دو فیلم هنوز توسط مقامات داخل ایران برای نمایش در این کشور تایید نشده اند.

ایران در جشنواره کن ۲۰۲۲ نقش چشمگیری دارد زیرا اصغر فرهادی کارگردان برنده اسکار نیز بخشی از هیات داوران جشنواره است.

حالا با نمایش «عنکبوت مقدس»، عباسی این بحث را مطرح می‌کند که می‌تواند کارگردان بزرگ بعدی ایرانی باشد که در مهم ترین صحنه سینمای بین‌المللی برای خود نامی دست و پا می کند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است