گروه خونی را با آزمایش BGRH تشخیص دهید!

به گزارش واحد بازرگانی صبا، فاکتور رزوس (Rh) نوعی پروتئین است که در سطح گلبول‌های قرمز یافت می‌شود. اگر در گلبول‌های خونی شما پروتئین رزوس باشد، Rh مثبت هستید و اگر در خون شما این پروتئین وجود نداشته باشد، Rh خون منفی است. در زمان بارداری، در صورتی که جنین Rh مثبت و مادر Rh منفی  باشد خطر آگلوتینه (لخته) شدن خون، جنین را تهدید می‌کند و جنین در طول بارداری و زایمان نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد. ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی در اولین ویزیت قبل از زایمان، آزمایش تعیین گروه خون و فاکتور Rh را انجام می‌دهند. توجه داشته باشید که انجام آزمایش BGRh، می‌تواند در تشخیص گروه خونی در تمام سنین صورت گیرد.

آزمایش BG&Rh چیست؟

برای آنکه به پرسش BG در آزمایش خون چیست پاسخ مناسبی دهید، بهتر است بدانید که آزمایش blood group & Rh  یا به اختصار BG&Rh برای تعیین نوع گروه خونی در افراد انجام می‌شود. اگر گروه خونی شما با فرد دیگری مطابقت داشته باشد، گفته می‌شود که از لحاظ خونی “سازگار” هستید و هر کدام از شما می‌توانید در مواقع ضروری به یکدیگر خون انتقال دهید.

آزمایشات گروه خون قبل از تزریق خون، پیوند عضو و زایمان انجام می‌شود. خون انسان توسط نشانگرهای خاصی به نام آنتی ژن که روی سطح گلبول‌های قرمز قرار دارند از یکدیگر تفکیک می‌شود. با استفاده از این نشانگرها می‌توان تعیین کرد که آیا دو نفر خویشاوند خونی یکدیگر هستند یا خیر. البته برای تعیین خویشاوندی، آزمایش ژنتیک نیز انجام می‌شود. برای تشخیص Blood Type اغلب همزمان با تعیین آنتی ژن‌های گروه خونی (ABO)، تست آنتی ژن Rh (مثبت یا منفی) نیز انجام می‌شود. بنابراین دو آزمایش رایج گروه خونی، آزمایش ABO و Rh هستند.

به تازگی ثابت شده که نوع گروه خونی با شدت ابتلا به برخی از بیماری‌ها مرتبط است. اگر کنجکاو شدید که بدانید با توجه به گروه خونی‌تان آیا احتمال دارد که به کرونا مبتلا شوید یا خیر، به ادامه مطالب توجه کنید.

چرا آزمایش BG&Rh انجام می‌شود؟

آزمایش BGRh معمولا برای دانستن نوع گروه خونی انجام می‌شود. همچنین در شرایط زیر نیز جواب این آزمایش حائز اهمیت است:

زمانی که نیاز به پیوند عضو یا انتقال خون است. زیرا باید مشخص شود که آیا گروه خونی فرد اهدا کننده خون با فرد گیرنده سازگاری دارد یا خیر.

در دوران بارداری و برای تعیین Rh جنین

در هنگام تولد و برای تشکیل پرونده پزشکی

در مشاوره ژنتیک و برای ردیابی برخی از بیماری‌های ژنتیکی

BGRH چیست

چرا انجام آزمایش BGRh در بارداری ضروری است؟

در دوران بارداری در صورتی که Rh خون شما منفی بود اما خون جنین، Rh مثبت باشد، عوارضی جدی ایجاد می‌شود. معمولاً خون مادر در دوران بارداری با خون جنین مخلوط نمی‌شود؛ با این حال مقدار کمی از خون جنین ممکن است باخون مادر مخلوط شود. این اتفاق معمولا در هنگام زایمان یا اگر مادر در دوران بارداری خونریزی داشته یا ضربه‌ای به شکمش وارد شود، صورت می‌گیرد.

فرایند ایجاد این عارضه بدین صورت است که گلبول‌های قرمز Rh منفی خون مادر پس از مخلوط شدن با گلبول‌های قرمز Rh مثبت جنین، پروتئین‌هایی به نام آنتی بادی‌های ضد Rh تولید می‌کنند. آنتی بادی‌های تولید شده در بارداری اول مشکلی ایجاد نمی‌کنند. نگرانی اصلی مربوط به بارداری دوم مادر است. اگر جنین بعدی نیز Rh مثبت باشد، آنتی بادی‌های تولید شده در بارداری قبلی می‌توانند از جفت عبور کرده و به گلبول‌های قرمز خون جنین آسیب جدی برسانند.

ورود آنتی بادی‌های ضد Rh به بدن جنین منجر به کم خونی شدید و در مواردی سقط می‌شود. بنابراین اگر Rh منفی هستید، نیاز است که آزمایش BG&Rh را در غربالگری سه ماهه سوم بارداری، یعنی در هفته ۲۸ و در هنگام زایمان انجام دهید. غربالگری BGRh برای تشخیص نوع آنتی بادی‌های خون جنین انجام می‌شود.

مثبت و منفی بودن آزمایش BGRh به چه معناست؟

اگر جواب آزمایش نشان دهد که نوزاد شما Rh منفی است، نیاز به هیچ اقدامی نیست. اما اگرRh  خون جنین برخلاف خون شما مثبت باشد، احتمالاً به تزریق نوعی آمپول به نام لگام نیاز خواهید داشت. لگام از تولید آنتی بادی‌های Rh در دوران بارداری جلوگیری می‌کند. همانطور که پیشتر اشاره شد، آنتی بادی‌های تولید شده در خون مادر از طریق جفت به خون جنین وارد شده و سبب لخته شدن خون و در موارد حاد سقط می‌شود.

قابل ذکر است که اگر غربالگری آنتی بادی نشان دهد که شما در حال تولید آنتی بادی هستید، تزریق آمپول لگام کمکی نخواهد کرد و باید جنین در طول بارداری تحت نظر قرار بگیرد. در مواردی لازم است در دوران بارداری یا در صورت لزوم، بلافاصله پس از زایمان و طریق بند ناف، به جنین از خون تزریق شود.

شرایط انجام آزمایش BGRh و نحوه مشخص شدن گروه خونی

اگر نمونه خون شما فقط برای سنجش فریتین آزمایش می‌شود، احتیاج به ناشتایی نیست و می‌توانید قبل از آزمایش BGRh به طور معمول غذا بخورید. اما اگر نمونه خون شما برای آزمایش‌های دیگری نیز (قند، چربی…) سنجش می‌شود، ممکن است لازم باشد برای چندین ساعت (اغلب ۸ ساعت) قبل از انجام آزمایش ناشتا باشید. در این مورد حتما پزشک به شما دستورات لازم را خواهد داد

به منظور تعیین نوع گروه خونی، یک تکنسین آزمایشگاه نمونه خون را با آنتی بادی‌هایی که به گروه‌های خونی A و B حمله می‌کنند، مخلوط می‌کند تا نحوه واکنش آن را ببیند. برای مثال: اگر گلبول‌های خونی هنگام مخلوط شدن با آنتی‌بادی‌های ضد گروه خونی A به هم متصل ‌شوند (لخته شود)، شما دارای گروه خونی A هستید. نمونه خون شما سپس با یک سرم ضد Rh مخلوط می‌شود. اگر گلبول‌های خون شما در پاسخ به سرم ضد Rh لخته شوند، به این معنی است که خون، Rh مثبت است.

انواع گروه خونی

اگر متقاضی انتقال خون یا دریافت خون هستید، پزشک از طریق آزمایش BG Rh نوع گروه خونی شما را تعیین می‌کند تا بفهمد آیا خون شما با خون اهداکننده سازگار است یا خیر و آیا برای اهدا خون فرد مناسبی هستید یا به بیماری‌های خونی مبتلا شده‌اید.

آزمایش گروه خونی نشان می‌دهد که چه نوع خونی دارید. گروه خونی بستگی به وجود آنتی ژن‌های خاص روی گلبول‌های قرمز خون (RBCs) دارد. آنتی ژن‌ها، پروتئین‌هایی هستند که سیستم ایمنی شما را برای تولید آنتی بادی تحریک می‌کنند.

چهار نوع اصلی گروه خونی وجود دارد:

نوع A که حاوی آنتی ژن‌های نوع A و آنتی بادی‌های ضد B است

نوع B که حاوی آنتی ژن‌های نوع B و آنتی بادی‌های ضد A است

نوع AB که حاوی آنتی ژن‌های نوع A و نوع B است و هیج آنتی بادی ندارد

نوع O که هیچ آنتی ژنی نداشته و حاوی آنتی بادی ضد گروه خونی A و  B است

بنابراین ۸ گروه شایع خونی وجود دارد که شامل: -A+, A-, B+, B-, AB+, AB-, O+, O هستند.

همچنین خون شما به منظور بررسی وجود یا عدم وجود پروتئین رزوس نیز آزمایش می‌شود و مشخص می‌شود که آیا شما Rh مثبت (+) هستید یا Rh منفی (-). در زمان انتقال خون، آزمایش Cross matching  نیز انجام می‌شود. Cross matching  آزمایشی است که همراه با تست BG&Rh برای بررسی واکنش خون گیرنده و خون یا اندام‌های اهداکننده انجام می‌شود. این بررسی به پزشک کمک می‌کند تا پیش از انتقال بافت یا پکسل خونی، واکنش بدن میزبان را پیش بینی کند.

آزمایش bgrh

هومکا و انجام آزمایش BG &Rh در منزل

انجام آزمایش BGRh و تعیین نوع گروه خونی و Rh بسیار ضرورت دارد. قبل از انجام هر عمل جراحی یا انتقال و دریافت خون، لازم است که مشخصات خونی افراد تعیین شود. در مراکز درمانی و انتقال خون، به دلیل حضور بیماران مختلف، همیشه ریسک انتقال بیماری های ویروسی و عفونی بالاست. بنابراین پیشنهاد ما این است که برای انجام آزمایش BG &Rh، از خدمات آزمایش در منزل هومکا استفاده کنید.

شرکت هومکا با بهره گیری از بهترین متخصصان، خدمات آزمایش در منزل را به همه ساکنین استان تهران، کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، اهواز و رشت ارائه می‌دهد. برای درخواست خدمات آزمایش BGRh در منزل، می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا از طریق سایت هومکا به نشانی www.homeca.ir، اقدام به ثبت درخواست آزمایش در منزل کنید.