انتشار آلبوم در شرایط حاضر موسیقی شهامت می‌خواهد/ همه ما در «حالِ نامعلوم» هستیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۲
در مراسم رونمایی از اولین آلبوم مصطفی راغب مطرح شد؛

انتشار آلبوم در شرایط حاضر موسیقی شهامت می‌خواهد/ همه ما در «حالِ نامعلوم» هستیم

آیین رونمایی از آلبوم «حالِ نامعلوم» اولین آلبوم رسمی مصطفی راغب با حضور عبدالجبار کاکایی و محمدرضا چراغعلی در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، صبح امروز ۳۱ اردیبشهت ۱۴۰۱ آیین رونمایی از اولین آلبوم مصطفی راغب خواننده موسیقی پاپ با عنوان «حالِ نامعلوم» با حضور این خواننده و در تالار وحدت برگزار شد.

مصطفی راغب خواننده‌‌ای است که از کودکی در کلاس‌های آواز حمیدرضا نوربخش، اکبر عزیزی و علی جهاندار بهره برده و جوایز و مقام‌های متعددی را در حوزه موسیقی کسب کرده است که از بین آن‌ها می‌توان به کسب رتبه اول آواز به همراه خواننده برترگروه نوازی در اولین جشنواره موسیقی جوان استان یزد در سال ۹۳، برگزیده جشنواره موسیقی جوان کشور سال ۹۱، کسب رتبه برتر در جشنواره بین‌المللی رضوی طی سال‌های ۹۰ تا ۹۳ و رتبه اول در جشنواره دانشجویی موسیقی لرستان اشاره کرد.

راغب قطعه‌های «همین عشق»، «دلبری»، «بی‌هوا»، «نرو»، «دلِ دیوونه»، «دوست دارم»، «هوای عشق» را در سال‌های فعالیت خود منتشر کرده است و در کنار قطعه «جذاب» که با همراهی حمید هیراد خوانده‌ بود، مورد اقبال مخاطبانش قرار گرفته است.

آیین رونمایی از آلبوم «حالِ نامعلوم» قرار بود هفته گذشته سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار شود که به دلیل آلودگی هوا و تعطیلی به امروز شنبه ۳۱ اردیبهشت موکول شد.

آلبوم «حال نامعلوم» از ۱۲ قطعه تشکیل شده است که با نام‌های «حالِ نامعلوم»، «ماه تماشایی»، «ای یار»، «گل من»، «بارون بباره»،«قطار»، «تنهایی یه مرد»، «عشق پنهون»، «دلیل بودن»، «بهونه‌گیر»، «ابد و یک روز» و «خاتون» در این آلبوم حضور دارد.

این آلبوم با حضور ترانه سراهای متعددی مانند پیمان سپهری، بابک بابایی، نازنین هدایت نژاد، سارا موسوی نژاد، فائزه وزیری، هادی اصغری، غزاله بختیاری، نیما قاسمی، آهیر یوسفی، صابر ندیمی و زنده‌یاد محمدحسین شهریار آماده انتشار شده است.

مهیار علیزاده، بابک بابایی، سعید رضایی، امیر و آرش بیات، احسان احمدی، بهرنگ قدرتی، نیما قاسمی، آهیر یوسفی، شوهان، مهرداد صدقی هم آهنگسازان و تنظیم کننده‌هایی هستند که در تولید اولین آلبوم مصطفی راغب حضور داشته‌اند.

برگزاری اولین کنسرت مصطفی راغب در برج میلاد

در ابتدای این مراسم اعلام شد که اولین کنسرت رسمی مصطفی راغب با همکاری موسسه آوازی‌نو ۴ خرداد ۱۴۰۱ در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار خواهد شد.

در ابتدای این مراسم بعد از معرفی نوازندگان، ترانه‌سرا و نام قطعه‌ها توسط مجری عبدالجبار کاکایی شاعر و ترانه‌سرای موسیقی پاپ و کلاسیک به همراه محمدرضا چراغعلی پشت تریبون قرار گرفتند تا درباره این آلبوم و مصطفی راغب صحبت کنند.

کاکایی درباره انتشار آلبوم «حالِ نامعلوم» عنوان کرد: انتشار آلبوم در این شرایط که مخاطب کمتر به سمت خرید و استفاده از آلبوم‌های موسیقی حرکت می‌کند و انتشار تک قطعه‌ها در فضای مجازی و برگزاری کنسرت در شهرهای مختلف برای خوانندگان بیشتر مورد اقبال قرار دارد، خیلی شهامت می‌خواهد و برای همین مساله بر خود وظیفه می‌دانم که به مصطفی راغب و موسسه آوازی نو تبریک می‌گویم.

وی ادامه داد: صدای مصطفی راغب را خیلی دوست دارم و اعتقاد دارم که جنس صدای او قابلیت‌های خوبی دارد که می‌تواند پله‌های ترقی و رشد را در عرصه موسیقی طی کند.

روزگار موسیقی ما روزگار تلخی است

این ترانه‌سرا با اشاره به وضعیت فعلی موسیقی ایران که کلمات و ترانه‌ها دیگر نقشی ندارد و موسیقی در هویت بخشی به قطعه‌ها اولویت دارد، عنوان کرد: روزگار موسیقی ما روزگار تلخی است، فائده گرایی در کلمات و متن ترانه‌ها کم شده است و دیگر شاهد ترانه‌های ماندگاری چون «جان مریم»، «مرا ببوس» و «یار دبسنتانی» نیستیم که بتواند با احساسات و خاطره جمعی مردم ایران همراه شود. متاسفانه در حال حاضر موسیقی و سازها هستند که تکلیف معنای قطعه‌ها مشخص می‌کنند و کلمات و ترانه‌ها در کنار موسیقی قرار می‌گیرد و خودشان به تنهایی هویتی ندارند، موسیقی است که تکلیف کلمه‌ها را مشخص می‌کنند.

کاکایی در پایان توضیح داد: متاسفانه شاهد تهی شدن محتوای سرودهای ملی و حتی آئینی هستیم و بار معنایی و مفهومی سرودها هم به ملودی‌ها تنزل پیدا کرده‌است. معتقدم که این آلبوم می‌تواند زبان حال مخاطبان و جوانان عاشق باشد، برای همین نکته هم به عوامل این آلبوم در انتخاب نام آن تبریک می‌گویم.

در ادامه محمدرضا چراغعلی تنظیم کننده و آهنگساز با اشاره به انتشار این آلبوم عنوان کرد: در آیین رونمایی از یک آلبوم موسیقی هدف حمایت از یک خواننده است و نه نقد، آلبوم هنوز منتشر نشده است و منتقدان نشنیده‌اند و ما اینجا جمع شده‌ایم که از این خواننده به چند دلیل حمایت کنیم؛ خواننده‌ای که پایه صدای او در نحوه اجرای آثار موسیقی‌هایی که می‌خواند، شاهد ریشه‌هایی از موسیقی اصیل و دستگاهی ایرانی هستیم.

وی ادامه داد: آثار راغب فضای موسیقی پاپ دارد ولی باتوجه به شناختی که در حوزه موسیقی ایرانی و دستگاهی دارد، نوید حضور یک خواننده خوش‌صدا، باخلاق را در حوزه موسیقی پاپ به اهالی موسیقی داده‌است و او در حال حاضر سبک نوینی را در حوزه موسیقی در پیش دارد.

آلبوم موسیقی هویت خواننده است

آهنگساز آلبوم «پر پرواز» در ادامه عنوان کرد: در روزگاری که آلبوم موسیقی به ندرت منتشر می‌شوند، این اتفاق بسیار مبارک است؛ متاسفانه بیشتر خوانندگان به انتشار قطعه در فضای مجازی روی آورده اند در حالی که هویت یک خواننده انتشار آلبوم است و معتقد هستم که این آلبوم سال‌های سال به یادگار می‌ماند.

وی ادامه داد: نام آلبوم به غیر از فضای عارفانه و عاشقانه‌ای که دارد، بیانگر حال نامعاوم حال تمام ماست. من فکر می کنم که در زندگی شخصی و شرایط اقتصادی همه ما همین «حالِ نامعلوم» قابل مشاهده است چه برسد زمانیکه این حال در فضای موسیقایی و آلبوم مدنظر گرفته شود.

چراغعلی در پایان عنوان کرد: من در گذشته تجربه همکاری با مصطفی راغب را در شبکه رادیویی ایران داشته‌ام و یکی از بهترین همکاران من تاکنون بوده‌ است. تا به حال دو قطعه منتشر نشده با او در رادیو کار کرده‌ام که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و امیدوار که جوانانی مانند این هنرمند در ادامه بیشتر شوند و مورد اقبال مخاطبان قرار بگیرند.

مهرداد نصرتی آهنگساز و تنظیم کننده موسیقی پاپ یکی دیگر مهمان‌های ویژه این آیین رونمایی درباره این خواننده و آلبوم بیان کرد: مصطفی راغب خواننده‌ای است که بسیار خوب می‌خواند و به نظر من یکی از مفاخر موسیقی پاپ در حال حاضر است.

وی در پایان عنوان کرد: راغب کوک می‌خواند و در کنار اجرا اخلاق بسیار کوکی هم دارد و بسیار انسان و هنرمند شریفی است. خیلی خوشحالم که آلبوم او منتشر شده است و اولین کنسرت خود را به‌زودی برگزار خواهد کرد که امیدوارم با اقبال مخاطبان هم رو‌به‌رو شود.

مصطفی راغب خواننده آلبوم «حال نامعلوم» در ادامه مراسم با قدردانی از استادان و کسانی که او را در عرصه فعالیت موسیقایی حمایت کرده‌اند، درباره اولین آلبوم خود عنوان کرد: دوست دارم در ابتدای صحبت‌هایم نام تمام کسانی که مرا در تمام این سال‌ها حمایت کرده‌اند به ویژه حسن اردستانی مدیر موسسه آوازی نو تشکر کنم که در تمام سال‌های فعالیت خود در حوزه موسیقی از جوانان و استعدادهای موسیقی حمایت کرده‌اند، استادان زیادی در تمام سال‌هایی که در حوزه موسیقی فعالیت می‌کنم در حق من لطف داشته‌اند مانند مجید کیایی، حمیدرضا نوربخش، اکبر عزیزی و علی جهاندار که در نبود آن‌ها من به جایگاهی فعلی در حوزه موسیقی نمی‌رسیدم.

وی ادامه داد: من در ابتدای کار هستم و پا در اقیانوس بی‌انتهای هنر موسیقی گذاشته‌ام و قصد دارم تا آخر عمر مانند یک دانش آموز در این هنر آموزش ببینم. من هرچه دارم از موسیقی ایرانی است که از ابتدای کودکی آموزش دیده‌ام، نهایت تلاش خود را کرده‌ام که هم در کنسرت‌ها و هم در تولید قطعه‌ها بامحوریت آواز و موسیقی دستگاهی و ایرانی پیش بروم و تمرکز ویژه‌ای روی این موضوع داشته باشم.

خواننده آلبوم «حال نامعلوم» تصریح کرد: در تولید آلبوم حال نامعلوم قصد داشتم که با رویکرد نگاه به ویژه به موسیقی دستگاهی قطعه‌ها اجرا کنم. این آلبوم زحمات دوستان من بود که در دو سال گذشته با وجود شرایط کرونا با من همراه بودند و توانستیم این آلبوم را آماده انتشار کنیم و سعی کردیم این آلبومی درخور فرهنگ و هنر ایران ارائه کنیم.

اجرای قطعه پاپ و آیینی تناقضی ندارد

در ادامه راغب درباره اولین آلبوم موسیقی خود بیان کرد: «حال نامعلوم» زبان انسان عاشقی است که از تلخی و شیرینی عشق هر دو را دوست دارد و در تصورات رسیدن به حضرت یار چهره خندانی دارد و در نرسیدن‌ها درگیر پریشانی است و چقدر شیرین است سرگشتگی در عالم عشق و عاشقی!

خواننده قطعه «همینه عشق» درباره اجرا قطعه‌های آیینی، مداحی و خوانندن قطعه‌های شاد و پاپیولار در سبک موسیقایی خود گفت: تناقضی در کارهایی که اجرا کرده‌ام، نمی‌بینم. هنر آمیخته شده با معنویت است و هیچ تناقضی در اجرا قطعه‌های آیینی و پاپ نمی‌بینم.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ روز ابتدایی ماه محرم صدا و حنجره او وقف امام حسین و هیات او است، اظهار کرد: شما صدای موسیقی و آواز را از قلب خواننده و نوازنده می‌شنوید، نه از ساز و حنجره او. یکی عاشق کوروش کبیر است و یکی هم عاشق امام حسین است؛ همه چیز به قلب انسان برمی‌گردد.

راغب در پایان بیان کرد: مگر می شود که هنرمند برای عقاید و باورهای خودش نخواند؟ من اولین باری که پشت میکروفون قرار گرفتم برای تلاوت قرآن کربم بود و نمی‌خواهم خودم را با زنده‌یاد استاد شجریان مقایسه کنم، اما خود استاد شجریان هم جزو قاریان نامی ما بودند، مگر می‌شود صدای «ربنا»ی استاد بدون پشتوانه اعتقادی که داشتند، این چنین مورد اقبال تمام مسلمانان قرار بگیرد.

نوید اسکندر رهبر ارکستر اولین کنسرت مصطفی راغب در تشریح جزییات کنسرت روز چهارم خرداد ماه عنوان کرد: برای کنسرت چهارم خرداد چند شگفتانه قابل توجه در نظر داریم که پیش بینی می‌کنم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، کنسرت متفاوتی را شاهد خواهید بود. کنسرت را در حد و اندازه‌های خواننده‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که به موسیقی ایرانی احترام می‌گذارد. خواننده‌ای که به مولفه‌های موسیقی سرگرم کننده اشراف دارد و از قابلیت‌های موسیقی ایرانی هم برخوردار است.

در پایان مراسم حسن اردستانی تهیه کننده آلبوم و مدیر موسسه آوازی نو خطاب به خبرنگاران درباره نقدهایی که به موسیقی سرگرم کننده مانند آثار گروه ماکان بند وارد می‌شود، توضیح داد: وظیفه من به عنوان تهیه کننده، حمایت از استعدادهای موسیقایی و تولید اثر با کیفیت است. وظیفه ما تولید است و آن چیزی که درباره حواشی حوزه‌های مختلف پیش می‌آید، برعهده رسانه‌هاست که با تحلیل‌ها و گزارش‌های ژورنالیستی خود می‌توانند پاسخ مناسبی به آن‌ها بدهند. ما سعی داریم در کارهایمان در راستای ارتقای فرهنگ و هنر موسیقایی ایران قدم برداریم و در این مسیر به کمک شما عزیزان که از شرایط موسیقی باخبر هستید، نیاز داریم و در این راه پذیرای منتقدانی هستیم که می‌توانند ما را همراهی کنند.

پس از اتمام صحبت‌ها، مصطفی راغب چند قطعه از آلبوم «حال نامعلوم» را زنده اجرا کرد و بعد کاور آلبوم با حضور عوامل آلبوم، چهره‌های شناخته شده موسیقی و برخی از خبرنگاران باسابقه حوزه موسیقی امضا شد.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است