منعی نیست رسانه خط‌مشی داشته باشد ولی با مخاطب صادق باشد/ جای خالی رسانه تخصصی کودک و نوجوان | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۶
علی کاشفی خوانساری در گفتگو با صبا:

منعی نیست رسانه خط‌مشی داشته باشد ولی با مخاطب صادق باشد/ جای خالی رسانه تخصصی کودک و نوجوان

علی کاشفی خوانساری درباره جایگاه ادبیات کودک و نوجوان در فضای رسانه ای ما و لزوم وجود رسانه‌های مستقل و تخصصی در این حوزه توضیح داد.

علی کاشفی‌خوانساری نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا درباره کارکرد رسانه‌های تخصصی در حوزه فرهنگ عنوان کرد: رسانه‌های تخصصی در حوزه ادبیات می‌توانند به فروش بیشتر و معرفی کتاب‌های مناسبت‌تر و اطلاع‌رسانی در زمینه فعالیت‌های نویسندگان موثر باشند.

او ادامه داد: ما متاسفانه رسانه‌های مستقل در حوزه ادبیات بسیار کم داریم و به طور ویژه در حوزه ادبیات کودک و نوجون وجود رسانه تخصصی وجود ندارد. حتی اخبار فرهنگی کودکان و زبان کودک در خبرگزاری‌های ما جایگاه مناسبی ندارد و اگر کسی به خبرگزاری‌‎های رسمی مراجعه کند، در هیچکدام گزینه‌ای به نام کودک و نوجوان مشاهده نمی‌کند. در خبرگزاری کتاب نیز کودک و نوجوان سرویس مستقلی نیست و با واسطه دیده می‌شود.

نویسنده «روزنامه‌جات عهدبوق» گفت: اگر خبرگزاری مستقل ادبیات کودک و نوجوان وجود داشته باشد، می‌تواند در ترویج کتابخوانی موثر باشد و مخاطبان این رسانه می‌توانند کتابفروشی‌ها، کتابداران، مروجان کتاب و دست‌اندرکاران این حوزه باشند و همچنین پدرومادرها را نسبت به ادبیات حوزه کودک و نوجوان آگاه کند.

او افزود: همچنین در چنین رسانه‌ای‌ می‌توان بخش‌هایی را خطاب به کودکان درنظر گرفت و با زبان ساده و قابل فهم آن‌ها مطالبی را ارائه کرد.

نویسنده «قصه‌های عهد قجر» در ادامه پیسنهادی مطرح کرد: نهادهای مرتبط مانند انجمن نویسندگان کودک، انجمن ناشران کودک و نهادهای علاقه‌مند دیگر باید پا پیش بگذارند برای رسانه مستقل در این حوزه.

این نویسنده تصریح کرد: در حوزه ادبیات و کتاب گرایش‌ها و مکاتب مختلف و گروه‌های فکری مختلفی وجود دارند و این زیباست و قشنگی دنیای کتاب هم‌ به تنوع و وجود علایق مختلف است که هرکدام مخاطبان خود را دارند و به سبک خودشان کار می‌کنند. این که یک رسانه ای خط مشی داشته باشد چیز بدی نیست اما مهم شفافیت و صداقت با مخاطب است یعنی اگر یک خبرگزاری ادعا کند که بی‌طرف است اما در عمل حامی نویسندگان و ناشران خاص باشد، بسیار ناپسند و با صداقت روزنامه‌نگاری ناسازگار است.

علی کاشفی در پایان با اشاره به سالگرد ۱۰ سالگی مجموعه رسانه‌ای صبا خاطرنشان کرد: مجموعه رسانه‌ای صبا تلاش ارزشمندی برای هویت‌بخشی و استقلال در حوزه فرهنگ و هنر در رسانه‌های ایران و خارج کردن مقوله فرهنگ و هنر از زیر سایه سیاست و گرایش‌های مختلف است. هرچند صبا می‌تواند تبدیل شود به میدانی برای عرضه عقاید نویسندگان و هنرمندان مختلف و تنها منتشرکننده نوشته‌ها و عقاید اعضای تحریریه خود نباشد و همه نویسندگان باید احساس کنند عضو تحریریه صبا هستند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است